Ihop med att jag får en våning till och all el i princip går som stjärnnät till central, pga autoamtion styrystsem , Ganska stort Häger Universal skåp. Problemet är att nästan allt skall in på samma ställe i toppen, och det börjar bli trångt.. Så jag behöver tänka om. Idag Har jag plintat av med vanliga enstegsplintar och sen dragit vidare till Jord och Noll block (Hager) som sitter över plintarna . Jag har 3 nollblock, då jag sektionerat med 3 JFB. Samt 2 Jordblock Så de löper i praktiken längs 2/3 av översidan där allt kommer in. Skåpet är 3x12 modulbredder.

Dels vill jag flytta ner jord och noll blocken, så det inte blir så trångt. över plintarna. Men framför allt vill jag gå över på 3vånings nivåplint. Ser att det finns 2 olika typer vissa har 3 ingångar på varje sida, med genomföring. Oftast inte jordmärkta, utan det får man märka själv. Andra ahr en Jordmärkt ingång. Den är då också kopplad mot din skenan. Har sett modell som bara har plint i ena ändan. Dvs man kopplar sina inkommande trådar. Om jag förstått det rätt, så ansluter man då Din skenan till ett jordblock vilket sparar rätt mycket koppling.

Ni som jobbar professionellt, När man väljer 3 stegsplint för jord fas nolla, är vanliga genomgående att föredra, eller är modellen med koppling mot din skena att förorda??

Sen står ju även frågan mellan skruvplint och Pusch/fjäder. Fördel emd fjäder att det går snabbt. Men lite svårare om man vill brygga grupper.

De jag hitta på Ahlsell rexell etc från Widmuller Wago etc är dock fruktansvärt dyra. Från 50:-/ plus moms per styck. Jag har behov av 50-100st beroende på hur långt jag går. har titta lite på Aliexpress, och då kan man komma ner i 15-20:-/st om man väljer typ utan egen jordmärkning. En med Pusch fjäder och seprat jord/noll märkning landar på runt 35:-/ inkl moms. Motsvarande typ på ahlsell är 85:-/exkl moms.

Någon som har tips på lite billigare våningsplintar på hemmaplan????
Lite vad jag hittat: Bild 1 Weidmuller, ca 70:- exkl moms, bara jord åt ett håll, plus i din skena, Bild två, Phoenix, jord åt två håll, och DIN ca 85:- plus moms. Bild 3 Kina 3 nivåer, enkel, ca 15:-/st inkl moms, Bild 4 push in, KINA ca 35:- inkl moms. Spontant gillar jag upplägget på Bild 1, om det är en bra lösning att jorda i din skenan. Annars lutar det av ren snålhet åt Plint bild 3 för 15:-/st.
(Ps. Jag är inte rädd för kina material i sak.)

Tvärsnitt av en plastkomponent, troligen elektriskt relaterad, med synliga fjädrar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå och blå elektriska kopplingsklämmor med grön och gul markering, sannolikt för anslutning av ledningar.
Skapa konto
Grå elektrisk anslutningsterminal med anslutningsskruvar och klämfjädrar mot vit bakgrund.
Skapa konto
Elkopplingsplintar med flera nivåer, färgkodade, monterade på DIN-skena, isolerade, för industriell användning.
Skapa konto

Efter en del efterforskning så börjar jag inse fördelar med att använda Din skenan som PE Jord fördelare.

Nu är väl snarast största frågan, skruv eller push-in. Jag kan komma ner i 25-30/plint via amazon.de mm. Så kina har jag lagt ner. Bäst pris får jag om jag väljer phoenix Push in, som på bild 2. men även Wago som på bild 1 går att få för överkomliga pengar. Phenix har en likande som Wago, mend en ahr jag inte hitta något vettigt pris på, ännu.

Skåpsbyggare, vad föredrar man???

