Har en tid gått och tänkt låta en elektriker dra fram ett 3-fasuttag i källaren... Hittade idag ett uttag med spärrat täcklock bredvid elcentralen som jag aldrig reflekterat över tidigare. Någon som vet vad det är? Är det kanske ett gammalt 3-fasuttag? Finns i så fall kontaktdon att köpa idag som passar till detta? Och vad kallas det i så fall?
Mvh Thomas - utan elkunskap!
Mvh Thomas - utan elkunskap!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, dom där Semko17-uttagen är den enskilda elkomponent som har dödat flest människor i modern tid... Dessutom saknar uttaget nolla, så även om du skaffar en adapter till CEE så kommer det inte funka till alla tillämpningar.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Och när du får det utbytt, så se till att det gamla blir förstört. Det händer att sådana säljs på loppmarknad, men det är olagligt. De är som sagt livsfarliga.
H hempularen skrev:
Oj, är det så illa. det visste jag inte. Det är bara att kolla in alla gamla lador i byn, det sitter ju sådana där lite överallt med ngt gammalt junk inkopplat, kompressor etc.useless skrev:
De fast monterade uttagen är nog inget större problem. Däremot diverse sladdar av tveksam kvalitet där någon ledare lossnar efter lite misshandel och kommer i kontakt med metallhöljet... Då blir alla skyddsjordade saker livsfarliga att ta i.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Ja det är ju inte uttagen i sig som är livsfarliga, det är metallhöljet i kombination med utebliven service och undersökning av kablagen efter många år i användning. En skarvsladd från 40-50 talet med dylika kontakter kan ju se ganska spännande ut under locket.........
Uttaget satt väl väldigt nära elcentralen? Extraslitet blir därmed minimalt för är det någonstans man hittar en "bra" nolla är det i elcentralen. Kabelstumpen mellan central och uttag kan troligen/möjligen/antagligen behöva bytas men det är väl inte många dm om jag fattar bilden rätt.T torn skrev:
Hittade själv en sådär här bonde dödare på min fars tomt efter ett arv. Bytte du ut kontakten tillslut?