jbr jbr skrev:
Men gör man inte så att man endast jordar DIN-skenan och sedan ansluter förbrukarens jord till plinten? (Phoenix-plinten har ju för övrigt endast en anslutning för jord och den bör väl vara avsedd för förbrukaren?)
Dimensioneringen ska i så fall beakta DIN-skenans gränsvärde samt dess anslutning till jordskenan. (6mm2 el. 10mm2?)

Vad gäller bryggning av nollan borde man väl då göra det inom resp. grupp. Dvs. säkerställa att alla förbrukare i en grupp också har gemensam nolla.
Normalt i en sådan här styrd anläggning matar en dvärgbrytare (enfasgrupp) x antal reläer/aktorer som sedan styr resp. förbrukare. (I det här fallet via plint)
Nollan bör väl då komma från nollskena och bryggas på plintarna för resp. grupp och dimensioneringen påverkas sålunda inte.
1. Felskrivning, jag pratar bara om Nollan. inte Jord. den går helt rätt via din skenan, inte tänkt något annat....

2. Det du beskriver är i linje med mitt scenario 1. Det jag undersöker är om jag rimligen även kan brygga ihop lite nollplintar även där jag har olika förbrukare och säkringar och då sakpa en lite renare miljö. Detta blir ju som att använda nolldelen i plinten som vilket N-block som helst. skillnaden är att de sitter i plintarna och inte samlas i tex en hager som nedan, som jag använder idag. Där har jag dock en grövre kabel mellan blocket och JFB.
Tanken är att om x antal nollplintar bryggas så dras den gruppens nolla till Blocket på bilden, som i sin tur matas från JFB. Det är ju rent tekniskt ingen skillnad mot den extra mindre Noll plint jag satt idag på bild 2 nedan

Blå och vit plastkassett för laboratorier, troligen för provrör, med hållare och etikettområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med trådar, kopplingsplintar och säkerhetskomponenter. Röd cirkel markerar specifik del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mojjen skrev:
1. Felskrivning, jag pratar bara om Nollan. inte Jord. den går helt rätt via din skenan, inte tänkt något annat....
Ah, då är jag med :cool:

M mojjen skrev:
...brygga ihop lite nollplintar även där jag har olika förbrukare och säkringar och då sakpa en lite renare miljö. Detta blir ju som att använda nolldelen i plinten som vilket N-block som helst. skillnaden är att de sitter i plintarna och inte samlas i tex en hager som nedan, som jag använder idag. Där har jag dock en grövre kabel mellan blocket och JFB.
Rent praktiskt blir det väl knappast något problem i ett bostadshus med de förbrukare som normalt kommer i fråga.
I teorin kan väl iofs Nollan dock överbelastas om det blir en olycklig kombination av grupper. Arean på Nollan som går mellan "Nollblocket" och den aktuella "plintgruppen" blir ju intressant eftersom det kan uppstå scenarier då den inte är skyddad av dvärgbrytaren.

Frågan är vad man får och framförallt bör göra...

jbr jbr skrev:
Rent praktiskt blir det väl knappast något problem i ett bostadshus med de förbrukare som normalt kommer i fråga.
I teorin kan väl iofs Nollan dock överbelastas om det blir en olycklig kombination av grupper. Arean på Nollan som går mellan "Nollblocket" och den aktuella "plintgruppen" blir ju intressant eftersom det kan uppstå scenarier då den inte är skyddad av dvärgbrytaren.

Frågan är vad man får och framförallt bör göra...
Det är inget problem med det om TS vill använda överkopplingsbyglar för N i hela plintraden tvärtom en bra lösning. Det borde valts den typiska installationsvåningsplinten med PE mot DIN-skenan och N mot en 3x10 mm Cu skena för hela avsnittet men inget problem att bygla med rätt material heller.

Areamässigt är det inget som hindrar att ansluta 6 mm2 till plinten om man vill det. Att gå på båda ändarna är vettigt oberoende areavalet som är ganska ovesäntligt i praktiken i detta fallet.

GK100 GK100 skrev:
Det är inget problem med det om TS vill använda överkopplingsbyglar för N i hela plintraden tvärtom en bra lösning. Det borde valts den typiska installationsvåningsplinten med PE mot DIN-skenan och N mot en 3x10 mm Cu skena för hela avsnittet men inget problem att bygla med rätt material heller.

Areamässigt är det inget som hindrar att ansluta 6 mm2 till plinten om man vill det. Att gå på båda ändarna är vettigt oberoende areavalet som är ganska ovesäntligt i praktiken i detta fallet.
Jo men jag är med på resonemanget och även dimensioneringen.
Jag undrade egentligen bara hur man praktiskt erhåller tillräcklig area på N, då den byglade raden av plintar ersätter en nollskena, utan att det anses vara en udda eller okonventionell lösning.

jbr jbr skrev:
Jo men jag är med på resonemanget och även dimensioneringen.
Jag undrade egentligen bara hur man praktiskt erhåller tillräcklig area på N, då den byglade raden av plintar ersätter en nollskena, utan att det anses vara en udda eller okonventionell lösning.
Det är nog lätt hänt att det ses som okonventionellt, udda mm men huvudsaken är ju att det är korrekt i slutänden. Vill man slippa såna synpunkter får man hålla sig till det inkörda som känns igen tex plintar på detta tema med N i form av skena.

-S408x408-FJPG

GK100 GK100 skrev:
Det är nog lätt hänt att det ses som okonventionellt, udda mm men huvudsaken är ju att det är korrekt i slutänden.
Absolut, och det torde inte vara svårt att göra det tydligt lättöverskådligt heller för den delen.

GK100 GK100 skrev:
…tex plintar på detta tema med N i form av skena.

[bild]
Hur är den där konstruerad vad gäller skenan för N, hur erhåller man önskat antal sammanbyggda plintar?
Jag antar att en sådan N-skena bör anslutas med arean 6mm2 från fördelningsplint alt. jordfelsbrytare.

Det typiska är att lägga en Cu-skena 3x10 mm där och med avsedda ändstöd och anslutningsplintar. Vi kan ta ett tydligare exempel från samma tillverkare.

-FJPG-B780

• Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon "snygg" lösning för jordningen av din skenan. Då Plintarna använder den. Kan ju givetvis klämma en ring och dra skruv. men tänker om det finns någon avsedd klämma för DIN som ger en skruvanslutning för jordkabel etc .

Kan ha fel, men jag tror att "alla" PE plintar (de gulgröna) har inbyggd kontakt mot skenan.

Man ser det på bilden i inlägg: #20

Eller menar du för "matning" av jord? aqlltså ex., en anslutning av PEN ledare?

Menar matning från min jord punkt till skenan.
Plintarna (Har köpt modell enligt bild), som får jorden via skenan. Jag kan ju givetvis crimpa ringar och skruva fast jordkabeln i din skenan. men tänkte att det kanske finns någon ändamålsenligt din klämma etc.

71RaN74ZukL._AC_SL1148_.jpg

Man fäster ju DIN-skenan mot något och ofta görs det mot något metalliskt i skåpet. Då kan man ju montera dit en jordkabel i infästningen av DIN-skenan som sen kopplas till jordpunkten. Oavsett om skåpet är av metall eller plast så ska man ju inte lite på att skenan blir jordad bara för att den ligger mot plåtskåpet som är jordat, man ser till att en kabel med rätt dimension leder dit jord.

S Schäfer skrev:
För att jorda DINskenan brukar man använda dessa;
[länk]
Har man tillgång till en sådan så är det ju förstås att föredra att använda en sådan i samma serie och stor nog dimension :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.