Hej, gör om i sovrummet. Som det är nu sitter de ett eluttag mitt bakom sängen. Hade varit trevligt med ett på vardera sida av sängen.
Min tanke är att spåra i väggen med multiverktyg, dra en 16 mm flexrör, fylla igen med spackel eller typ gipsbruk?? Sätta nya rotdosor och eluttag.
Sedan ska vägen slipas och det ska sättas renoveringstapet.
Har jag tänkt rätt? Eller borde jag dra utanpåliggande eftersom det är bakom sängen?
Finns de täcklock med två kabelutgångar?
Bifogar bild där jag ritar in hur jag tänkt.
Min tanke är att spåra i väggen med multiverktyg, dra en 16 mm flexrör, fylla igen med spackel eller typ gipsbruk?? Sätta nya rotdosor och eluttag.
Sedan ska vägen slipas och det ska sättas renoveringstapet.
Har jag tänkt rätt? Eller borde jag dra utanpåliggande eftersom det är bakom sängen?
Finns de täcklock med två kabelutgångar?
Bifogar bild där jag ritar in hur jag tänkt.
Lättbetong/siporex?? I så fall är det busenkelt att spåra. 
Spåra långa sträckor med sticksåg, korta med stämjärn. Lägg i slang och fäst med snedställda skruv. Dosor borrar du ut med dosborr eller stämjärn.
Det tar mycket på verktygen så använd sånt du vill offra.
edit, multiverktyg funkar förstås lika bra eller bättre.
Spåra långa sträckor med sticksåg, korta med stämjärn. Lägg i slang och fäst med snedställda skruv. Dosor borrar du ut med dosborr eller stämjärn.
Sticksåg har jag aldrig provat. Jag brukar köra med yxa, men stämjärn funkar såklart också.tttomten skrev:
Lättbetong/siporex?? I så fall är det busenkelt att spåra.
Vinkelslip provar man bara en gång.
Tack för alla svar, glömde nämna att det är en gipsvägg
Är det gipsvägg så hade inte jag spårat. För då kapar du ju skivan på samma gång. Om man inte vill plocka ner skivorna och gör "dold dragning" så är det utanpåliggande som gäller.
Gör det riktigt när du ändå håller på. Ta bort gipsen och flytta uttaget till ena sidan, dra ny slang från det uttaget till nästa.
Det räcker att du släpper på gipsen i nederkant där du ska jobba.
Det tar inte många minuter och du slipper spika kabel och använda utvändiga uttag.
Det räcker att du släpper på gipsen i nederkant där du ska jobba.
Det tar inte många minuter och du slipper spika kabel och använda utvändiga uttag.
Riv bort gipsskivorna och gör det som du vill och skruva upp nya fina skivor sen.
Några gipsskivor är så billigt att det inte är värt att krångla och lägga flera timmar extra för att undvika att ta ner de gamla.
Tar man ner de gamla försiktigt kan det med lite tur gå att återanvända dem istället.
Det kan ju vara värt för att slippa åka och lasta nya skivor, rent tidsmässigt - priset spelar väl fortfarande ingen större roll.
Några gipsskivor är så billigt att det inte är värt att krångla och lägga flera timmar extra för att undvika att ta ner de gamla.
Tar man ner de gamla försiktigt kan det med lite tur gå att återanvända dem istället.
Det kan ju vara värt för att slippa åka och lasta nya skivor, rent tidsmässigt - priset spelar väl fortfarande ingen större roll.
Klicka här för att svara