E
el_richard: http://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=11962 typ exempel..
8 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Den där smala remsan är något jag aldrig har hittat i en EKLK. Och stål tror jag inte det är. Stålmanteln är nog av aluminium. Protte
7 svar · 4,5k läst
R
roli: Bilden har redan diskuterats här http://forum.byggahus.se/el/82238-handen-pa-hjaertat-vad-aer-dom-stoersta-riskerna-fallgroparna-naer-man-kopplar-sjaelv-2.html
1 svar · 5,8k läst
·
prototypen
prototypen: Om nu en del nolltrådar ligger på skyddsjordsskenan så är det en PEN ledare och en N ledare mellan centralen och mätaren. Sedan Inkommande PEN är uppdelad så får det inte kopplas samman något mera. I mätaren delas de i PE och N, sedan i centralen så blir PE plötsligt PEN igen. Du kan lugnt använda detta ett tag till men på sikt måste det åtgärdas. Avbrott på PEN är inte så
18 svar · 6,7k läst
·
I
imported_peter: Jag har den liggande hemma (sitter på jobbet nu...) men jag återkommer med vilken antenn det är. tack så länge...
17 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Nej jag tar inte bort den. Men stänger den.
3 svar · 4,8k läst
·
Saxpy
Saxpy: [citat] Den där i porslin köps lämpligtvis direkt från Tyskland av www.manufactum.de. Sist jag kollade så var det 25% billigare och dessutom så tar det tok-lite i frakt.
4 svar · 6,6k läst
L
lklakej: Jo det skulle vara trevligt. Tack.
6 svar · 3,7k läst
E
el_richard: kolla på teknik sidan. backa ett steg i forumet, och leta i TEKNIK forumet, där finns det frågan ställd..
1 svar · 1,6k läst
johanirr
johanirr: Ja de går att dimma. Men man behöver speciella dimmers för dem. De är nämligen strömstyrda och inte späningsstyrda som många andra ljuskällor. Fördelen med LED är att de inte ändrar färg eller färgtemperatur (blir varmare eller kallare i ljuset) när de dimmras. Glödlampor som exempel blir varmare i tonen ju mer du dimmrar.
3 svar · 3,9k läst
A
ampz: Ser ju billiga och bra ut. Magert sortiment när det gäller säkerhetsbrytare dock. Nån lite smäckrare tvåpolig variant i stil med http://pictbase.snb.schneider-electric.com/basket.asp?prodimg=true&imageids=ELP03079 fanns inte hos någon av dom. De har bara stora och ganska så fula tre/fyra-poliga.
10 svar · 6,3k läst
kinshasa
kinshasa: Tack igen. Det verkar vara riktigt angenäma "arbetsmått" ( ifråga om inbyggnaden ) på dessa modeller. Vänliga Hälsningar Jörgen
5 svar · 1,8k läst
G
gb79: äh läste fel... raderar
6 svar · 17,4k läst
E
elmont: scansweden, då vill jag bara gratulera, du är en av få som har en äldre elcentral rätt monterad, i ojordad miljö ska plåthöljet INTE vara jordat. Men det är ytterst ovanligt att dom inte blev jordade
15 svar · 21,0k läst
gadeberg
gadeberg: http://lagen.nu/
10 svar · 4,6k läst
S
scansweden: [citat] Spisen gick iofs att bygla för enfas enligt din bild men strömbehovet var kanske högre än den gamla ? Men din gamla dosa såg verkligen gammal ut så det var nog bäst att en elektrikern fixade till det och ordnade fram en 3 fas matning. /Lars
15 svar · 19,2k läst
·
M
mrfrenzy: En dimmer är ju ett switchande aggregat så det blir i princip inga förluster i den. Förlusten ligger i att lampan drar kanske 15W när den är dimrad men den lyser inte mer än vad en odimrad 10W lampa hade gjort. Ju varmare glödtråden är desto vitare ljus desto mer ljus i förhållande till värmen den avger.
5 svar · 7,6k läst
DjAlbert
DjAlbert: Intresangt fråga .. Jag har en E27-sockel liggandes som det står 6A/250V på. Så jag funderar på vad dom som tillverkade den tillverkar för lampor ? Men ett par A borde den iaf klara tycker man.
