Antar att de räknas till elinstallationen och därför är olagliga att installera för mig som lekman. Har därför givetvis inte installerat dessa.E elmont skrev:Jag har aldrig upplevt det problemet, med fördragen slang ska man ändå låta den sticka ut så långt att man har kopplingsmån OCH man fäster ju slangen inne mot någon "regel" i närheten. Jag upplever det som "det är ju bara en grej till" av alla "bara en till" att hålla reda på och köpa in utan att den gör någon större nytta.
Slangen lär ju inte ramla in i väggen om det är korrekt gjort med tätande tejp på insidan genom ångspärren. Fördragen slang dras ju ändå ut minst en halvmeter så att det finns kablar att koppla med på utsidanH halj skrev:
Alla väggar har inte ångspärr... Men i princip håller jag med att är det korrekt gjort ska slangen vara fäst så att den inte kan ramla in hur som helst men vill man kapa den i liv med ytterväggen gäller det att fästet sitter skapligt när hålet.A Emil_K skrev:
Jag har köpt in dem och kommer prova använda dem framöver. Det är nog som elmont säger, "en sak till att hålla reda på", men jag tror att jag kommer vara rätt nöjd de gånger de kommer till användning. Det blir rätt snygga slangutlopp, och slangen sitter bra fixerad när jag testat.
Sen finns ett ytterligare perspektiv att det är en yngre svensk kille som kommit på denna lösning och lanserat den "själv" (med hjälp av någon uppfinnarsmedja om jag minns rätt) - vilket jag tycker känns kul och vill stödja.
Jag vet inte om det kommer förändra hur jag slangar upp mina byggen men jag tycker det ska bli kul att testa åtminstone.
Sen finns ett ytterligare perspektiv att det är en yngre svensk kille som kommit på denna lösning och lanserat den "själv" (med hjälp av någon uppfinnarsmedja om jag minns rätt) - vilket jag tycker känns kul och vill stödja.
Jag vet inte om det kommer förändra hur jag slangar upp mina byggen men jag tycker det ska bli kul att testa åtminstone.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan aldrig tänka mig att en elektriker på accord skulle använda dessa.
Elektrikern borrar hålet inifrån, skickar ut slang så det garanterat räcker och klamrar.
med dutten blir det borra, ut med slangen, ut på utsidan, hitta en stege för det är inte återfyllt färdigt, på med dutten , in och dra tillbaka slangen och klamra. Kanske lite dåligt klamrat så när armaturen ska monteras så får dutten inte plats och slangen slinker in när man tar bort dutten.
Med för alla hobbyelektriker är det nog en lattjo pryl.
Protte
Elektrikern borrar hålet inifrån, skickar ut slang så det garanterat räcker och klamrar.
med dutten blir det borra, ut med slangen, ut på utsidan, hitta en stege för det är inte återfyllt färdigt, på med dutten , in och dra tillbaka slangen och klamra. Kanske lite dåligt klamrat så när armaturen ska monteras så får dutten inte plats och slangen slinker in när man tar bort dutten.
Med för alla hobbyelektriker är det nog en lattjo pryl.
Protte
Poängen är ju en förankring i längsled. Och för just det är de förträffliga.
Är de nödvändiga? Nja. Men efter ha stött på:
utöver ackordbyggen dvs.. men efter några år på service/eftermarknad så vet man ju vilken kvalitet entreprenad är nöjda med.
Är de nödvändiga? Nja. Men efter ha stött på:
- Ej förankrad slang som försvinner in i vägg/ovan gipstak
- Slang skruvad/spikad/limmad med tveksamt resultat
- Metervis med slang utanför vägg - för att vara på säkra sidan
- Diverse försök till förankring med buntband
utöver ackordbyggen dvs.. men efter några år på service/eftermarknad så vet man ju vilken kvalitet entreprenad är nöjda med.
Klicka här för att svara