Hej alla
Jag har en gul slang som kommer upp ur marken vid ett staket några meter från huset. Där vill jag koppla in små markspottar som ska belysa staket och buskar, liknande någon av dessa.
Hur löser jag det, många spottar verkar ju ha en vanlig elkontakt för inkoppling och det hela behöver väl kapslas in på något sätt? Säkert en korkad fråga men har ni några tips på hur jag ska tänka vore jag väldigt tacksam
Edit:
Är detta rätt väg att gå och hur tätar jag då den gula slangens genomföring? Silikon?
https://www.elbutik.se/product.html/upnor-tradgardsbrunn-garden-hub-200-4x50mm
Jag har en gul slang som kommer upp ur marken vid ett staket några meter från huset. Där vill jag koppla in små markspottar som ska belysa staket och buskar, liknande någon av dessa.
Hur löser jag det, många spottar verkar ju ha en vanlig elkontakt för inkoppling och det hela behöver väl kapslas in på något sätt? Säkert en korkad fråga men har ni några tips på hur jag ska tänka vore jag väldigt tacksam
Edit:
Är detta rätt väg att gå och hur tätar jag då den gula slangens genomföring? Silikon?
https://www.elbutik.se/product.html/upnor-tradgardsbrunn-garden-hub-200-4x50mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vart mynnar gulröret i andra änden? Spottarna du länkar till går ju på klenspänning. Jag skulle fortsätta med klenspänning genom gulröret in i huset och sätta trafon där. Förutsatt att gulröret mynnar så att det är möjligt förstås.
Så har jag gjort. Gulröret kan man låta mynna jäms med eller någon cm under marken och sätta lock lock på. Gulröret blir så att säga din brunn med plats för skarvkontakterna.
Eller så låter man gulröret sticka upp några cm och sätter en dragkrokshuv ovanpå. Det kan också bli bra lite beroende på förutsättningar:
Så har jag gjort. Gulröret kan man låta mynna jäms med eller någon cm under marken och sätta lock lock på. Gulröret blir så att säga din brunn med plats för skarvkontakterna.
Eller så låter man gulröret sticka upp några cm och sätter en dragkrokshuv ovanpå. Det kan också bli bra lite beroende på förutsättningar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om jag inte minns helt fel ska det gå in i elcentralen bakom huset.Pen skrev:
Vart mynnar gulröret i andra änden? Spottarna du länkar till går ju på klenspänning. Jag skulle fortsätta med klenspänning genom gulröret in i huset och sätta trafon där. Förutsatt att gulröret mynnar så att det är möjligt förstås.
[bild]
Men om jag väljer svagström, då behövs en trafo i den elcentralen och sedan kan jag koppla in resten själv? Är fördelen att det inte behöver vattenskyddas lika bra samt är säkrare?
Detta har väl 230V och sedan svagström efter transformatorn och då msåte ju trasformatorn vattenskyddas och du är jag ju där igen med en brunn av något slag?
Känner mig helt lost i hur jag ska tänka och planera
Skippa belysningen. Vi behöver inte med av den typen av ljusföroreningar.
Om det mynnar inuti själva centralen så tycker jag att alternativet med klenspänning i röret är mindre bra. Visserligen går det kanske att få tag i en passande trafo/drivdon för norm-montage, men livslängden på dylika armaturer är kanske inte så imponerande så när det är dags att byta är det en annan spänning/strömtyp som gäller. Inte speciellt modulärt.L Lund skrev:
Ja det gör det.Pen skrev:
Om det mynnar inuti själva centralen så tycker jag att alternativet med klenspänning i röret är mindre bra. Visserligen går det kanske att få tag i en passande trafo/drivdon för norm-montage, men livslängden på dylika armaturer är kanske inte så imponerande så när det är dags att byta är det en annan spänning/strömtyp som gäller. Inte speciellt modulärt.
Okej, får klura vidare på detta.
Klicka här för att svara