17 svar · 28,6k läst
pefo
pefo: Har för mej att X på den positionen betyder 'ej klassificerad'. Nu betyder ju 4:an strilsäker och det är ju OK. Om man tittar på bilden så ser det inte ut som om man kan komma in med något fast föremål i själva fläktutrymmet över huvud taget och dessutom sitter väl en badrumsfläkt normalt över den höjd som anses farlig (jmfr exvis spotskenor). Men det finns kanske någon som har
6 svar · 13,3k läst
S
Styrman_jansson: Den extra kostnaden beror ju helt på vilka funktioner ni vill ha och i vilken utsträckning ni vill kunna styra tex. belysning. Lite överdrivet; Måste man verkligen kunna dimmra underskåpsarmaturen i köket från muggen? ;). Materialval spelar också in. Har ni fått en spec på material? KNX tycker jag har sin främsta styrka där användning av lokaler ändras ofta. Man kan slippa
3 svar · 5,2k läst
S
Styrman_jansson: Har en äldre Ariston tvättmaskin. Är långsam men tvättar rent... Inga övriga problem.
9 svar · 10,3k läst
T
trojlee: sen tillkommer ju nätavgiften utöver min 90öre/kwh......så plussa på ~5000 till...beroende på om du ska ha 16-20-25A.... mvh M
6 svar · 4,5k läst
B
Bav: Hej! Hur brukar ni göra när ni kopplar in 230V spotlights? Tänkte montera några i takskägget (utomhus) med GU10 sockel med LED eller lågenergi som ljuskälla. Problemet är inkopplingen, kan inte få in någon inbyggnadslåda utan endast rörutlopp. Tilltänkta armaturer (och ingen annan som jag hittar) kan man inte få in ekk i och framförallt inte parallellkoppla 2 ekk. Rent
0 svar · 2,9k läst
E
el_richard: http://www.molectric.com/index.php?cPath=60 Hitta........
3 svar · 2,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Stämmer nog bra att det är en gamal utspärr. Är den fortfarande inkopplad så måste man tänka sig för när man tar bort trådarna så att man inte dödar sin telefon. Jo den kan faktiskt vara inkopplad även om du inte märker någon skillnad när den står i spärr. Dessa funkar bara på gamla pulsvallstelefoner som dialog mfl. En modern tonvalstelefon gick att kopla in och ringa "igenom"
3 svar · 1,4k läst
·
I
imported_peter: nej, jag håller med dig. det är känslan jag har av honom, att det var ett riktigt stolpskott. Jag vill därför höra vad ni har att säga om det hela. jag skall hem i kväll och fota några andra saker som enligt min kompis (som är behörig elektriker) var märkligt... Kabeln var förlagd i ett vp-rör och ovanför varje spott finns en balja från maxell (30 cm i diameter).
8 svar · 3,3k läst
P
Pongu: Jo, du förordade fast anslutning i ditt första svar! :) Tar med elektrikern ut på onsdag, så får vi se på plats hur det blir bäst att göra! Det bör enligt honom installeras en jordfelsbrytare också. Han såg principiellt inga hinder för lösning två ovan, om det blir smidigare än att dra en ny kabel under fasadpanelen eller genom källaren. Tack för alla svar! /Pontus
19 svar · 4,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det är feltryckt i databladet. Jag fick tag i kompisen som har modellen något mindre med 2x18W. Donet sitter i fattningen och dessa är parallellkopplade. Vi glömmer det där med tryckdimmer. Det blir två tändtrådar, trots CE-märkningen. :cool: Och ja, det blir ljust. Mjukt ljus och mycket. Precis som jag vill ha det i hallen. Det är äldre stil på huset och IFÖs Contrast är
8 svar · 3,1k läst
T
tracker: har finns led för 230 ac http://www.molectric.com/index.php?cPath=195 dyrt ??? jaa !!!
5 svar · 3,9k läst
phl
phl: Jag fäster nästan alltid slangen med spik. Slå i en tretummare lite i lämplig regel, böj den två gånger som ett U över slangen med en vanlig kombinationstång och banka till lite försiktigt. Risken att klämma slangen då tycker jag är minimal. Flera slangar och rör bredvid varandra sätter jag ofta med spikband och lämplig skruv.
9 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.