1 127 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Nolla till vägguttag med USB
Hur är det nu igen, krävs framdragen nolla för USB-vägguttag? Typ denna:
https://www.elbutik.se/product.html...ciNuVvHcGJJaXpFTiKsXAxe0MOCp_Pg8aAh7gEALw_wcB
https://www.elbutik.se/product.html...ciNuVvHcGJJaXpFTiKsXAxe0MOCp_Pg8aAh7gEALw_wcB
Moderator
· Stockholm
· 57 815 inlägg
Om du tänker sätta det där det redan finns ett vanligt jordat uttag så är det bara att byta ut det. I så fall finns nollan redan där.
Bästa svaret
Tack för svaret, vi håller på att bygga nytt nämligen & hade i annat fall tänkt be elektrikern dra fram en nolla till uttaget, men bevisligen har jag blandat ihop det med vägg/apparatdosa till vanliga brytareH hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 815 inlägg
Till ett uttag, drar man fasledare (som leder ström från elcentralen) och nolla (som leder ström tillbaka till elcentralen), dessutom en skyddsjord (lite förenklat, den leder bort ström tillbaka till centralen om det blir något fel på apparaten som du kopplar till uttaget).
Till en strömbrytare drar man dels en fasledare (obruten ström från centralen) dels en tändtråd som leder ström från brytaren till din lampa, brytaren kopplar ihop eller bryter förbindelsen mellan fas och tändtråd. Från lampan går det även en nolla och skyddsjord, men de trådarna går normalt inte via brytaren, de går direkt tillbaka till elcentralen.
Till en strömbrytare drar man dels en fasledare (obruten ström från centralen) dels en tändtråd som leder ström från brytaren till din lampa, brytaren kopplar ihop eller bryter förbindelsen mellan fas och tändtråd. Från lampan går det även en nolla och skyddsjord, men de trådarna går normalt inte via brytaren, de går direkt tillbaka till elcentralen.
Satsa på deras "laddstation" istället. Då får du USB-PD i USB-C uttaget, bör vara mer framtidssäkert och kan även ladda datorer m.m. https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-usb-ac-laddstation-45w?category_id=15237
Vi har Renova-varianten med USB-A och USB-C och där går det t.ex. inte ladda Sony-telefoner med USB-C.
Vill du ha vanligt vägguttag också kan ju elektrikerna sätta två dosor där.
Vi har Renova-varianten med USB-A och USB-C och där går det t.ex. inte ladda Sony-telefoner med USB-C.
Vill du ha vanligt vägguttag också kan ju elektrikerna sätta två dosor där.
Klicka här för att svara
