E
elmont: Eftersom TS har en anslutningsavgift på ca 44 000:- så ligger huset mellan 0 och 200 meter från nätägarens anslutningspunkt. Hur stort hus TS ska bygga är inte relevant och om det ligger inne i skogen är också det orelevant. För det är ju bara avståndet som räknas.
14 svar · 2,9k läst
S
Stefan.o: För att sprida värmen från luftvärmepumpen maximalt är det fördelaktigt att köra fläkten på hög fart, OM man står ut med ljudet!:crysmile: Vi märker en avsevärd skillnad på värmen längre bort i huset när fläkten inte står i autoläge utan går på högre hastighet, speciellt på vintertid då huset behöver ett ordentligt tillskott. Nackdelen är att det tenderar bli lite väl
25 svar · 5,5k läst
O
OlleGra: Tack för bra svar. Jag var mest ute efter teorierna runt detta. Forskningsrapporten från Luleå tekniska högskola var bra för att förstå hur felen uppstår. Där tonar de ju dessutom ner riskerna. /OlleG
12 svar · 1,2k läst
M
Micke_xyz: Mellan fas och nolla är det ca 230v, mellan fas-fas är det ca 400v (230*√3) Finns det en nolla i uttaget kan man använda denna. Annars måste en ny tråd dras fram.
4 svar · 1,5k läst
R
rispalt: Bra tips där också! Jag kan nog slipa fram förskruvning och såga ut ända fram till reglar, kanske inte så stort arbete då jag tänker efter. Men då jag inte hittar någon snygg lösning så är jag nu inne på att helt enkelt ta bort detta helt. Gumman är inte så intresserad av lampor på vägg. Kan bli ett extra eluttag vid strömbrytare istället - de får man aldrig för många av:)
16 svar · 5,8k läst
·
T
tpsoft: Det finns ju markmätarskåp som är en bra lösning både permanent och under byggfasen. Det är ett fristående skåp som inte kräver vägg eller stolpe. https://www.garo.se/sv/proffs/produkter/installationsprodukter/matarskap/markmatarskap-c
2 svar · 1,7k läst
T
TomasSchwarz: [citat] Tack för ett utförligt svar! Så egentligen mäter den bara av strömen som används på varje fas och synkar den med vad du har knappat in på dippswitcharna och det är då dynamisk lastbalansering. Jag tror jag kör med statisk lastbalansering mäter av med en tång vilken fas som drar minst (antagligen L3) monterar en kapsling med Psa 10 eller 13Amp och hoppas säkringarna håller.
13 svar · 3,2k läst
C
Cumber: [citat] Tack för svaret. Termostaten kostar cirka 1500-1700. Och jag tror inte att arbetet kommer att kostar mer än så för att bara byta en termostat.
4 svar · 2,6k läst
E
elmont: [citat] Enkling är när man sätter skivor på ena sidan väggen, när man i ett senare skede sätter upp skivorna på den andra sidan av väggen så "dubblar" man. Kan man välja sätter man enklingen på den sida där det ska vara mest dosor först. det blir enklare för både elektriker och snickare. Doshålen på enklingen gör elektrikern och på dubblingen gör snickaren doshålen. Ps Och
7 svar · 1,4k läst
A
artpax: [citat] Ja, helt rätt. Den förra ägaren var en klassisk "multihantverkare". Hittar intressanta saker som han gjort med huset varje dag. Men jag får ju hoppas att en elektriker har satt upp så som det ska vara. I alla fall, jag har missförstått hela grejen lite så ja, det är egentligen bara att försöka balansera faserna. Tack för svaren!
5 svar · 5,0k läst
·
E
Elsparv: [citat] Nöja sig med jordfelsbrytare blir nog billigast för stunden. Men räkna med att den kanske hittar lite jordfel som behöver åtgärdas direkt.
2 svar · 1,4k läst
·
T
TomasSchwarz: [citat] Jag är rätt säker på att där har funnits metallspån som trilla ut då jag rensa skenan. Tack för hjälpen
22 svar · 3,0k läst
·
M
Martin Lindboorg: [citat] Japp, får kolla upp det. Den får sitta kvar sålänge då. Tack! [citat]
5 svar · 806 läst
·
tommib
tommib: Självklart får man ställa frågor men dessa saker är redan frågade och besvarade ett antal gånger. Det handlar också om hur man ställer frågan och om man har försökt tänka själv. Åtminstone för mig.
13 svar · 2,0k läst
·
B
Bo Berglund: Tack för hjälpen! Det var två dosfästen under och alla 4 skruvarna var lösa! Undrar hur det kan ha gått till? Men nu är det fixat tack vare er! :cool::heart:
6 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Räcker med att nollan kommer i kontakt med jord någonstans efter jordfelsbrytaren så kan den utlösa.
1 svar · 1,2k läst
E
etompau: Fungera: ja. Mer att tänka på: nej.
1 svar · 1,1k läst
Z
zombi: [citat] Tack.
2 svar · 1,1k läst
·
Z
2 svar · 1,1k läst
·
K
Kjellab: Har ingen tv antenn inkopplad så ingen ström därifrån, ska läsa den andra tråden lite sen.
3 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Med duschdraperi skulle TM definitivt har varit fast ansluten... Definitionen på torrt, fuktigt och vått är - torrt motsvarande ett vardagsrum men även torra vindar och källare och kräver minst IP20, - fuktigt är där luften är så fuktig att imma avsätter sig på väggar och tak eller på elmateriel, men där vattendroppar endast i undantagsfall bildas, kräver IP21 vilket den mesta
4 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är en 10 A dvärg. L är en äldre standard där karakteristiken liknar diazed i överlastområdet och dagens B-dvärg i kortslutningsområdet.
1 svar · 870 läst
·
A
ankan907: Frågan är fortfarande aktuell eftersom jag inte har lyckats komma till skott att köpa en laddare ännu Men sommaren närmar sig så det är snart dags att starta upp myggätaren, så tackar för all input!
8 svar · 2,0k läst
·
D
Dubbelman: [bild] Båda har ledningar som gick rakt upp hade hoppats på att den högra skulle gå till vänster.
10 svar · 2,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det är ju viktigt, så den inte ramlar in i väggen när man sen håller på, och förstör allt. Ja den får ju fästas så gott det går, med klammer, lim, någon liten kloss bakom, etc. Tänk också på att göra lata böjar så det sen går att få in en kabel.
11 svar · 3,2k läst
·
M
merbanan: Det kan även finnas en poäng att fixa alla rum istället för att låta ett vara kvar ojordat.
8 svar · 1,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, precis, KDN363F. [citat] Tack för att du förklarar att elektriker lämnar bort jobbet till skåpbyggare så att det blir riktigt gjort ;)
7 svar · 2,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Nej inte alls och med brytare till uttagen utomhus mer än väl godkänt.
4 svar · 1,2k läst
M
Mapet890: [citat] Tack för info, då förstår jag lite mer, om vi nu bestämmer oss för att byta ut hällen så lämnar vi över det till en elektriker.
8 svar · 1,2k läst
Bono_R
Bono_R: varför sätter ni inte in "närvarostyrd" ytterbelysning
15 svar · 1,7k läst
NicklasP
NicklasP: [citat] satte fast nätverkskabel med gummiband i en växtpinne och körde igenom hålet. Funkade perfekt ☺️
15 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.