Hej på er alla och en god fortsättning på det nya året.

Min fråga.

Hur förgrenas fas kablarna som är 16mm2/fas inkommande från mätarskåpet enligt ritningen. Så det blir 2 utgående fas kablar för varje inkommande fas kabel på 16mm2. Det kan ske i säkringsskåpet el. i en separat kopplings låda intill proppskåpet?

Huvudströmbrytaren har bara förmåga ta emot EN 16mm2 fas kabel för varje kopplings plint .

Har inte inkluderat jord och nolla för enkelhetens skull. De ska inte förgrenas ändå.

Det är ett Hager proppskåp.
Elritning visar fråga om förgrening av tre fas kablar från mätarskåp till säkringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man använder en plint som har plats för 3 x 16 mm², t.ex denna på bild.
Vad som får plats och är lämpligt i ditt fall vet vi ju inte.

[bild]
[länk]
tack. är fixat.

P pluss400 skrev:

Min fråga.

Hur förgrenas fas kablarna som är 16mm2/fas inkommande från mätarskåpet enligt ritningen. Så det blir 2 utgående fas kablar för varje inkommande fas kabel på 16mm2. Det kan ske i säkringsskåpet el. i en separat kopplings låda intill proppskåpet?

Huvudströmbrytaren har bara förmåga ta emot EN 16mm2 fas kabel för varje kopplings plint .

Har inte inkluderat jord och nolla för enkelhetens skull. De ska inte förgrenas ändå.

[bild]
Men faserna ska väl ändå in i ordning i huvudbrytarna?

Mikael_L
M mugatu skrev:
Men faserna ska väl ändå in i ordning i huvudbrytarna?
Ja den ritade bilden visar lite omkastad fasföljd, på båda om jag nu inte villade bort mig då jag kollade.

Men bilden var kanske bara som exempel, typ ...

Ibland vill man förskjuta faserna, för att t.ex. få jämnare belastning för redan befintliga centralen, t.ex. Men normalt sett vill man ej kasta om fasföljden, (även om det dock kan hända att det är önskvärt, någon gång).

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Då är det väl mer lämpligt att ha rak fas-följd i centralerna, bla pga rotationsritningen på eventuella 3fas laster mm.
Och sen kasta om eller förskjuta vid en förbrukare som elpatron, tvättmaskin, vvb eller likande.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland är det bäst, ibland är det bättre att förskjuta fasföljden i en hel central 1 eller 2 häck.

Detta är troligen ingen direkt fråga för TS att fördjupa sig i, men korrekt fasföljd, eller samma som innan, är nog bra.

P pluss400 skrev:

Min fråga.

[bild]
Har du någon bra bild på hur slutresultatet blev?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.