Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På a) har du räknat rätt. Du får samma svar om du räknar L-N och L-L, men frågan är ofullständig. För att kunna summera lasten med motorerna så behöver man göra ett antagande, att lasterna i A1A ligger mellan L-N.

Även fråga b) är svårtydd. Rutan med märkdata är tydligen bara till för att luras. Frågan säger att man ska räkna på P=3 kW och cosfi=0.86.

Din beräkning är rätt och fel. Du saknar lite parenteser för att det ska gå ihop.
I = S/U = P/(cosfi*U) = 3000/(0.86*230) = 15.2 A

Utifrån detta kan man med tillräcklig säkerhet ange säkringarnas storlek, rätt.

Nu återstår bara fråga c) och den är lite besvärligare då du måste ta hänsyn till olika fasvinklar. Lasten i A1A är rent resistiv, cosfi=1. Men lasten i A1B1 har cosfi=0.86. Ja, du får lite hjälp här. Tre motorer med vardera cosfi=0.86 blir också cosfi=0.86 tillsammans.

Detta är inte svårt att räkna på. Man behöver bara ta till lite Pythagoras. Du behöver först räkna ut x och y-sidorna på triangeln för A1B1, sedan summera x med A1A och beräkna hypotenusan. Kallas också vektoraddition.
Jag räknade ut även C ovan. Fanns bifogad som bild.

Förlåt, det missade jag. Trodde inte jag skulle behöva tyda din handstil...

Det är rätt. Du får med beröm godkänt. beer.gif

Man skulle alltså kunna klara sig med en 40 A säkring. Det finns åtminstone som dvärg i ordinarie sortiment. Men jag skulle godkänna 50 också. Det beror lite på om man behöver spara pengar här. 50 A kan innebära att man behöver gå upp i area på kabeln för att klara utlösningsvillkoret.

• Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.