Hej,
Vår fiber är dragen till ytterdörren och inget eluttag är i närheten. Det har resulterat i att routern står vid ytterdörren och förlängningssladd till närmsta eluttag. Inte tjusigt! Går det att flytta nätverksuttaget så vi kan ha routern mer gömd? I tex. vardagsrummet.
Hur hade ni löst det?

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Enklast fixa-själv-lösning är väl att hitta en lämplig kabelväg och använda kabelkanaler av bra kvalité och dra nätverkskabeln i denna. Bef. uttag får sitta kvar där det gör.
Kanske dra kabeln vid dörrkarmens högra sida och sedan vidare uppe vid taket?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är inget fiberuttag utan ett vanligt nätverksuttag/Ethernetuttag.

Skaffa en längre patchkabel och ställ routern där ni vill ha den.
Patchkabel finns i längder från typ 2 dm till över 15 m.

• Gilla
Vadskamanheta och 2 till
  • Laddar…
Den där kabeln skarvas enkelt även för den ohändige. Jag hade placerat en lite större kulodosa (exempelvis denna: https://www.bauhaus.se/kopplingsdosa-elko-click1-100x70x45mm-fjallvit) där kabeln kommer ut ur väggen, skarvat i denna med klämkopplingar (exempelvis dessa som är idiotsäkra: https://www.jula.se/catalog/el-och-.../kopplingslister-klammor/skarvklammor-008066/) och dragit Ethernetinstallationskabel vidare i kabelkanal (under taket) till det ställe där det passar att gömma en router.

Edit: En sak till, lämna skarvmån i dosan, dvs, spara runt 15 cam av den gamla kabeln så att det går att sätta dit ett Ethernet-uttag igen. En till sak, färgordningen är extremt viktig på Ethernet-uttaget, så om ni köper ett nytt så måste ni mäta upp vilken färgordning det är på trådarna.

Redigerat:
Vad har du på baksidan av väggen?

V Vadskamanheta skrev:
Hej,
Vår fiber är dragen till ytterdörren och inget eluttag är i närheten. Det har resulterat i att routern står vid ytterdörren och förlängningssladd till närmsta eluttag. Inte tjusigt! Går det att flytta nätverksuttaget så vi kan ha routern mer gömd? I tex. vardagsrummet.
Hur hade ni löst det?
Antar att det rör sig om en lägenhet.
Då innebär det att du kommer inte åt källa av ethernetkablen från fiberdosan eller att det är så pass långt emellan att det blir dyrt och även krångligt att dra om allt. Risk finns att du även råkar göra fel och kan dra på med reparations kostnader som du inte vill ha.

Därför skulle jag dra en patch från ursprungliga dosan upp till taket och gå den vägen till V-rummet där routern ska vara.
Du har fått några bra förslag.

Annars är själva flytt av etherne inte så svårt att göra. Har gjort det själv i både lgh och hus men då är jag både händig och besitter erfarenhet i fiberhantering samt har verktyg för att jobbet.
i lgh hade jag fiber i källaren och min ethernet kabel var enkel att dra om från den till mitt uttag. Det fanns redan ett rör till ett gammal telefon uttag som inte nyttjade som jag kunde använda till utrymmet jag ville ha mitt ethernet uttag till.

A Alexn72 skrev:
Vad har du på baksidan av väggen?
Det är en inbyggd garderob bakom väggen.

RoTe
V Vadskamanheta skrev:
Perfekt att gömma ful teknik i.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
För mig patchkablar per definition korta. En 15m kabel är inte en patchkabel.

Men annars håller jag med om att det är en enkel lösning.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Ja men då är det bara att borra genom väggen så är problemet löst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.