Absolut men som sagt planeringstid är det inte brist på.tommib skrev:
Det är ett sommarhus, slutar pucken rapportera förbrukning så kan jag utgå från att pucken eller beredaren är död. Jag kan då få en indikation på att beredaren är död innan vi åker till sommarhuset, ta en dusch hemma. Köpa en ny påväg ut osv.
Det visar sig när jag övervakat mönstret om det går att få till. Om inte så har jag nytta av att sätta en smart plugg. Ska vi till exempel inte till sommarhuset på ett tag kan jag ju stänga av (remittera) beredaren och därigenom spara lite ström.Du mäter i tanken. På en eller ett par nivåer. Någon genväg runt detta finns inte. Visst kan du använda surrogatmått som elförbrukningsmönster men de kan vara missvisande och det kommer inte vara så simpelt. Eller ja, det kan vara simpelt men då är det ungefär lika bra att ha lite koll i huset och se hur många som är nyduschade senaste timmen.
Visst har jag det, många bollar i luften
Funderar lite på om jag skulle kunna använda regnvatten för att spola i toaletten. Det är roligare än att övervaka en vvb.
Redigerat:
Ett idiotsäkert sätt är att bygga en liten vvc vid beredaren och tejpa på en termometer på vvc-röret.
Tar lite längre tid att mecka ihop och kostar ett par kronor mer eftersom det behövs en liten pump också. Men alla tvivel om varmvattentillgången försvinner
Tar lite längre tid att mecka ihop och kostar ett par kronor mer eftersom det behövs en liten pump också. Men alla tvivel om varmvattentillgången försvinner
Vi får väl se….har inte börjat använda fastigheten ännu.
Kul att ni är några som ifrågasätter nyttan, sånt livar alltid upp
Det är ju inte så att jag ska lägga ner 10h och 10k på att fundera ut när jag kan duscha varmt.
Kul att ni är några som ifrågasätter nyttan, sånt livar alltid upp
Det är ju inte så att jag ska lägga ner 10h och 10k på att fundera ut när jag kan duscha varmt.
Att använda regnvatten för att spola toan är sannolikt meningslöst och dyrt om du inte har väldigt ont om vatten. Samma för återanvändning av gråvatten (ja, jag har tänkt på detta).
Jag vill mena att du inte kommer att köpa en ny VVB på vägen ut bara för att du inte får någon data. Det vore väldigt vanskligt med tanke på mängden felmöjligheter som inte innebär att beredaren är trasig.
Så länge beredaren står inne i huset så slösar du inte ström genom att ha den på. Det blir värme i ett utrymme som behöver vara uppvärmt, eftersom du har vatten i det. Om du ska kallställa huset måste du ändå vara där och tömma systemet. Vill du automatisera något för att spara pengar så är det snarare värmen, så att du kan ställa ner den när du inte är där och ställa upp den innan du kommer ut.
Jag vill mena att du inte kommer att köpa en ny VVB på vägen ut bara för att du inte får någon data. Det vore väldigt vanskligt med tanke på mängden felmöjligheter som inte innebär att beredaren är trasig.
Så länge beredaren står inne i huset så slösar du inte ström genom att ha den på. Det blir värme i ett utrymme som behöver vara uppvärmt, eftersom du har vatten i det. Om du ska kallställa huset måste du ändå vara där och tömma systemet. Vill du automatisera något för att spara pengar så är det snarare värmen, så att du kan ställa ner den när du inte är där och ställa upp den innan du kommer ut.
1) Jag har ont om vatten
2) vvb står i krypgrunden
3) nej kanske inte men jag kan förbereda ett köp, kika på blocket osv.
Tro mig, väldigt få saker som jag genomför där nyttan inte överstiger kostnad och tid.
Edit: även om jag inte köper en vvb på vägen ut kan jag ju till exempel välja att dusch hemma innan jag åker till sommarhuset.
2) vvb står i krypgrunden
3) nej kanske inte men jag kan förbereda ett köp, kika på blocket osv.
Tro mig, väldigt få saker som jag genomför där nyttan inte överstiger kostnad och tid.
Edit: även om jag inte köper en vvb på vägen ut kan jag ju till exempel välja att dusch hemma innan jag åker till sommarhuset.
Njaeh... Det beror på hur VVCn är kopplad. Du kan snurra runt samma mängd varmvatten utan att resten av beredaren är varm om du har både tillopp och retur i toppen. Har du returen i botten så kommer VVCn prompt blanda vattnet och rapportera lägre temp.A Emil_K skrev:
Och så är det ju en väldigt meckig lösning som egentligen inte ger mer information än tre tempgivare på olika nivå i tanken.
Klicka här för att svara
