Kan jag använda följande uttag till laddning av elbil (Tesla 3, 11kW) tills laddbox är installerat (ca 6 mån el mer pga ombyggnad)? Laddar ca 10-30 Kw två till fyra ggr i veckan. Något speciellt jag ska tänka på, förbereda etc? Vill komma billigast undan utan att göra det dumdristigt/farligt/onödigt krångligt.
Hand som håller en röd laddningskontakt nära ett grått industriellt vägguttag mot en vitputsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Laddboxen kan installeras istället för uttaget. Vid ombyggnation kan den monteras ner tillfälligt.

A Emil_K skrev:
Laddboxen kan installeras istället för uttaget. Vid ombyggnation kan den monteras ner tillfälligt.
Nix inte möjligt. Finns ingenstans att parkera på den sidan av huset.

Du kan använda det uttaget, tyvärr kostar ju kabeln en del att köpa.

Stefan N Stefan N skrev:
Du kan använda det uttaget, tyvärr kostar ju kabeln en del att köpa.
Vad heter uttaget, vad kallas kabeln? Märke, modell etc?

Äsch hade behövt längre kabel än 10 m... Kanske 15m...

P ptk skrev:
Vad heter uttaget, vad kallas kabeln? Märke, modell etc?
Jag har precis en sån som Stefan länkar till ovan istället för en laddbox. Funkar utmärkt hemma och bra att ha med sig på resan. Laddar fullt över natten så varför ha mer än 11kW?

L Larsa_87 skrev:
Jag har precis en sån som Stefan länkar till ovan istället för en laddbox. Funkar utmärkt hemma och bra att ha med sig på resan. Laddar fullt över natten så varför ha mer än 11kW?
Intressant, har du helt denna för laddning? Laddbox är ju också 11kW. Har du lastbalans? Finns incitament för laddbox när man har detta uttag?

P ptk skrev:
Äsch hade behövt längre kabel än 10 m... Kanske 15m...
Skarvsladd? Eller sätt upp ett trefasuttag närmare där du tänkte ladda.

Uttaget kallas CEE416-6 och är väl lämpat för en last på 11 kW. Jag har min laddbox permanent inkopplat i ett sådant uttag.

Kallas väl även typ 1? Standard idag är väl typ 2?. Dvs man behöver en konverterar kabel emellan? Rätta mig om jag har fel men det var då långt jag kom i mitt googlande när vi skaffade laddbox.

A Avemo skrev:
Uttaget kallas CEE416-6 och är väl lämpat för en last på 11 kW. Jag har min laddbox permanent inkopplat i ett sådant uttag.
A Avemo skrev:
Fattar inte. Kopplar man inte bilen direkt in i uttaget (via adapter)? Varför laddbox emellan??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.