El
JerkaV: Tack för synpunkter, ser ut som att jag får jobba lite mer ;)
Lindgrenski: [citat] Från 414:- hos Elbutik. http://www.elbutik.se/category.html?category_id=286&search_page=
johan77: Eljos enklare rörelsevakter / PIR stödjer inte lysrör. Eljo har dock en mer avancerad rörelsevakt som klarar alla laster, men den kräver framdragen noll-ledare.
pefo: [citat] Där har du en fördel med självreglerande kabel. Hade du haft en sådan så hade den 'dragit på' just där pga kallraset och golvet hade blivit varmare.
Mikael K.: Hmm... Det vi ska göra är att byta hela undergolvskonstruktionen. (Platta på mark -79, fukt) Alla syllar ska bytas och alla ytterväggar kapas 50 cm upp. Vi har fått och antagit offert på hela jobbet. Tanken bara slog mig att man kanske kunde vara lite ful och poängtera att det måste vara jordade uttag om de tagit bort dem. Nu verkar det inte vara så. Rören kan jag inte tänka mig att de
hempularen: I normalfallet så går de genom kopplingsdosan på väggen, man drar oftast bara ett rör från kopplingsdosan till apparatdosan. Men elektrikern gör på enklaste vis, finns inte några strikta regler, så skulle det vara en fördel att dra ettt extra rör direkt till lampan så kan de mycket väl ha gjort så.
Håkan Thn: Det får åka bort så fort bokhyllan eller jag själv flyttar. Tack för råden. Att montera tillbaks ett uttag där det en gång suttit ett borde man väl få göra själv, ett slags "byte av trasig utrustning" kan man väl säga även om det gått några år emellan :D
Johan Gunverth: http://eljo.se/katalog/fs_index.asp?f2=orderlist&FUNC=detail&GroupID=120&ProdID=9689&thisArrCount=59&maxArrCount=110# E 1903118 Jag har en sådan kopplat till strykjärnsuttaget. När man lämnar rummet stängs strykjärnet av efter 1 minut.
pefo: Det räcker ju med att öppna ugnen för att temperaturen skall sjunka (liksom sufflén :D ). Oftast finns det ju inte speciellt mycket värmelagrande massa i en ugn för att hålla temperaturen. Annat är det med en ugnen i en vedspis...
falukorv: Tittade precis på Nilfisken, ja det är en gjuten gummi med jordbleck.
Apprentice: Är inte plomberingen till elluckan på ugnen bruten så blir du ur garantihänseende tvungen att installera ett vanligt uttag, men det går ju alltid att lösa med en adapter av något slag. T ex byter du ut Perilexuttaget mot en anslutningsdosa och kopplar på en skarvkontakt till ugnen. Vanligt i gamla uttag är dock att nolledare saknas, så se till att du vet vad du gör.
Hemmakatten: Har letat efter en enkel stolpbelysning med vit glob för vår infart, men inte hittat den vi vill ha. Infarten är ca 250 meter och vi skall ha 5 stolpar (elkabel är dragen). Vill ha en enkel, rak stolpe utan krusiduller, gärna galvat eller rostfritt (mkt dyrare, jag vet). Stolpen skall inte vara så hög, ca 2 meter, och på toppen en vit/mjölkfärgad glasglob. Det är inte meningen att
coss: JAg köpte ett par uttag på Bauhaus. Elkillen höll på att bli tokig för de var liksom inte som han var van vid. Ng t billigt märke med gul papper och ngn liten gubbe.... de skall bara vara tillfälligt innan vi bestämt oss för vilka uttag och brytare vi skall ha.
Mikael_L: [citat] Jag måste ta och rätta mig själv här och nu ... Visserligen var det elinstallationsguiden jag beställde, men det var fel bok ! Det var elinstallationsreglerna jag skulle beställt, och givetvis är det elinstallationsreglerna jag avser i mitt tidigare inlägg. Med elinstallationsreglerna i vänstra näven, skruvmejseln i högra och huvet fullt med kunskap om alla sorts
el_richard: TYP M70 Säljs blandannat av WOODY och Järnia, samt dom flesta el-grossisterna. LUNA säljer dessa också, vilket dom flesta järnbutiker köper från.
el_richard: med en liten,liten krypström genom lampan.... Separat lampkrets skulle du haft.... Förstår igentligen inte varför dom säljer dessa fortfarande.... (den utan sep.lampkrets)
el_richard: Gelia har bra och snygga för privatpersoner. www.gelia.se Ett annat tips är att åka runt i villaområdet och kika på grannarnas belysningar...
pefo: Induktionshällar brukar dessutom ofta vara 2x230V isf 400V. Eller ibland 1x230V och kräva typ 25A säkring.
pefo: Strömbrytare får enligt elinstallationsreglerna inte placeras i zon lägre än 3 i badrum eller duschrum och skall då ha kapplingsklass minst IP21. Har inte sett någonstans att man skulle få fribrev från detta genom att använda högre kapslingsklass.
pefo: Normcentral är väl egentligen mer en typ av sk normkapsling för montering av normapparater anpassad för att bygga en huvudcentral eller gruppcentral. Precis som namnet säger är den avsedd för apparater som har ett visst standardmått, sk normapparater, för att passa och som monteras med ett snäppfäste på en standardiserad skena. Apparater är vanligtvis dvärgbrytare
pefo: Varför två lager? Vanlig PVC-slang för elbruk brukar klara 1kV med råge och då har man utöver grundisoleringen en mantel som klarar tillräckligt. Eller har du nånting speciellt i åtanke?
el_richard: vägguttag är godkänt i badrum minst 60 cm från badkars kant eller 120 cm från duschmunstycke. Jordfelsbrytare är det självklart lag på om man har vägguttag. Har man vägguttag så monterar man inte arbetsbrytare. Och i bostäder så drar man 2 rör och 2 matningar, eller i enstaka fall 1 st 2-fas matning och dosar av denna innan vägguttagen. I bostäder får man inte "splitta" en 2/3
el_richard: www.eljo.se vp dosor http://eljo.se/katalog/fs_index.asp?GroupString=|502|773|776|&f=tree&func=sok&GroupID=776&BrandID=2&HeadlineGroup=replaceheadlineGroup&HeadlineID=1156
elmont: Elektroskandia överlägset störst, Selga och Ahlsell är åtminstone på installationsidan små. Kabeln är av fabrikat Nevlec som är Hagemyers eget fabrikat, den är även fåtrådig och mycket lättjobbad.
elmont: Är dom av fabrikat Wago kan man använda dom gång på gång (bra kvalitet) det finns även andra mindre bar fabrikat
niklasp85: Tackar för tipsen! Jag ska höra med chefen om jag kan få köpa ut några böcker via honom. Ja visst vill man lära sig! :) Jag har gett mig fan på att bli duktig på det jag gör.