Hej på er alla och en god fortsättning på det nya året.
Min fråga.
Hur förgrenas fas kablarna som är 16mm2/fas inkommande från mätarskåpet enligt ritningen. Så det blir 2 utgående fas kablar för varje inkommande fas kabel på 16mm2. Det kan ske i säkringsskåpet el. i en separat kopplings låda intill proppskåpet?
Huvudströmbrytaren har bara förmåga ta emot EN 16mm2 fas kabel för varje kopplings plint .
Har inte inkluderat jord och nolla för enkelhetens skull. De ska inte förgrenas ändå.
Det är ett Hager proppskåp.
Min fråga.
Hur förgrenas fas kablarna som är 16mm2/fas inkommande från mätarskåpet enligt ritningen. Så det blir 2 utgående fas kablar för varje inkommande fas kabel på 16mm2. Det kan ske i säkringsskåpet el. i en separat kopplings låda intill proppskåpet?
Huvudströmbrytaren har bara förmåga ta emot EN 16mm2 fas kabel för varje kopplings plint .
Har inte inkluderat jord och nolla för enkelhetens skull. De ska inte förgrenas ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Man använder en plint som har plats för 3 x 16 mm², t.ex denna på bild.
Vad som får plats och är lämpligt i ditt fall vet vi ju inte.
https://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint
Vad som får plats och är lämpligt i ditt fall vet vi ju inte.
https://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint
Men faserna ska väl ändå in i ordning i huvudbrytarna?P pluss400 skrev:Hej på er alla och en god fortsättning på det nya året.
Min fråga.
[bild]
Ja den ritade bilden visar lite omkastad fasföljd, på båda om jag nu inte villade bort mig då jag kollade.M mugatu skrev:
Men bilden var kanske bara som exempel, typ ...
Ibland vill man förskjuta faserna, för att t.ex. få jämnare belastning för redan befintliga centralen, t.ex. Men normalt sett vill man ej kasta om fasföljden, (även om det dock kan hända att det är önskvärt, någon gång).
Då är det väl mer lämpligt att ha rak fas-följd i centralerna, bla pga rotationsritningen på eventuella 3fas laster mm.
Och sen kasta om eller förskjuta vid en förbrukare som elpatron, tvättmaskin, vvb eller likande.
Och sen kasta om eller förskjuta vid en förbrukare som elpatron, tvättmaskin, vvb eller likande.
Har du någon bra bild på hur slutresultatet blev?P pluss400 skrev:Hej på er alla och en god fortsättning på det nya året.
Min fråga.
[bild]
Klicka här för att svara