El
Logano: [citat] Om du menar inkommande nolla (5-ledarsystem) till en central så kan du i vissa fall få 400V fram till lampor, uttag m.m. Det är omöjligt att säga vilka spänningar det blir eftersom vissa lampor och enfasapparater (motstånd, antal m.m.) hamnar i serie mellan faserna. Samma sak händer i ett 4-ledarsystem om förbindningen mellan neutral och jordskenan släpper Nu behöver det ju
el_richard: Alternativt tar du 3 st relän för DIN montage, billigare..
falukorv: Bara att trycka på 2 knappar samtidigt så är det manuellt, tryck på knapparna en gång till så är det auto igen.
Floppman: Kostar 2000:- att få ut, vilken behörighet det än gäller
andersw: Hej, Vad fanns det i den "gamla" kontakten då? Hur många faser?
snickarboden: Det där med i princip är troligen det vägledande.... Men man kan hamna i situationer där man helt enkelt anser att man måste lyfta på locket t ex om en jordförbindelse lossnat i just centralen. Det trista med den situationen är bara att _OM_ en annan jordförbindelse skulle råkat ha lossnat och orsakar något så lär skulden bli den som senast lyfte på locket. En elektriker med ABL
pefo: BB3 är en behörighet som ges efter särskild prövning till personer som behöver göra mycket enkla arbeten på fast ansluten elutrustning. Ett exempel som ofta förekommer är hissmontörer.
Pen: [citat] Utdrag ur konversation med Nibe kundtjänst: Fråga: Hej. Enligt er installationsanvisning ska Nibe 1235-10 med elpatron 6 kW avsäkras med 20A karaktäristik D. Tyvärr innebär D-karaktäristik inte sällan att man måste gå upp ett steg i ledningsarea (p g a utlösningsvillkoret) och en allmän tumregel är att inte välja trögare karaktäristik än nödvändigt. Kompressorns angivna
vedeldaren: [citat] Om du frågar snällt så kanske någon som har en kursliteraturlista och/eller lite bra länkar till utbildningssidor på nätet kan lägga ut detta på forumet.:)
phl: Om du inte har bra koll på elinstallation skulle jag ta dit en elektriker. Det är dock inte alls otroligt som de förra ägarna säger att de kan vara till inbyggda högtalar. Kan se framför att någon har haft en kartong gul/grön och använt det för högtalarna. Sitter där två högtalare verkar ju fyra kablar helt rätt ;)
Mellanbarn: Finns en variant som kallas rysk fasning också. Man startar det ena kraftverket som börjar leverera el. Elen kopplar man till det andra kraftverket där generatorn då agerar motor och drar igång bensinmotorn. Därefter slår man till tändningen på kraftverk 2. Prova den som vågar. Vad som händer när man väl synkat är att de går med samma frekvens. Om de är lite olika intrimmade i
DjAlbert: Finns ingen kabel att skarva o koppla om längre ... Tidigare ägare eller nån annan installatör hadde slarvat med fördelning mellan faserna så en fas gick varm hela tiden , o nu har det kommit sig så att den ledaren brunnit av .. 10 cm i kabeln .... Så hela kabeln måste bytas från mätarskåp ... O sätts samtidigt en trepolig dvärg i mätarskåpet o kabeln till uthuset kortas o tas in
pefo: [citat] Nja... I din matande central ska du ha en PE-skena och en N skena där respektive skall kopplas in. Även om det är samma ledare elmässigt så ska de separeras upp bla för att underlätta felsökning.
pefo: Tilläggas kan väl att det finns mätinstrument som kan avgöra fasföljden men vilken som är L1, L2 och L3 går som sagt inte att avgöra utan att i princip följa ledningarna ända tillbaka till generatorn. Lite som att säga var en cirkel börjar och slutar (Om man inte läst stiftelsetriologin... ;) ).
Floppman: FInns väl ingen genväg förutom att du redan har en del av praktiken om du skaffar BB1 (2år) och även en del av teorin. För att få AB krävs ju att du kan allt som ingår i BB1 och mycket till.
Per72: Jag instämmer i att man råka ut för riktigt stygga fenomen om en huvudsäkring ryker. Hos mig inträffande det att en huvudsäkring gick i sönder. Samtidigt körde jag tvättmaskinen. Tvättmaskinen fortsatte att gå trots att säkringen som maskinen är matade ligger efter huvudsäkringen som gick sönder. Det visade sig att jag fick spänning bakvägen via elkasseten.. fruktansvärt lurigt.
Roger Spontare: Jag förstår att du inte lärt dig el här, och det är just så jag menar. Där ute i verkligheten skulle man kanske inte orka vara så frågvis som 305. :)
pepparkakshuset: hittade den, men utan att se den på riktigt är det svårt att avgöra om det kan funka. Jag såg nått lamputtag med krok som hade en färdig liten "balk" mellan skruv och krok och det är väl närmast hittills men fordrar ju ett visst mått av ombyggning även det.. tacksam för fler tips ! :-)
Logano: Du har alltså en dubbeltrapp och en trapp som byttes mot en dimmer? Inga problem. Men i det här fallet ersattes en kron med en dimmer. Och det funkar liksom inte.
Floppman: Vill du komma billigt undan tar du masonitebitar och bygger upp tvärbiten som dosan sitter i till rätt höjd. Se till att ingen dosa mynnar under det färdiga taket. Anars kör med elmonts fästen, jag tycker du ska lägga pengarna på något roligare!
Gp: Det låter som du har för många apparater inkopplade på samma JFB. Varje apparat även när de är nya har alltid lite läckström. Man skall alltid i ett hus separera anläggningen på fler än en JFB för att inte få detta problem som du beskriver.
kasjo: jag bor i ett bostadsrätt det är ett mindre badrum som består av betong. taket är idag vad jag förstått bara målat. så vill endast sänka ner det för att fälla in belysningen. det jag är mest orolig för är att om man sänker taket då skapar man en ficka där fukt tränger in och skapar mögel för at det inte finns ventilation
Roger Spontare: [citat] Gott nytt år. Jag undrar om du verkligen förstod vad jag menade när du säger att det inte spelar nån roll om säkringen är brunnen eller inte. Om man slår av och på spänningen på L1 genom att mickla med säkringen när du samtdigt har en brunnen säkring på L2 (avbrott), och ingen annan last på L2, är det verkligen säkert att det inte kan bli några inducerade