M mojjen skrev:
Bara jag själv som kommer med svar här, inte alltid det sämsta:)

Nu har jag landat i att använda N/L/PE snabbplint med push in kontakt, som jordar via Din skenan.

Bäst priser går att få på Wago och Phoenix. Går att få tag på för 20-30:-/st inkl moms vid 50 pack.
Phoenix något billigare.

Finns det synpunkter på vad som är bäst??

Står mellan dessa:
Flervånings installationsplint (2003-7646) | WAGO SE
Installationsskyddsledarplint - PTI 2,5-PE/L/N - 3213950 | Phoenix Contact
Tycker Wago är bra, har använt dem en hel del och funkar utan problem för mig. Kan tänka mig att Phoenix modellen också är helt ok. Du har inte möjlighet att köpa hem 3-4 stycken av varje och känna på? Jag har, mer än en gång, haft med plintar att göra där jag gillar den ena modellen bättre men att just i aktuell kapsling passar en annan mycket bättre. Exempelvis om trådarna ska föras in från sidan (som weidmullern ovan) eller framifrån (som Wago). Det blir ju ÄNDÅ en viss investering så det du riskerar är några hundralappar för att säkerställa att du har tänkt på allt?

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Det kanske inte har någon större betydelse, det är två stora och välkända fabrikat av god kvalitet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
phoenix absolut billigast, då Amazon.de vid 50 pack landar på 16:-/ exkl moms. Wago ca 25:- exkl moms.

Jag har nog gott om plats oavsett. Både Wago och phoenix ansluts framifrån på likartat sätt. Weidmuller har jag räknat bort, då jag inte lyckats hitta något vettigt pris på dom.

Bifogar bild, på hur det ser ut idag. Ursäkta röran, som jag brukar säga när det kommer gäster: )
Jord och PE Blocken kommer flyttas ner i skåpet. så gott om plats åt alla håll.

Elcentral med kablar, säkringar, reläer och anslutningsplintar i teknikrum.
Skapa konto

Då har du ju tur som för en gångs skull hittar den bästa billigast. Och som elmont skrev spelar det i din användning ingen roll vilken av de tre du nämner som väljs. Kolla mer på vilken du tycker passar bäst som Tomtom nämner.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Såna här komponenter borde du kunna köpa på mouser, digikey eller conrad som privatperson. Eller farnell om du kan skapa ett företagskonto.

Ta reda på modellnummer och sök på exempelvis findchips.com för att hitta vettigast pris.

13th Marine 13th Marine skrev:
Såna här komponenter borde du kunna köpa på mouser, digikey eller conrad som privatperson. Eller farnell om du kan skapa ett företagskonto.

Ta reda på modellnummer och sök på exempelvis findchips.com för att hitta vettigast pris.
Jag har företagskonto hos Digikey och Farnell.
Alla tre tar dock ca 62:_/st
Ahlsell tar 42:-
Alla priser exkl moms

Så amazon i Tyskland priskrossar i detta fall. Så jag övervägde att köpa 2x 50 bara fall i fall:)

Shit, annars brukar man kunna få OK pris där, speciellt om man köper lite större kvantiteter.

Har använt phoenix fyrpoliga snabbkopplingar i jobbet, och kom inte ihåg dem som dyra (men sen var vi inte speciellt priskänsliga på dessa delar).

Nu är 50 st Phoenix på väg:)
Man kan ju även sätta bryggkopplingar på tex nollplintarna för att få ner kablaget i skåpet. Frågan är hur skall man tänka dimensionerings mässigt. Om jag bryggar x antal plintar på nollan, så matar jag ju bara dessa med en Jordkabel internt i skåpet, men en kort sträcka. Jag tänker tex mellan Jordblock och Plint så drar jag tex 2,5m2 kabel till plint 1 som bryggar till ytterligare exempelvis 3 eller 5 st. Vart går gränsen?

