Nu har jag installerat en badrumsfläkt fresh integra tp och kopplat el till den. Nu till mina funderingar över elkopplingen. Jag har använt mig av en eklk 4G kabel och dragit kabeln från lampan som jag har i badrummet. Fick även tag i fasen från dosan som sitter på andra sidan väggen. Detta för att kunna använda fläktens alla funktioner. På kopplingsschemat skall man sätta en brytare som bryter fasen och nollan men tändtråden kommer ju fortfarande ha ström så länge badrumslampan är tänd.
Det jag vill ha sagt är om man sätter en brytare så kan andra kanske tro att fläkten inte längre är strömförande när de slår ifrån strömbrytaren som är en arbetsbrytare. Är det inte säkrast att skippa strömbrytaren helt för då blir man tvungen att bryta strömmen helt i badrummet. Då har heller inte tändtråden någon spänning.
Det jag vill ha sagt är om man sätter en brytare så kan andra kanske tro att fläkten inte längre är strömförande när de slår ifrån strömbrytaren som är en arbetsbrytare. Är det inte säkrast att skippa strömbrytaren helt för då blir man tvungen att bryta strömmen helt i badrummet. Då har heller inte tändtråden någon spänning.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Detta har avhandlats här ett antal gånger. Om kopplingen är riktig eller inte beror på vad den allpoliga brytaren har för funktion. Ska den bara säkerställa att fläkten inte kan starta vid exvis rengöring så sitter den där för att uppfylla maskindirektivet. Däremot så har den ingen elsäkerhetsmässig funktion då, som du mycket riktigt påpekar, tändtråden fortfarande kommer att ha faspotential.
Inte för att jag kan Maskindirektivet, men om man bara skall förhindra återstart vore det väl bättre att använda den tvåpoliga brytaren till fasen och tändtråden? Då får man ju åtminstone spänningsfrihet på köpet.
Sedan brukar vi ju tycka att elinstallationer skall vara lättförståliga för den som skruvar i den nästa gång. Håller med wolffi om att kopplingen enligt ritningen är försåtlig, jag hade säkert slagit av brytaren och räknat med spänningsfrihet. Min föresats att alltid verifiera spänningslöshet har just blivit kraftigt förstärkt.
Sedan brukar vi ju tycka att elinstallationer skall vara lättförståliga för den som skruvar i den nästa gång. Håller med wolffi om att kopplingen enligt ritningen är försåtlig, jag hade säkert slagit av brytaren och räknat med spänningsfrihet. Min föresats att alltid verifiera spänningslöshet har just blivit kraftigt förstärkt.
Klicka här för att svara