Har en tid gått och tänkt låta en elektriker dra fram ett 3-fasuttag i källaren... Hittade idag ett uttag med spärrat täcklock bredvid elcentralen som jag aldrig reflekterat över tidigare. Någon som vet vad det är? Är det kanske ett gammalt 3-fasuttag? Finns i så fall kontaktdon att köpa idag som passar till detta? Och vad kallas det i så fall?
Mvh Thomas - utan elkunskap!
Äldre spärrat 3-fasuttag med synliga kopplingar och utan kontakt, placerat vid en vägg nära elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett gammalt trefasuttag, som numera är förbjudna. Byt till ett nytt modernt uttag.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R
Heter SEMKO 17 och förbjöds någon gång på 90-talet. Byt det mot ett modernt.

Stort tack för snabba och tydliga svar! Blir väl att dra hit en elektriker ändå då! ;)

Byt till ett sånt här. Kostar runt hundringen och finns "överallt". Det gamla ska du inte använda. Vissa kallar dom bondedödare...

Säkerhetsbrytare som rekommenderas för byggprojekt, även kallad "bondedödare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokdåre och 1 till
  • Laddar…
Ja, dom där Semko17-uttagen är den enskilda elkomponent som har dödat flest människor i modern tid... Dessutom saknar uttaget nolla, så även om du skaffar en adapter till CEE så kommer det inte funka till alla tillämpningar.

Och när du får det utbytt, så se till att det gamla blir förstört. Det händer att sådana säljs på loppmarknad, men det är olagligt. De är som sagt livsfarliga.

• Gilla
puttrix och 2 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Och när du får det utbytt, så se till att det gamla blir förstört. Det händer att sådana säljs på loppmarknad, men det är olagligt. De är som sagt livsfarliga.
useless useless skrev:
Ja, dom där Semko17-uttagen är den enskilda elkomponent som har dödat flest människor i modern tid... Dessutom saknar uttaget nolla, så även om du skaffar en adapter till CEE så kommer det inte funka till alla tillämpningar.
Oj, är det så illa. det visste jag inte. Det är bara att kolla in alla gamla lador i byn, det sitter ju sådana där lite överallt med ngt gammalt junk inkopplat, kompressor etc.:worried: Usch, skönt att ha ny el i ladan.

De fast monterade uttagen är nog inget större problem. Däremot diverse sladdar av tveksam kvalitet där någon ledare lossnar efter lite misshandel och kommer i kontakt med metallhöljet... Då blir alla skyddsjordade saker livsfarliga att ta i.

• Gilla
R.SD och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju inte uttagen i sig som är livsfarliga, det är metallhöljet i kombination med utebliven service och undersökning av kablagen efter många år i användning. En skarvsladd från 40-50 talet med dylika kontakter kan ju se ganska spännande ut under locket.........

useless useless skrev:
Dessutom saknar uttaget nolla, så även om du
Oj, betyder det att elektrikern kommer behöva ”slita extra” för att leta fram en nolla någonstans i den övriga konstruktionen när man byter uttaget?

T torn skrev:
”slita extra” för att leta fram en nolla någonstans i den övriga konstruktionen
Uttaget satt väl väldigt nära elcentralen? Extraslitet blir därmed minimalt för är det någonstans man hittar en "bra" nolla är det i elcentralen. Kabelstumpen mellan central och uttag kan troligen/möjligen/antagligen behöva bytas men det är väl inte många dm om jag fattar bilden rätt.

Perfa! Då förstår jag! Tack!

Hittade själv en sådär här bonde dödare på min fars tomt efter ett arv. Bytte du ut kontakten tillslut?

Ande jonss Ande jonss skrev:
Hittade själv en sådär här bonde dödare på min fars tomt efter ett arv. Bytte du ut kontakten tillslut?
Absolut, det blev ett helt modernt uttag med plats för kontaktdon avseende såväl en-fas som tre-fas. Känns tryggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.