Byggahus.se
mezzano
Vår nya Hagercentral, som skall bli en undercentral och matas med 5g6, verkar vara fördragen med 10mm2 mellan HB och JFB, mellan JFB och nollplint m.m. Dvs. de där korta små stumparna. Jag hittar ingen märkning på de, men jag gissar på 10mm2.

Om man utökar med fler JFB:er, i detta fall 2-poliga, dvs. 1-fas, som skall mata kyl/frys, samt utebelysning, måste man fortsatt dra 10mm2 till, och från, dessa JFB?

Dvs. måste de också anslutas med 10mm2? Eller räcker det med 6mm2 RK? I slutändan matas 1,5 mm2 FK ut i grupperna.

För matning mellan JFB och säkring tänkte jag kapa till små fasskenor så det blir 2 st anslutningar på varje, dvs. ena sidan in i JFB och den andra rätt in i säkringen, och bara trycka dit de (snabbanslutning).
Fasskenan motsvarar 10mm2 står det, så då skulle det bli 10mm2 för fas och 6mm2 för nolla. Får det vara så?
 
Det som styr är föregående skydd. Man dimensionerar intern förbindning i elcentralen på samma sätt som ledningen som matar den. I en bostad har man normalt mätarsäkringar på maximalt 25 A. Då räcker det tumregelmässigt med 6 mm² både som huvudledning och som intern förbindning i elcentralen.

Det är korta stumpar i elcentralen så det gör ingenting om areorna 6 och 10 mm² blandas lite.

Gruppledningen på 1.5 mm² utgår efter gruppsäkringen på normalt 10 A, så den ledningen skyddas på samma sätt, av föregående skydd.

Jag hänger inte med på din beskrivning av fasskenan. Vad menar du med två anslutningar på varje? Det enda man kapar på en fasskena är totala längden så att den passar med det antal dvärgar man har.
 
  • Gilla
mezzano
  • Laddar…
mezzano
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hänger inte med på din beskrivning av fasskenan. Vad menar du med två anslutningar på varje? Det enda man kapar på en fasskena är totala längden så att den passar med det antal dvärgar man har.
Det är en sådan här 1-fas skena (se nedan):
Som jag tänkte kapa på längden, så det bara blir 2 st anslutningar kvar. Den enligt bild har 12 st anslutningar totalt. Så den skall så att säga bygla JFB och säkring, dvs. så varje JFB kan mata var sin 10A säkring.

aS-uWh9NoJKqLjSxxCDXxYDShnt3tEo5u0bHOW_jIb4Y6FGmvrKvJ6clQ2pSjbGWg6V1FAmOsBh4GR8Z_fBUuw=l80-w1000-h1000-nu
 
mezzano
Eller är det bättre att "bygla" JFB och säkring via att skruva dit stumpar av 6mm2 RK, istället för att kapa och bygla med små bitar av 1-polig fasskena?
 
  • Brukar inte sådana skenor vara ”kopplade” så att var tredje gaffel är ihopkopplade för att fördela faserna? Men det kanske finns ”en-fas” skenor?
 
mezzano
R roli skrev:
  • Brukar inte sådana skenor vara ”kopplade” så att var tredje gaffel är ihopkopplade för att fördela faserna? Men det kanske finns ”en/fas” skenor?
Denna är en 1-polig skena, dvs. bara en enda lång skena.
 
B
Men om det bara är två kvar på skenan, tänkte du 1 till jfb och en till dvärgbrytaren? Ska du bara ha 1 dvärgbrytare i hela centralen? Eller missförstår jag dig helt?

Kapa inte skenan onödigt kort. Använd beröringsskydd, ifall nån i framtiden vill utöka anläggningen med fler brytare. S
det skall även finnas skydd på sidan av fasskenan.

https://www.elbutik.se/product.html...b4R-nJNlvgimMheiLViaioUy86DuZnYwaArtIEALw_wcB
 
mezzano
B BSOD skrev:
Men om det bara är två kvar på skenan, tänkte du 1 till jfb och en till dvärgbrytaren? Ska du bara ha 1 dvärgbrytare i hela centralen? Eller missförstår jag dig helt?

Kapa inte skenan onödigt kort. Använd beröringsskydd, ifall nån i framtiden vill utöka anläggningen med fler brytare. S
det skall även finnas skydd på sidan av fasskenan.

[länk]
Nja, alltså så här:

[JFB 2 moduler]>[dvärgbrytare 1 modul] nästa [JFB 2 moduler]>[dvärgbrytare 1 modul] nästa [JFB 2 moduler]>[dvärgbrytare 1 modul]

Dvs. de kommer efter varandra. Jag får rita upp det och lägga upp här, jag fixar en ritning nu :D
 
mezzano
Ok. Så här tänkte jag, se bild längst ner.

