Hej,
Jag ska köpa nedan lampa som kommer utan kontakt. Finns två sladdar bara så man får ordna kontakt själv, se nedan.
Leverantören kan ansluta en kontakt som ser ut som nedan.
Jag har jordade uttag i taket, se nedan.
Därför tänkte jag köpa nedan för att koppla in lampan i taket.
Mina frågor är 1) om det går/är säkert att göra detta själv 2) om det är korrekt att göra?
Tack på förhand!
Jag ska köpa nedan lampa som kommer utan kontakt. Finns två sladdar bara så man får ordna kontakt själv, se nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leverantören kan ansluta en kontakt som ser ut som nedan.
Logga in
Skapa konto
Jag har jordade uttag i taket, se nedan.
Logga in
Skapa konto
Därför tänkte jag köpa nedan för att koppla in lampan i taket.
Logga in
Skapa konto
Mina frågor är 1) om det går/är säkert att göra detta själv 2) om det är korrekt att göra?
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Första frågan kan bara du svara på. Du behöver en viss händighet, t.ex skala ledningen utan skador på kopparkardelerna och dra åt en skruv lagom hårt, vilket i detta fall är lösare än man tror.S Smaug01 skrev:
På andra frågan så har du fel stickpropp på bild. Du ska ha en ojordad. Dessa finns endast att köpa med en kort sladdstump så du behöver ett skarvdon, eller en strömbrytare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så det är ok att koppla en ojordad sladd även fast mitt uttag är jordat?
Bo.Siltberg skrev:Första frågan kan bara du svara på. Du behöver en viss händighet, t.ex skala ledningen utan skador på kopparkardelerna och dra åt en skruv lagom hårt, vilket i detta fall är lösare än man tror.
På andra frågan så har du fel stickpropp på bild. Du ska ha en ojordad. Dessa finns endast att köpa med en kort sladdstump så du behöver ett skarvdon, eller en strömbrytare.
[bild][bild][bild]
Tack jag förstår. Enligt leverantören är den dubbelisolerad. Men inte fått bevis på det. Jag vet inte om märket som indikerar att den är dubbelisolerad finns på lampan eftersom den inte är svensktillverkad. Om jag inte hittar märket och därför inte vet om den är dubbelisolerad och jag installerar en ojordad sladd, vad skulle det innebära? Någon fara med det?
J Josth skrev:
Om lampan inte är ordentligt märkt får den inte säljas någonstans inom EU. Om den inte är dubbelisolerad så måste den byggas om till jordad utförande eller så får man bara köra med t.ex. 12 V-lampa och någon transformator till det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Det ska finnas en märkskylt på armaturen någonstans som anger bl.a spänning och isolationsklass, den dubbla fyrkanten för dubbelisolering. Saknas den, men återfinns i bruksanvisningen som följer med så kan du lita på den, även om det inte är rätt att armaturen saknas märkskylt.
På din bild kan man med hög säkerhet säga att den är dubbelisolerad. Det finns inga alternativ för det man ser.
Och det är lampan i sig som styr vilken stickpropp det ska vara. Att ditt rum har skyddsjordade uttag är irrelevant. Oberoende av om lampan används i rum med ojordade uttag eller med skyddsjordade uttag så ska lampan "fungera" map säkerheten. Det händer dock ingenting farligt om man monterar en stickpropp med skyddsjord på lampan men låter stiftet för skyddsjord vara oansluten, men det ger fel signaler. Med rätt stickpropp uppstår inga frågor.
På din bild kan man med hög säkerhet säga att den är dubbelisolerad. Det finns inga alternativ för det man ser.
Och det är lampan i sig som styr vilken stickpropp det ska vara. Att ditt rum har skyddsjordade uttag är irrelevant. Oberoende av om lampan används i rum med ojordade uttag eller med skyddsjordade uttag så ska lampan "fungera" map säkerheten. Det händer dock ingenting farligt om man monterar en stickpropp med skyddsjord på lampan men låter stiftet för skyddsjord vara oansluten, men det ger fel signaler. Med rätt stickpropp uppstår inga frågor.
Liknande trådar
-
Går det att måla vägg med trasiga tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Går det att ha en på vintern avstängd frysbox i ett kallförråd?
Vitvaror -
Delat bjälklag?! Går det att stabilisera ovanifrån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Går det att reparera denna trasiga låscylinder?
Fönster & Dörrar -
Går det att rädda bakugnen?
Byggnadsvård