5 039 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
"Intressanta" installationer hittade vid renovering....
Hej!
Nedanstående installation hittade jag igår únder den fortsatta renoveringen av vårt hus....
Den gulgröna visade sig vara fas och blå nolla. Den svarta och gråa är en vidarekoppling till uttag i rummet bredvid (kuloledning indragen i dosan bakifrån)
Skulle ändå ringa elektrikern för att dra fram jord i detta rum men han får nog göra lite mer!
/Ingenjören
Nedanstående installation hittade jag igår únder den fortsatta renoveringen av vårt hus....
Den gulgröna visade sig vara fas och blå nolla. Den svarta och gråa är en vidarekoppling till uttag i rummet bredvid (kuloledning indragen i dosan bakifrån)
Skulle ändå ringa elektrikern för att dra fram jord i detta rum men han får nog göra lite mer!
/Ingenjören
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Ja, den var i alla fall dragen. Jag har ett uttag (se annan tråd) där jorden antagligen är fulkopplad till nollan och där skruven för fasen dessutom inte var dragen i centralen utan bara löst instoppad. Var ganska svart. Sådana uppenbara brandrisker gör mig ganska tveksam...Ingenjören skrev:Hej!
/Ingenjören
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Nej den var inte dragen. Jordledaren på bilden är tydligen spänningsförande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Aha, jag missförstod.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Är det där gjort runt 1970, innan nya färgstandarden "satt sig" överallt, så kan det faktiskt vara en elektriker som gjort det...Ingenjören skrev:Hej!
/Ingenjören