Hej, skall koppla in en brytare enligt den på bilden. Har eluttag ute vid min brygga, men vid högvatten tycker jag vattnet går väl nära uttagen, så skulle vilja kunna bryta strömmen ut till bryggan.
Jag tänker att det är bara Fas som skall gå genom brytaren från L -> 1 (pil ut). Nollan och Jord,passerar på sidan om. Tänker jag rätt då?
Tack på förhand
Jag tänker att det är bara Fas som skall gå genom brytaren från L -> 1 (pil ut). Nollan och Jord,passerar på sidan om. Tänker jag rätt då?
Tack på förhand
Du måste bryta nollan också annars är risken stor att jordfelsbrytaren löser ut i centralen vid ev. fuktpåslag.
(om uttaget skyddas av egen jordfelsbrytare spelar det mindre roll)
(om uttaget skyddas av egen jordfelsbrytare spelar det mindre roll)
Lös problemet i stället för att plåstra.
Uttaget på bryggan ska sitta så högt att det inte finns en chans att det blir utsatt för vatten.
Men visst är det bra att kunna stänga av strömmen till bryggan också.
Uttaget på bryggan ska sitta så högt att det inte finns en chans att det blir utsatt för vatten.
Men visst är det bra att kunna stänga av strömmen till bryggan också.
Det är ju dock inte jag som bestämmer vattennivån då den är reglerad. En vår som denna då den är sen, så släpper ju elbolagen på rejält för att dra in kosing.D Dilato skrev:
Självklart skall även brygga åtgärdas (rörbrygga) men även om den höjs så har de rätten att släppa vattnet högre än bryggan (har dock aldrig hänt på 15 år)
Den sitter i centralen, så den tjänar halva anläggningen. Har denna 2 poliga brytare med. Men var skall trådarna då?Z zwanzig skrev:
Dörrarna/gångjärnen föreställer strömbrytarna. Streckade linjen visar att båda strömbrytarna slår till/från samtidigt med samma knapp. Heldragna linjerna visar vilken anslutning som har kontakt med vad.
Det ena L:et kan du rita ett N över.
Rita en bild hur du vill koppla.
Det ena L:et kan du rita ett N över.
Rita en bild hur du vill koppla.
Men är alla bilder tagna på samma brytare? Bilden som ledarna är med på så får man uppfattningen att det är en 1-polig brytare, men sen på bilden som visar schemat så kan man få uppfattningen att den den är 2-pol kanske eventuellt.
För att vara säker så får du ta och ohm-mäta mellan de olika kopplingspunkterna för att se var du kan koppla in ledarna
Bilder och scheman stämmer inte riktigt överens
För att vara säker så får du ta och ohm-mäta mellan de olika kopplingspunkterna för att se var du kan koppla in ledarna
Bilder och scheman stämmer inte riktigt överens
Nej var tvål olika. En enpolig och en tvåpoligM Magnus Jo skrev:Men är alla bilder tagna på samma brytare? Bilden som ledarna är med på så får man uppfattningen att det är en 1-polig brytare, men sen på bilden som visar schemat så kan man få uppfattningen att den den är 2-pol kanske eventuellt.
För att vara säker så får du ta och ohm-mäta mellan de olika kopplingspunkterna för att se var du kan koppla in ledarna
Bilder och scheman stämmer inte riktigt överens