Det finns dock ett frågetecken för hur PE+N från huvudcentral bäst kopplas in i denna undercentral, för att det inte skall bli fel med JFB.
Hagercentralen kom färdigkopplad med en 4-polig JFB och 6 dvärgbrytare på 10A vardera.
Den JFB'n får sin nolla från PE-plinten.

Saken är dock att vi har TNC-S system där vi har 3 faser + PEN in i huset, varefter PEN fördelas till PE+N.

Från den huvudcentralen går det 5 x 6 mm2 RK till denna nya undercental (Hager).

Elektrikern kommer att koppla in 5 x 6 mm2 RK i huvudcentralen och kanske även i undercentralen, men jag behöver förbereda en del i undercentralen i förväg.
Så frågan är var PE och N ansluts i huvudcentralen, och vart PE och N i sin tur ansluts i denna undercentral?

Det finns ingen JFB i huvudcentralen överhuvudtaget.

Skall man sätta ihop nolla och jord från denna 5 x 6 mm2 och koppla de som PEN i huvudcentralen? Och bara in med båda i PE-plinten i undercentralen så det blir 2 x 6mm2 = 12 mm2 totalt? Och sedan låta samtliga JFB plocka nollan från denna "PEN"-plint? För den blir ju automatiskt PEN då :D

Och en annan fråga jag skulle vilja ställa är var man bäst plockar faserna från till de 2-poliga JFB? Är det okej att ansluta direkt till huvudbrytaren så där det redan finns 10mm2 anslutet (den som går till 4-polig JFB)? Dvs. så både 10mm2 + 6mm2 ansluts till samma ställe? Eller får det bara anslutas en kabel max? I så fall måste man skaffa 3 st fas-plintar också för att fördela faserna där. Jag ser nämligen ingen annan ledig plats att koppla in matningen till de 3 st 2-poliga JFB som skall anslutas till vardera fas.

OBS! Denna bild är ihop-plockad i Photoshop, det är inte exakt just vår normcentral.

Elektrisk fördelningstavla med märkningar och färgkodade ledningar för installation av gruppsäkringar och dvärgbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här kan du rita upp din central proffsigt
https://hagercentral.se
Jag hade använt RK6 mellan jfb och dvärgbrytaren. Varför väljer du inte PSA istället?
 
mezzano
S Schäfer skrev:
Här kan du rita upp din central proffsigt
[länk]
Jag hade använt RK6 mellan jfb och dvärgbrytaren. Varför väljer du inte PSA istället?
Ja, det kanske är bättre att köra på RK6 istället för små bitar av fas-skena.

Kör mest på JFB + dvärgbrytare istället för PSA så det blir mer flexibelt. Då kan jag vid behov dela upp i fler grupper på samma JFB osv. Om dvärbrytaren går sönder, ja då behöver bara den bytas. Nu vet jag inte hur ofta de går sönder iofs, :D men p.g.a flexibilitet helt enkelt.
 
Nu beror det ju på lite vad det är du skall driva, men det låter som en kraftigt överdriven sektionering med jordfelsbrytare.
 
mezzano
Vid närmare eftertanke kanske det bästa är att koppla PE + N dvs. 2 x 6mm2 RK, till PEN plinten i huvudcentralen, och låta separationen ske där, sen koppla PE till PE-plinten i den nya undercentralen, och koppla N-ledaren direkt till JFB:erna. Frågan är även här dock bara hur den fördelningen av N skall ske, tvunget via ytterligare en nollplint där man fördelar inkommande N (6mm2) till de 4 olika JFB:erna eller ifall man får skruva fast 2 st ledare i en anslutning.
Dvs. inkommande N till 4-polig JFB och ta en stump 6mm2 från samma ställe till nästa JFB, och från den likadant till nästa, och slutligen ytterligare en gång till, till den fjärde JFB'n.
 
mezzano
H hempularen skrev:
Nu beror det ju på lite vad det är du skall driva, men det låter som en kraftigt överdriven sektionering med jordfelsbrytare.
4-polig JFB till grupperna i allmänhet.
2-polig JFB #1 till kyl/frys #1
2-polig JFB #2 till kyl/frys #2
2-polig JFB #3 till utebelysning

Jag vill ha rejält med selektivitet så all mat slipper bli dåligt om något händer. Det är illa nog om en av kyl/frys-grupperna går. Att båda går på samma gång är bra mycket värre :crysmile:
 
Låter som en vettig sektionering. Men jag har delat upp husets normala grupper på 2 JFB. Men jag har även utomhus uttag samt yterbel fördelat på dom normala grupperna, hade tyvärr inte möjlighet att sepera dom. Sen använder jag PSA för kyl/frys/värme
 
  • Gilla
mezzano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.