Plintarna klarar 4m2 men det är rätt knölig kabel. så jag vill ju helst bara använda 2,5mm2 i skåpet undantaget mellan JFB och 0-Block samt från inkommande Jord till Jordblock och mellan jordblock. Där har jag 6mm2.

Det här är väl främst aktuellt till belysningsgrupper. Där är ju förbrukningen minimal. Men även vägguttag kan man ju vilja gruppera. Så man får ju ändå utgå ifrån att man kan få 10A på en utgång.

Scenarie 1, är ju om allt bryggat går på en säkring, då borde det bara vara att köra. då jag max får 10A
Men om jag vill köra det över flera säkringar, tex en individuell säkring till resp plint 1-4, Men att då de går till samma Nolla, vill jag gruppera dom 0 plintarna med en bygel istället och en kabel ner till jordblocket.
Är det möjligt?? teoretiskt kan jag ju då skicka 4 x10A fas ut till förbrukningarna, de har individuell Nolla hela vägen fram till plint, men från plint till Jordblock är det kanske 50cm gemensam 2,5mm2 kabel inne i skåpet. Problem??
En jordningsskena och kopplingsbrygga för elektriska anslutningar, numrerad, grå och röd, industriell tillämpning. ?

Man bygger efter beräknad max belastning och inte efter hur "knöligt" man tycker att det blir.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man bygger efter beräknad max belastning och inte efter hur "knöligt" man tycker att det blir.
Det förstår jag, och har full respekt för. Men då jag inte vill använda 4mm2 kablar för plintkoppling, så är min fråga, hur mycket, om en alls kan jag brygga plintar med jackbryggor om jag internt använder 2,5mm2 kablage.

utgångspunkt:
Scenarie 1.
1 st 10 A säkring matar flera plintar. Här borde 1,5mm2 fram till plint 1 vara tillräckligt.

Scenarie 2.
Flera 10A Säkringar matar flera plintar, men med bryggad gemensam 0-matning till plintarna.
Det är väl denna tanke jag är högts osäker på om den ens är görbar.

Jag har 20A huvudsäkringar

M mojjen skrev:
. Jordblock och Plint så drar jag tex 2,5m2 kabel till plint 1 som bryggar till ytterligare exempelvis 3 eller 5 st. Vart går gränsen?
[bild]?
Men gör man inte så att man endast jordar DIN-skenan och sedan ansluter förbrukarens jord till plinten? (Phoenix-plinten har ju för övrigt endast en anslutning för jord och den bör väl vara avsedd för förbrukaren?)
Dimensioneringen ska i så fall beakta DIN-skenans gränsvärde samt dess anslutning till jordskenan. (6mm2 el. 10mm2?)

M mojjen skrev:
...sätta bryggkopplingar på tex nollplintarna för att få ner kablaget i skåpet. Frågan är hur skall man tänka dimensionerings mässigt.ATTACH]666318[/ATTACH]?
Vad gäller bryggning av nollan borde man väl då göra det inom resp. grupp. Dvs. säkerställa att alla förbrukare i en grupp också har gemensam nolla.
Normalt i en sådan här styrd anläggning matar en dvärgbrytare (enfasgrupp) x antal reläer/aktorer som sedan styr resp. förbrukare. (I det här fallet via plint)
Nollan bör väl då komma från nollskena och bryggas på plintarna för resp. grupp och dimensioneringen påverkas sålunda inte.

Bästa svaret

Du kan lägga hopkopplingsbryggor för hela plintraden förutsatt att nollan är under samma JFB på samma sätt som du haft nollplint gemensam tidigare. Sen kan du lägga 2.5 mm2 till respektive första och sista plint i raden och till N om du dessutom lägger en i mitten också är du på ett enkelt sätt helt på det torra.

Se mer upp med att du får DIN-skenan ordentligt jordad nu när du har denna typen plintar. Där kan du sätta en jordplint i ena änden som har riktig skruv att spänna fast den med och ansluta 6 mm2 dit.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.