Nissens Nissens skrev:
Nej, man behöver inte hemautomatisera bara av den anledningen. Det händer otroligt sällan att kyl/frys lägger ner, betydligt mer sällan än att en JFB som täcker hela anläggningen löser ut.
Vem har pratat om att hemautomatisera? Det finns simpla temperaturlarm för ett par hundralappar som skickar en notis om temperaturen avviker från önskat värde.

Vad har du för nytta av att jordfelsbrytaren inte löser ut den dagen kompressorn i frysen stannar?

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Tänker du på detta?
[bild]
[bild]
Otroligt tråkigt att förklara sånt här för arga kunder som undrar vad som händer med kabeln. "Kan väl inte bara börja rinna?! Aldrig hört talas om!"

TRJBerg
useless useless skrev:
Vem har pratat om att hemautomatisera? Det finns simpla temperaturlarm för ett par hundralappar som skickar en notis om temperaturen avviker från önskat värde.

Vad har du för nytta av att jordfelsbrytaren inte löser ut den dagen kompressorn i frysen stannar?
1. Ditt första stycke: det är definitionen på "hemautomatisering".
2. Ditt andra stycke: irrelevant. Som Nissens redovisade är kompressorhaveri betydligt mer osannolikt jämfört med utlöst JFB.

Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Näpp, åtminstone två gånger var jag på resande fot, har en del resande i mitt arbete.

Poängen är att på 20 år har JFB för kyl/frys inte löst ut en enda gång. Alltså en mycket bra riskreducering. :)
Ja, det kanske finns undantagsfall.
Kanske hade du klarat dig lika bra om elektrikern rekommenderat en JFB för utesaker och en för innesaker eller liknande.

Fairlane
Lyfter tråden igen.

En elfirma som verkade vettiga kom och fixade. Det blev nya, jordade uttag i några rum, jordfelsbrytare, nya strömbrytare, uttag utomhus samt komplettering med jordfelsbrytare i separat kapsling. Det fungerade bra bortsett ifrån att några av uttagen kom på fel plats (snickaren som var på plats reagerade direkt och frågade om man inte borde stämma av med kunden först, men det ansåg inte elektrikern var nödvändigt). I övrigt verkar det som sagt bra.

Husets ägare undrade nu om något kan blivit fel trots allt. Tvättmaskinen började lukta bränt häromdagen, laddare till diverse apparater som massagekuddar, mobiltelefoner, laptops etc har gått sönder och nu vattenkokaren. Saker kan såklart gå sönder men det är lite mycket på kort tid.

Slump eller något man bör felsöka?

Är det något jag kan kolla själv? Jag har endast en enkel multimeter och en spänningsprovare.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lyfter tråden igen.

En elfirma som verkade vettiga kom och fixade. Det blev nya, jordade uttag i några rum, jordfelsbrytare, nya strömbrytare, uttag utomhus samt komplettering med jordfelsbrytare i separat kapsling. Det fungerade bra bortsett ifrån att några av uttagen kom på fel plats (snickaren som var på plats reagerade direkt och frågade om man inte borde stämma av med kunden först, men det ansåg inte elektrikern var nödvändigt). I övrigt verkar det som sagt bra.

Husets ägare undrade nu om något kan blivit fel trots allt. Tvättmaskinen började lukta bränt häromdagen, laddare till diverse apparater som massagekuddar, mobiltelefoner, laptops etc har gått sönder och nu vattenkokaren. Saker kan såklart gå sönder men det är lite mycket på kort tid.

Slump eller något man bör felsöka?

Är det något jag kan kolla själv? Jag har endast en enkel multimeter och en spänningsprovare.
Luktar flytande nolla lång väg. 400V och en del maskiner ger med sig över tid...

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det kanske finns undantagsfall.
Kanske hade du klarat dig lika bra om elektrikern rekommenderat en JFB för utesaker och en för innesaker eller liknande.
Japp, det är väl utesaker som är den största risken. Jag rustade upp garaget nyligen, där blev det två JFB, en för det med högre risk för jordfel tex all el utomhus, och den andra för innebelysning och de flesta eluttag inomhus.

Grejen är att när jag byggde huset för 20 år sedan så tyckte elektrikern att det var helt onödigt med två JFB, men jag tycker än idag att det var ett bra val, inga nackdelar, och en liten riskminskning. :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Luktar flytande nolla lång väg. 400V och en del maskiner ger med sig över tid...
Ja, jag tänkte lite i de banorna också.
Jag har lite dålig koll på detta men har förstått att det är när nollan släpper som jag kan få spänning mellan två faser. Så hur verifierar jag det?

Sitter det två JFBer i/vid samma gruppcentral?
Då finns risken att man använder fel nollplint till fel JFB.

Skruva ur/slå ifrån alla säkringar utom en.
Tänd en lampa på den gruppen
Slå ifrån "fel" JFB, lampan ska fortsätta lysa.
Återställ JFBn

Byt till nästa säkring/grupp
Gör om testet.

Fairlane
Det är bara en jordfelsbrytare.

Jag kan såklart mäta spänningen i några uttag, men om jag tolkar flytande nolla rätt så kan jag inte tolka ett momentant 230 V som att det är ok.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är bara en jordfelsbrytare.

Jag kan såklart mäta spänningen i några uttag, men om jag tolkar flytande nolla rätt så kan jag inte tolka ett momentant 230 V som att det är ok.
Det är nog lättast att kolla nollanslutning i centralen okulärt och med skruvmejsel.

Finns det en trefasgrupp som arbetar intermittent kan överspänningen följa de mönstret + värme över tid och annat skumt.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog lättast att kolla nollanslutning i centralen okulärt och med skruvmejsel.

Finns det en trefasgrupp som arbetar intermittent kan överspänningen följa de mönstret + värme över tid och annat skumt.
Tack.

Jag får leta efter en trefasgrupp när jag kommer dit. Spontant undrar jag om det finns i huset. Värme och vatten kommer via fjärrvärme. Det är väl iofs två faser till spishällen, men i övrigt kan jag inte komma på någon rimlig flerfasgrupp.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
[QUOTE="Martin Lundmark, post: 5121351, member: ]

Vi hade bl.a. ett helt klassrum med ca 30 datorer + bildskärmar fördelat på tre faser, där man inte kunde använda en gemensam jordfelsbrytare, utan att den löste ut vid uppstart.:)[/QUOTE]

Jordfelsbelastningen är ca 1 mA per dator och bildskärm. Jordfelsbrytare börjar lösa ut vid 15 mA felström (30mA är max ström som brytaren måste bryta vid). Även om man fördelar jämnt mellan faser för att ta ut strömmarna så räcker det med att ett antal datorer är avstängda med strömbrytare medan andra är påslagna för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Man skall inte koppla in mer än max 10 enheter per fas.

Jag skulle börja med att mäta spänningen i några uttag som går på olika faser. Om det är lite för hög spänning i ett, lite för låg i ett annat så kan det indikera problem med nollan (PEN). Inget direkt bevis, indikation.

Sedan titta på nollanslutningen i centralen, framförallt trådarna som går till och från jordfelsbrytaren. Men bryt strömmen innna du börjar rycka i dem. Det är nästa steg, ryck lite i anslutningarna mellan jordskena och jfb, och mellan jfb och nollskenan. OM en tråd skulle lossna då, och strömmen är igång så kan det bli dramatiska effekter, så bryt innan du rycker.

• Gilla
MrJozk och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.