Hej!

Nedanstående installation hittade jag igår únder den fortsatta renoveringen av vårt hus....
Den gulgröna visade sig vara fas och blå nolla. Den svarta och gråa är en vidarekoppling till uttag i rummet bredvid (kuloledning indragen i dosan bakifrån)

Skulle ändå ringa elektrikern för att dra fram jord i detta rum men han får nog göra lite mer!

/Ingenjören

• DSC00212 kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Man tager vad man haver!" Kabel som kabel verkar ha varit utgångspunkten här...

Du behöver uppenbarligen ingen elektriker - jorden är ju redan framme...*ASG*

Ja nån riskerar att bli jordad i alla fall :)

Haha, lite som jag hade i mitt rum då. Där var gul/grön tändtråd, blå fas och svart nolla....

Ingenjören skrev:
Hej!

Nedanstående installation hittade jag igår únder den fortsatta renoveringen av vårt hus....
Den gulgröna visade sig vara fas och blå nolla. Den svarta och gråa är en vidarekoppling till uttag i rummet bredvid (kuloledning indragen i dosan bakifrån)

Skulle ändå ringa elektrikern för att dra fram jord i detta rum men han får nog göra lite mer!

/Ingenjören
Ja, den var i alla fall dragen. Jag har ett uttag (se annan tråd) där jorden antagligen är fulkopplad till nollan och där skruven för fasen dessutom inte var dragen i centralen utan bara löst instoppad. Var ganska svart. Sådana uppenbara brandrisker gör mig ganska tveksam...

Nej den var inte dragen. Jordledaren på bilden är tydligen spänningsförande.

hempularen skrev:
Nej den var inte dragen. Jordledaren på bilden är tydligen spänningsförande.
Förlåt, med dragen menar jag "anslutningsskruvarna verkar i alla fall vara åtdragna". :-)

Aha, jag missförstod.

hempularen skrev:
Aha, jag missförstod.
Ja, mitt fel; "dragen" var ju inte ett bra ord att använda när vi pratar kablar. Fast just här undrar man ju om inte installatören kanske varit just det, dragen alltså, när han drog. Både kablar och anslutningar. :-)

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, mitt fel; "dragen" var ju inte ett bra ord att använda när vi pratar kablar. Fast just här undrar man ju om inte installatören kanske varit just det, dragen alltså, när han drog. Både kablar och anslutningar. :-)
åtdragen? ;)

odragen= ej åtdragen

Ingenjören skrev:
Hej!

/Ingenjören
Är det där gjort runt 1970, innan nya färgstandarden "satt sig" överallt, så kan det faktiskt vara en elektriker som gjort det...:o

Lokale elektrikern här kör fortfarande med svart fas, även i nybyggen..

Har gulgrön någonsin varit lovlig för annat än jord, togs den inte fram just för att omöjliggöra förväxling?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.