NicklasP
NicklasP: [citat] satte fast nätverkskabel med gummiband i en växtpinne och körde igenom hålet. Funkade perfekt ☺️
15 svar · 3,3k läst
G
Gooli: Jag har aldrig tidigare hört talas om Ebasee.
1 svar · 884 läst
O
Olle Hugo: Belids hemsida anger att dem är kompatibla med Global. Hidealites adapter är ett annat system.
1 svar · 773 läst
J
Johan456: Om TS vill byta uttaget så sitter där ett jordat Trend från Schneider Electrics. Artikelnummer/E-nummer 1830296. Köper du ett likadant TS så kan du bara byta lockat och spara ”insatsen”. Googla 1830296. Finns på Bauhaus, Hornbach m.fl. Ställen.
14 svar · 1,4k läst
·
K
_KirderF_: Nja kanske samma fabrikat, grejen att en spot för takdosa är större och har en annan infästning än den du skickade bild på som.
3 svar · 4,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Själv drar jag som oftast 5 trådar utan att fundera så mycket, och sen väljer sparkopplingen utan att fundera så mycket. Då är det förberett för när kunden snart kommer och säger: "Men du, det skulle vara bra om det blev ett uttag här också... är det något som går att fixa?" :)
7 svar · 4,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Troligen veckans värsta trådlyft !!! ;) [citat] Denna länk fungerar inte längre, insåg jag idag, när jag sökte ifall vi haft uppe denna fråga någon gång här på forumet. Men här kan man ladda ner sista versionen av de föreskrifter som i viss mån talar om ganska exakt hur elanläggningar ska utföras https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-1999-5.pdf Sen
12 svar · 11,7k läst
pacman42
pacman42: [citat] Det är samma nätagg som säljs i Sverige av flera kedjor. Isolationsavstånd mm klarar jag också.
14 svar · 3,8k läst
A
AndKorr: Köpte en sån här dimmer nu som inte behöver en neutralledare
16 svar · 1,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Och hur hittar man en JFB som garanterar max 200mS till trip? De jag kan köpa följer ju EN 61008, och så är det med det ... Jag tror det är nys det som står där från Voltimums sida, annars kan jag inte installera JFB på skolor, dagis och jordbruk.
6 svar · 2,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nätverk eller annan svagströms kommunikation är det ju helt fritt att pillra med själv. Så det kan du dra på helt valfritt sätt, om det behövs någon sådan. Om du gör det, fundera på framtida behov, kanske nätverk ute i garaget kan vara bra att förbereda med ytterligare en kabel, t.ex.
5 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det gör inte mig något. Jag är bara glad att elinstallationer runt om i landet blir allt bättre och säkrare, så det är ju trevligt att det finns folk med huvudet på skaft som också vill att det ska vara bra och säkert.
13 svar · 1,6k läst
V
Vetgirigt: [citat] [citat] Nu har elektrikern varit här. Hade inget att invända mot att vi dragit slangarna själv men jag ville flytta uttag och strömbrytaren från fönstret så det blev mer estetiskt , så det gjorde vi. Samt kommer han få koppla in större fas så strömmen räcker. Kommer nästa vecka igen.
24 svar · 2,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ganska vanligt i äldre hus med ursprunglig elinstallation kvar. Då användes en porslinsarmatur med glaskupa, och det fanns helt enkelt inget att skyddsjorda. De senaste 30 åren har det alltid dragits fram skyddsjordledare, även i de fall en armatur som inte behöver skyddsjord installeras. [citat] Det är absolut en fara, annars skulle inte reglerna vara som de är, de reglerna var
12 svar · 2,4k läst
·
P
paralun: [citat] Jovisst kan man göra så men kostar pengar.... sen kan det ju bli fel på en uppvärmning samt att en rördragning kan vara gjord så att kylan ändå fryser rör. Men att lämna vattnet på i Norrland, Nordanstig står det, och inte tappa ur vattnet på hösten verkar ju klart äventyrligt. Det blir nog ett "fnys" från ett försäkringsbolag om skadan anmäls.
36 svar · 7,9k läst
·
H
hempularen: Lite nyfiken, den där dosan på bilden med bara två ledare i. Är det något han har dragit nu? Eller är det en bef. dosa med trådar i sedan tidigare?
35 svar · 5,4k läst
·
K
kennyr: [citat] Jag testade. Ringklockan fungerade som vanligt. Man kan välja 'mekanisk' i Arlo Appen om man inte vill använda en Chime. Dörrklockan laddade inte batterierna så mycket riktigt behövs en ny transformator. Jag tyckte högtalaren var kass på dörrklockan så personen ute gick knappt att kommunicera med över telefon, så min gick i retur..
5 svar · 2,8k läst
S
Snaxxaroo: Inkopplad och har kört avbränning i typ 40 min, allt verkar funka. Tack som fan för all hjälp!
27 svar · 4,8k läst
·
E
Erik Brandt: Super, tack för snabbt svar och jämförelse!
4 svar · 1,1k läst
·
V
Vante: Kolla på Fresh Intellivent Sky.
5 svar · 2,0k läst
M
-MH-: Tänkte sätta 45x45 efter elen, även någon 28x70 som saknas.
3 svar · 807 läst
·
Davidbagare
Davidbagare: Som sagt, anlita en elektriker om kunskapen saknas. Eller så har du kanske en händig granne/släkting som kan hjälpa dig?
4 svar · 970 läst
·
Emma Davidsson1
Emma Davidsson1: Bo det funkade. Fick bara lägga den ena mellantråden som blev över till tändtrådarna. Tack så mycket för tipset
12 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: Om jag inte har helt fel nu, den är monterad på samma platta och sticker in i vattnet eller på topp av VVB, patron och plattan är ett stycke har jag för mig och syns hur det är när termostaten tas bort.
3 svar · 1,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: Ja Elma 2000x kändes helt rätt för mig, mycket säkerhetstänkande bakom designen och all funktionalitet jag vill ha. Skulle inte förvåna mig att se elektriker ha detta i sitt standardverktygshölster, snabbt och enkelt. Tycker du har helt rätt i att kräva spänningsvisning även utan batterier, det brukade vara standard i tidigare proffsverktyg som min gamla ärvda Benning Combi-Pol som
42 svar · 8,3k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Ah, jag tänkte inte på rubriken. :)
13 svar · 4,3k läst
·
Bromma1927
Bromma1927: Så nu har jag beställt ett nytt värmeelement, 278kr inklusive frakt.
23 svar · 7,1k läst
·
A
alfista: Om du har en korrekt ansluten jordad kontakt i taket så skulle jag inte ändra den. Skarva in en sån här eller motsvarande på lampan i stället.
17 svar · 4,1k läst
·
J
jonaserik: Sort på kabel, svårt för dig. Går att sprätta in rör i väggen för kabeln, mycket jobb och ska min17 mm in. Ligger den precis i vecket så går det att smörja in den med målarfog och måla över. Blir då som en liten bula i vecket, eller låta dra om den annan väg om det går, .bara välja själv
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.