2 413 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Koppla takfläkt till dcl uttag?
Hej! Har tänkt köpa en takfläkt att ha under sommaren och montera i sovrummet. Min fråga är då, idag har jag en vanlig taklampa kopplat med sladd till ett dcl uttag. Alla uttag i taket i lägenheten är dcl och alla uttag i lägenheten är jordade. Hade jag kunnat koppla en dcl-kontakt till taklampan för att lätta kunnat ta ner fläkten under vintern och sätta upp en vanlig lampa igen? (Såklart fäster jag fläkten med skruvar men skönt att inte behöva pilla med elen varje gång och bara använda en sladd om möjligt)
T.ex. en sån här fläkt hade jag tänkt: https://www.conrad.se/p/sygonix-tak...0-mm-vingfaerg-vit-kapslingsfaerg-vit-2443659
Tack på förhand!
T.ex. en sån här fläkt hade jag tänkt: https://www.conrad.se/p/sygonix-tak...0-mm-vingfaerg-vit-kapslingsfaerg-vit-2443659
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 732 inlägg
Borde väl gå. Enl. installationsanvisningen har den bara fas, nolla och jord i anslutningen. Verkar styras av fjärrkontroll. Detta förutsätter att du inte har någon dimmer eller smartswitch, till takuttaget, tror inte den blir bra att koppla till en dimmer.
Trillade på en sån här av en slump på youtube idag. Bara att skruva i den vanliga armaturen. Ingen aning om det är smäck bara.
Takfläktljus | 2 i 1 E27 takfläkt med ljusfjärrkontroll,Taklampa med transparent blad med timer, tyst motorskruv på fläktar med lampor för arbetsrum, sovsal Gaimety : Amazon.se: Hem & kök
Takfläktljus | 2 i 1 E27 takfläkt med ljusfjärrkontroll,Taklampa med transparent blad med timer, tyst motorskruv på fläktar med lampor för arbetsrum, sovsal Gaimety : Amazon.se: Hem & kök
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Typiskt Kinaskit, 25cm och leverans vid midsommarJ Jocke Best skrev:Trillade på en sån här av en slump på youtube idag. Bara att skruva i den vanliga armaturen. Ingen aning om det är smäck bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden