Brukar det vara vanligt att varje element har en egen fas till sig eller är grupperade?
Anleningen jag undrar är om man enkelt kan bygga en styrning direkt i proppskåpet eller om man skall börja pyssla med trådlösa brytare osv...

Huset är ett radhus på 115kvm, 70 tal, direktverkande el och självdrag.

Det beror på vilken typ av element du har, är det 400V så krävs det två faser till varje element.
Är det 240V så räcker det med en fas, så rent teoretiskt kan du isf koppla varje element till en separat säkring men det gäller även att fördela effektbehovet mellan dina tre inkommande faser så du inte får snedbelastning.

Sjävlklart missar man alltid någon viktig information.
Det är 240V element.
Känns mest logiskt att varje element har en egen propp, så skulle jag ha gjort iaf. Men hur tänkte de på 70talet? :-)

Det är ingen nybygge, utan en generell fråga om vad som är vanligast. Har inte tillgång till huset ännu så man kan kolla.

Det kan nog variera, jag skulle tro (utan att veta) att det mer är säkrat efter "rumsbegreppet" dvs en säkring per rum.
Men även det hänger ihop med effektbehovet, exempelvis är köket en stor effektförbrukare och där kanske man valt att säkra elvärmen separat.

I våran kåk (standard anno 1974) så är det i 2-3 rum per grupp. Separat proppskåp med 5 trefasgrupper för värmen. tvåfas element men alla tre faser finns med till varje element så lastfördelningen fixas vid elementet beroende på hur det kopplas in.

Jag upplever det som ganska normalt utförande.

"Rätt" utfört så säkrar man efter den beräknade effekten (med lite marginal) för varje grupp, det kan innebära att ett sooort rum har flera grupper och att många små rum har samma säkring. Att säkra ett rum en säkring fyller ingen vettig funktion utan fördyrar bara anläggningen.

gadu^ skrev:
Brukar det vara vanligt att varje element har en egen fas till sig eller är grupperade?
Anleningen jag undrar är om man enkelt kan bygga en styrning direkt i proppskåpet eller om man skall börja pyssla med trådlösa brytare osv...

Huset är ett radhus på 115kvm, 70 tal, direktverkande el och självdrag.
För att gå tillbaka till originalfrågan, exakt vad är det du vill styra? Varje radiator har ju normalt sett en egen termostat, eller är det så att du vill kunna stänga av element selektivt under vissa tider?

Och det finns några färdiga system med "trådlös" styrning av element.

mycke_nu och elmont, det stämmer bra. Jag vill styra radiatorer separat.
Finns trådlösa system även för DIY'are, men med tanke på att placeringen av proppskåpet är såpass bra (förrådsutrymme under trappan) så blir det billigare med 12V relä system. Men det skiter sig om radiatorerna är grupperade per rum, som det verkar vara vanligt.
Fårr titta närmare på trådlöst system med Nexa eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.