Hej, skall koppla in en brytare enligt den på bilden. Har eluttag ute vid min brygga, men vid högvatten tycker jag vattnet går väl nära uttagen, så skulle vilja kunna bryta strömmen ut till bryggan.

Jag tänker att det är bara Fas som skall gå genom brytaren från L -> 1 (pil ut). Nollan och Jord,passerar på sidan om. Tänker jag rätt då?

Tack på förhand
 
  • Vit, rund, utomhus väggmonterad timer för belysning eller bevattning, i gräsmatta, dagtid, märkt "IP53".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagsdosa med synliga kablar och anslutningar, gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste bryta nollan också annars är risken stor att jordfelsbrytaren löser ut i centralen vid ev. fuktpåslag.
(om uttaget skyddas av egen jordfelsbrytare spelar det mindre roll)
 
Du tänker rätt. Om det finns eller kommer finnas en jordfelsbrytare som betjänar mer än uttaget ifråga så skulle jag rekommendera en tvåpolig brytare där även neutralledaren bryts.
 
Lös problemet i stället för att plåstra.

Uttaget på bryggan ska sitta så högt att det inte finns en chans att det blir utsatt för vatten.
Men visst är det bra att kunna stänga av strömmen till bryggan också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lös problemet i stället för att plåstra.

Uttaget på bryggan ska sitta så högt att det inte finns en chans att det blir utsatt för vatten.
Men visst är det bra att kunna stänga av strömmen till bryggan också.
Det är ju dock inte jag som bestämmer vattennivån då den är reglerad. En vår som denna då den är sen, så släpper ju elbolagen på rejält för att dra in kosing.

Självklart skall även brygga åtgärdas (rörbrygga) men även om den höjs så har de rätten att släppa vattnet högre än bryggan (har dock aldrig hänt på 15 år)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Du tänker rätt. Om det finns eller kommer finnas en jordfelsbrytare som betjänar mer än uttaget ifråga så skulle jag rekommendera en tvåpolig brytare där även neutralledaren bryts.
Den sitter i centralen, så den tjänar halva anläggningen. Har denna 2 poliga brytare med. Men var skall trådarna då?
 
  • Blå elektrisk komponent med skruvanslutningar och elektriskt schema, hålls av en hand, CE-märkt, MALMBERGS-märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
In på L och L och ut på pil ut och pil ut
 
E elmont skrev:
In på L och L och ut på pil ut och pil ut
Bara för att vara säker. Fas in på L var sida (mitten), sen Nolla in på varsin pil i nederkant?
 
N Nygge72 skrev:
Bara för att vara säker. Fas in på L var sida (mitten), sen Nolla in på varsin pil i nederkant?
Så kan du ju koppla om du vill ha en rejäl kortslutning. Ta en liten funderare och titta på schemat 1 till gång (y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dörrarna/gångjärnen föreställer strömbrytarna. Streckade linjen visar att båda strömbrytarna slår till/från samtidigt med samma knapp. Heldragna linjerna visar vilken anslutning som har kontakt med vad.
Det ena L:et kan du rita ett N över.
Rita en bild hur du vill koppla.
 
N Nygge72 skrev:
Bara för att vara säker. Fas in på L var sida (mitten), sen Nolla in på varsin pil i nederkant?
Jag skriver ju att du ska in på L (fas) och L (nolla) och ut på pil ut; vart fasen ut ska ligga ser du ju tydligt på schemat på brytaren.
 
En hand håller en blå elkomponent med text och symboler, ovanför en svart väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zwanzig
  • Laddar…
Men är alla bilder tagna på samma brytare? Bilden som ledarna är med på så får man uppfattningen att det är en 1-polig brytare, men sen på bilden som visar schemat så kan man få uppfattningen att den den är 2-pol kanske eventuellt.
För att vara säker så får du ta och ohm-mäta mellan de olika kopplingspunkterna för att se var du kan koppla in ledarna
Bilder och scheman stämmer inte riktigt överens
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
[bild]
Kärlek till dig. =) Dessutom sitter du med samma brytare med, det ger 10 extra poäng

Tänkte till vad man sagt tidigare och kom fram till denna dragning med, och att då få det bekräftat på detta vis blir jag glad över.

stort tacka alla!
 
M Magnus Jo skrev:
Men är alla bilder tagna på samma brytare? Bilden som ledarna är med på så får man uppfattningen att det är en 1-polig brytare, men sen på bilden som visar schemat så kan man få uppfattningen att den den är 2-pol kanske eventuellt.
För att vara säker så får du ta och ohm-mäta mellan de olika kopplingspunkterna för att se var du kan koppla in ledarna
Bilder och scheman stämmer inte riktigt överens
Nej var tvål olika. En enpolig och en tvåpolig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.