4 392 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
El till bubbelbad!
Nu har jag ringt till två olika elfirmor för att få en offert på el framdraget till ett bubbelbad.
Båda firmorna lovade höra av sig men så har inte skett.
Nu undrar jag om någon har refarenhet av vad det kan kosta att få el i badrummet för att koppla in ett bubbelbad. Bara på ett ungefär så vi vet om det är nån ide överhuvudtaget (vår budget är begränsad).
Badrummet är redan kaklat och klart så jag vet inte om det blir extra omständigt att dra in el då för elektrikern men det finns ledningar som finns kvar i väggen där spegelskåpet satt förut. Kanske går det att använda dom på nått sätt.
Nån som vet?
Båda firmorna lovade höra av sig men så har inte skett.
Nu undrar jag om någon har refarenhet av vad det kan kosta att få el i badrummet för att koppla in ett bubbelbad. Bara på ett ungefär så vi vet om det är nån ide överhuvudtaget (vår budget är begränsad).
Badrummet är redan kaklat och klart så jag vet inte om det blir extra omständigt att dra in el då för elektrikern men det finns ledningar som finns kvar i väggen där spegelskåpet satt förut. Kanske går det att använda dom på nått sätt.
Nån som vet?
Väldigt svårt att bedöma på distans.
Vad drar karet för effekt? Inbyggd värmare brukar ofta medföra krav på 16A och grövre matning.
Har ni befintlig JFB?
Ligger befintlig effekt (som belysning, golvvärme etc.) på en egen säkring? Storlek?
Onekligen blir det betydligt omständigare när rummet redan är kaklat och klart.
Vad drar karet för effekt? Inbyggd värmare brukar ofta medföra krav på 16A och grövre matning.
Har ni befintlig JFB?
Ligger befintlig effekt (som belysning, golvvärme etc.) på en egen säkring? Storlek?
Onekligen blir det betydligt omständigare när rummet redan är kaklat och klart.
ok det du frågar har jag ingen aning om.vi har inte ens köpt något bubbelbad än.vi funderar på det men vi har inte råd att både köpa bubbelbad för 20.000 och sen anlita en elektriker som tar 10-15.000 kanske då blir det för dyrt för oss helt enkelt.men jag tackar för informationen.
minst 5000 kr är jag rädd för.
krävs en separat brytare inne i badrummet (arbetsbrytare). Jordfelsbrytare.
Men jag tycker inte bubbelbadkar är så trevligt, tycker ni ska satsa på ett ordentligt hörnbadkar i stället.
motorn till bubbel grejen låter oftast för mycket, samt att den kyler vattnet fort...
Men det är min helt personliga uppfattning.
krävs en separat brytare inne i badrummet (arbetsbrytare). Jordfelsbrytare.
Men jag tycker inte bubbelbadkar är så trevligt, tycker ni ska satsa på ett ordentligt hörnbadkar i stället.
motorn till bubbel grejen låter oftast för mycket, samt att den kyler vattnet fort...
Men det är min helt personliga uppfattning.
Klicka här för att svara