El
Mikael_L: Eller fåkardelig och mångkardelig.... EK = enkardelig, RK = rikkardelig... Men jag är inte riktig säker på benämningarna ... Jag tar gärna emot ett litet påhopp ;)
pefo: Är det inte underbart hur en tråd med en fråga om RKUB totalt spårar ur!!! :D :D :D
Styrman_jansson: Skall du styra belysningen till lampan via en dimmer i din elcentral behöver du nödvändigtvis inte ha en egen grupp till den (men kan vara att rekommendra om den är på 1,5kW) Du kommer säkert att behöva en styrd tändtråd från centralen till din armatur. Även tråd/trådar från din apparat som skall styra dimmern till centralen. Dock lite beroende vad du väljer för grejor. Detta har
elmont: Man najar fast rören så att dom sitter stumt och då går det inte isär, naja måste man annars flyter dom upp.
sverre: [citat] Rent induktiva eller kapacitiva laster har man ingen nytta av som konsument då den aktiva effekten blir 0!
Styrman_jansson: Har du ingen jordfelsbrytare monterad i din central innan kan detta vara ett ypperligt tillfälle att montera en...
pefo: Eljos uttag går att vidarekoppla. Men dom är som sagt rätt dyra så har man plats i centralen så är det nog många gånger en bättre lösning då en 4-polig JFB brukar kosta ungefär hälften av vad uttaget med inbyggd JFB gör.
Floppman: Ni som ofta meggar nya anläggningar (med det "nya" sättet"): Mäter ni inte isolationen mellan fas-fas resp nolla fas? Mäter ni vanliga villor med 500 el 1000V?
urk: Att seriekoppla två batterier, oavsett kapacitet, fungerar bra om du bara skall testa om den funkar. Däremot bör du inte köra dem permanent på det viset. Även om du har två batterier av samma kapacitet bör de vara samma ålder och skick.
petersv: Är det en reglad vägg kanske du kan borra, fiska flexslang och sätta rotdosor. Det går förstås inte om det är en timmrad vägg.
Besserwissern: Då får det bli 20 mm rör. Tack för hjälpen!
P-plats: Min svåger som gjorde en snabbkoll på spisen är elektriker men har aldrig jobbat med en spis och han blev inte klok på vad som kunde vara fel. Får kontakta dom som utförde reparationen senast men var lite nyfiken på vad det kunde vara...
Logano: Det är OK. 2200mm är en standard. Eftersom lamputtaget inte är petskyddat så ska det sättas 1700mm över golv. 1950mm räknat från trappsteget blir bra.
petersv: 2-poliga brukar vanligen få anslutas med nolla antingen till vänster eller höger. Kontrollera tillverkarens datablad. 4-poliga brukar ha en markerad nolla och vanligen sitter den till vänster. Vissa länders elföreskrifter kräver den placeringen. Återigen är det säkrast att läsa databladet.
elmont: Om man har 30 lägenheter kan man specialbeställa, det blir i alla fall inte dyrare än att köpa nån standardlösning och man får nått som passar.
hempularen: Denna tråd börjar kännas färdig, jag har rensat lite och stänger.
FlyFear: [citat] haha, min chef har samma bok, har försökt att få honom att byta bort den. Men det är omöjligt, svårt att lära gamla hundar att sitta... Fast fick han bestämma så skulle det vara svart fas, 220/380v i uttagen och endast tvåtrådig telefoni...
coss: sant...den som sitter i vägguttaget är ju rätt lätt att inse vart den går...provar i morgon :)
Mellanbarn: [citat] Spelar stor roll menar många. Gör en sökning med google får du se. Den här killen förklarar varför: http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html Och public service i form av P4 skriver såhär: www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/amnessida.asp?programID=2267&Nyheter=&grupp=2699&artikel=1747156 Vad gäller amerikanernas stickproppar minns jag tydligt hur jag satt och svor på
el_richard: ha ha, fler som har långtråkigt. Tack. /Richard
Mikael_L: Jag skulle inte själv dra på "modernt vis" med kabel i väggar. Om någon utförde jobbet åt mig, skulle jag utryckligen "förbjuda" det, i mitt hus iaf. Om någon frågade mig skulle jag avråda från utförandet. Skälen är redan skrivna här. Men om det som i detta fallet redan är gjort, skulle jag inte börja förändra den aktuella installationen. Om det nu inte är helt regelvidrigt
gravedigger: Då är jag inte fel ute, Tack för ett snabbt svar Logano.
SvenD: Spottarna jag valt är riktbara IP44. Kabeln Li2GYw 2x2,5 mm2 fanns jag på Bauhaus. Detta är en extramångtrådig klenspänningskabel (max 24 V) avsedd just för att användas mellan trafo och halogenbelysning. Ytterhöljet är specat för max 90 C, men ledarna 180 C, så man kan så det lär inte bli några problem. Det lite lustiga i sammanhanget var att personalen på Bauhaus inte begrep att