H hempularen skrev:
Om det verkligen blir 350 - 400 V på en LED lampa så är det nog väldigt sannolikt att den pajar. Det är inte själva lysdioden som tar stryk utan elektroniken som strömreglerar den.

Som sagt det skall till en himla otur för att prylar skall gå sönder i en situation som den här, men inte omöjligt. Det verkar ju rätt sannolikt att det var en två eller trefasgrupp som du borrat i, och har du då lyckats kapa nollan i gruppen så blir det dramatiska effekter.

Med tanke på att det är rätt osannolikt så skulle jag nog i första hand ifrågasätta om elektrikern verkligen mätt korrekt. Har du möjlighet att kontrollera att det verkligen finns matning fram till det som är trasigt, så borde du nog göra det innan det är dags att köpa nya prylar.

Antingen om du kan koppla in något annat i uttagen (ofta har man ju ett uttag till fläkten), eller så skaffa en billig multimeter (kostar dryg hundralapp), du kan få hjälp här i tråden med hur du skall mäta.

Tack, jag ska göra min egen diagnos när jag kommer hem ikväll och prova uttag för flkt och lampa med andra hela produkter som ett första steg. Blir intressant att se också atyt diskmaskin och övrigt funkar - osäker på att de kollat upp det.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och automater är så pass "sega" att huvudsäkringar ofta hinner lösa ut på samma gång som automaten löser även om huvudsäkringen är ett eller två snäpp högre.
Often the main fuses are blown because the user, seeing the automatic unit off, turns it on (if the cause was a short circuit and the cause of the short circuit has not been removed) the finger prevents the automatic device from being disconnected, so...

S sturnus skrev:
the finger prevents the automatic device from being disconnected, so...
No, you can't prevent an automatic fuse from disconnecting by holding the button. That would be a major security risk, så they are constructed to break no matter what position the button is in.
The main fuses are often blown at the same time as the automatic fuses because the short circuit current are so high.

Redigerat:
  • Gilla
ErikAdolfsson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
That would be a major security risk...
Jag måste börja med att be om ursäkt, och är hemskt ledsen, och jag vet tom egentligen bättre, men det här är en av mina yrkesmässiga käpphästar: "That would be a major safety risk."

• Haha
  • Gilla
megajocke och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag måste börja med att be om ursäkt, och är hemskt ledsen, och jag vet tom egentligen bättre, men det här är en av mina yrkesmässiga käpphästar: "That would be a major safety risk."
Säkerhetsexpert kan betyda två helt olika saker på svenska, men på engelska används helt olika ord. En av mina "gotos" när jag på Teams-möten skall identifiera vart en person är ifrån. Blandar de ihop security och safety är de garanterat svenskar.

• Gilla
megajocke och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
No, you can't prevent an automatic fuse from disconnecting by holding the button. That would be a major security risk, så they are constructed to break no matter what position the button is in.
The main fuses are often blown at the same time as the automatic fuses because the short circuit current are so high.
Detta är ett Svenskt forum, och låt det så förbli. Även om den här användaren promt ska skriva på Engelska, så får han väl faktiskt stå ut med att få svar på Svenska. Då han från början svarat i tråden, måste han väl, iallafall hjälpligt, kunna förstå Svenska.

• Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jo. Man skall inte blanda olika säkringar i samma rör/dosa om det inte är trefas hela vägen.
Det är absolut tillåtet.

Det finns absolut inget förbud mot att ha flera strömkretsar (grupper) i samma rör, kanalisation eller samsas inom samma kapsling.
Det är väldigt vanligt och helt normalt i byggnader jag jobbar i att det går allt mellan 50mm till 160mm rör mellan olika delar/utrymmen som är fyllda med en massa olika grupper, kan komma från olika centraler och ibland även från olika ställverk.
Ibland är det 25 eller 32 mm VP med en eller två olika grupper osv.

Så det är absolut helt OK att ha två olika grupper i ett 16mm VP-rör, dock är det ganska ovanligt i denna lilla dimension och ännu mer ovanligt att vara utfört med FK/FQ och därmed kanske inte så snyggt, särskilt i bostäder där det ibland härjar något mer okunniga elektriker och hempulare.

Jag har gjort det utförandet en enda gång under rätt många år som elmicklare, dvs dragit 2 enfasgrupper i samma rör. Jag lät den gruppen som skulle gå vidare oskarvad till sin destination vara helt utan slack i varje dosa som passerades, och den var vidare ihopbuntad där i varje dosa med en liten dymolapp som talade om vilken grupp som strömkretsen tillhörde.
Lite mer jobb än att bara slanga in FK och köra på, men mycket mycket mindre jobb än att spåra in nytt rör i betongväggarna genom 4 rum i en lägenhet och sen återställa alla ytskikt.

Mikael_L
H HSP skrev:
När man rotar gamla lägenheter så är det inte ovanligt att man splittar trefas grupper i befintlig kanalisation. Inget konstigt eller ovanligt.
Problemet kommer i enfaslägenheter, som det var i mitt exempel ovan.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Man skall inte göra det om det går att undvika. Men det är inte förbjudet:
- [länk]

Det skall dock mycket till för att jag frivilligt skulle ha gjort detta under tiden jag var elektriker. Detta var bland det första jag fick lära mig av mina äldre kollegor - lägg aldrig flera säkringar i samma dosa om det inte är trefas.
En bra regel, gör det först när det absolut inte går att hitta något alternativ.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
Roblind Roblind skrev:
Drar likadant ofta i jobbet ( Elektriker ) Tex en övervåning, dra fram 3 faser till första dosa sen dela till olika rum. Bara onödigt att dra 3 rör i onödan... Viktigast att sätta 3pol säkring bara
Ifall det är endast enfaslaster inkopplade så är egentligen 3-polig säkring inte heller något krav.
Men det är ju en god idé, ett bra val i de flesta fall, då det ytterligare minskar lite elektriska risker.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
Tommty Tommty skrev:
men det kan bli tråkigt om nollan försvinner.
Ja och .. ?

Det är nästan alltid riktigt tråkigt, särskilt om det är nätägaren som dabbar sig, eller att det händer på servisen in i ett lägenhetshus.
Var det något speciellt du hade i tankarna när du nämnde det?

Tommty
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och .. ?

Det är nästan alltid riktigt tråkigt, särskilt om det är nätägaren som dabbar sig, eller att det händer på servisen in i ett lägenhetshus.
Var det något speciellt du hade i tankarna när du nämnde det?
Det speciella jag hade i tankarna har jag redan svarat på tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.