75 686 läst ·
116 svar
76k läst
116 svar
Klantat mig rejält och borrat en ledning i Brf...
H hempularen skrev:Om det verkligen blir 350 - 400 V på en LED lampa så är det nog väldigt sannolikt att den pajar. Det är inte själva lysdioden som tar stryk utan elektroniken som strömreglerar den.
Som sagt det skall till en himla otur för att prylar skall gå sönder i en situation som den här, men inte omöjligt. Det verkar ju rätt sannolikt att det var en två eller trefasgrupp som du borrat i, och har du då lyckats kapa nollan i gruppen så blir det dramatiska effekter.
Med tanke på att det är rätt osannolikt så skulle jag nog i första hand ifrågasätta om elektrikern verkligen mätt korrekt. Har du möjlighet att kontrollera att det verkligen finns matning fram till det som är trasigt, så borde du nog göra det innan det är dags att köpa nya prylar.
Antingen om du kan koppla in något annat i uttagen (ofta har man ju ett uttag till fläkten), eller så skaffa en billig multimeter (kostar dryg hundralapp), du kan få hjälp här i tråden med hur du skall mäta.
Tack, jag ska göra min egen diagnos när jag kommer hem ikväll och prova uttag för flkt och lampa med andra hela produkter som ett första steg. Blir intressant att se också atyt diskmaskin och övrigt funkar - osäker på att de kollat upp det.
Often the main fuses are blown because the user, seeing the automatic unit off, turns it on (if the cause was a short circuit and the cause of the short circuit has not been removed) the finger prevents the automatic device from being disconnected, so...E elmont skrev:
No, you can't prevent an automatic fuse from disconnecting by holding the button. That would be a major security risk, så they are constructed to break no matter what position the button is in.S sturnus skrev:
The main fuses are often blown at the same time as the automatic fuses because the short circuit current are so high.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Säkerhetsexpert kan betyda två helt olika saker på svenska, men på engelska används helt olika ord. En av mina "gotos" när jag på Teams-möten skall identifiera vart en person är ifrån. Blandar de ihop security och safety är de garanterat svenskar.lars_stefan_axelsson skrev:
Detta är ett Svenskt forum, och låt det så förbli. Även om den här användaren promt ska skriva på Engelska, så får han väl faktiskt stå ut med att få svar på Svenska. Då han från början svarat i tråden, måste han väl, iallafall hjälpligt, kunna förstå Svenska.useless skrev:
No, you can't prevent an automatic fuse from disconnecting by holding the button. That would be a major security risk, så they are constructed to break no matter what position the button is in.
The main fuses are often blown at the same time as the automatic fuses because the short circuit current are so high.
Det är absolut tillåtet.pacman42 skrev:
Det finns absolut inget förbud mot att ha flera strömkretsar (grupper) i samma rör, kanalisation eller samsas inom samma kapsling.
Det är väldigt vanligt och helt normalt i byggnader jag jobbar i att det går allt mellan 50mm till 160mm rör mellan olika delar/utrymmen som är fyllda med en massa olika grupper, kan komma från olika centraler och ibland även från olika ställverk.
Ibland är det 25 eller 32 mm VP med en eller två olika grupper osv.
Så det är absolut helt OK att ha två olika grupper i ett 16mm VP-rör, dock är det ganska ovanligt i denna lilla dimension och ännu mer ovanligt att vara utfört med FK/FQ och därmed kanske inte så snyggt, särskilt i bostäder där det ibland härjar något mer okunniga elektriker och hempulare.
Jag har gjort det utförandet en enda gång under rätt många år som elmicklare, dvs dragit 2 enfasgrupper i samma rör. Jag lät den gruppen som skulle gå vidare oskarvad till sin destination vara helt utan slack i varje dosa som passerades, och den var vidare ihopbuntad där i varje dosa med en liten dymolapp som talade om vilken grupp som strömkretsen tillhörde.
Lite mer jobb än att bara slanga in FK och köra på, men mycket mycket mindre jobb än att spåra in nytt rör i betongväggarna genom 4 rum i en lägenhet och sen återställa alla ytskikt.
En bra regel, gör det först när det absolut inte går att hitta något alternativ.pacman42 skrev:
Man skall inte göra det om det går att undvika. Men det är inte förbjudet:
- [länk]
Det skall dock mycket till för att jag frivilligt skulle ha gjort detta under tiden jag var elektriker. Detta var bland det första jag fick lära mig av mina äldre kollegor - lägg aldrig flera säkringar i samma dosa om det inte är trefas.
Ifall det är endast enfaslaster inkopplade så är egentligen 3-polig säkring inte heller något krav.Roblind skrev:
Men det är ju en god idé, ett bra val i de flesta fall, då det ytterligare minskar lite elektriska risker.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden