Hmm..
I så fall skulle man ju lika gärna kunna sätta en handske på kabeln mellan mätarskåp och huvudcentral som man drar ur och pluggar i elverket vid behov..

Jag har för mig att jag läst i någon tråd att det är tillåtet att bryta PEN med reservkraftsomkopplare just för att helt separera elverkets "nät" från det vanliga "nätet".

Eller är det månne så att PEN inte bryts i omkopplaren - men vad händer då ifall det är kabelbrott fram till mätarskåpet - då får jag ju kraft från verket men ingen jord från nätets transformatorstn.??

EDIT: Känner att jag nog inte riktig hajar hur ett elverk fungerar - när man kör det på bygget så behövs ju ingen jord till det - bara att plugga i förlängningssladden och köra så lite jord/nolla måste det ju kunna fixa i alla fall..

Aja, jag köper en omkopplare och ställer den bredvid verket tillsammans med en fin whisky, sedan får min elektrikerpolare komma hit och fixa :cool:

Styx skrev:
Jag gnäller väl faan inte på själva montörerna. Jag hade gladeligen hjälpt dem (har t.o.m. ringt nätbolaget men det går ju inte p.g.a. försäkringar och annan skit de skyller på).. Det är ju själva organisationen nätbolaget vi har använder sig av jag blir förbannad på.

Men jag vet inte - du kanske inte tycker man skall kräva el i ledningarna om avbrotten sker efter kontorstid.???

Andra yrkesområden lyckas ju jobba även på nätterna - eller skall SOS Alarm svara - Nej, tvyvärr det blir ingen ambulans förrän 08.00 på måndag igen.. Att jobba skift innebär inte att jobba extra - det är heller inget trolleri, utan det är så man måste göra inom vissa branscher som är extra utsatta. Fast det är klart - bor man i lägenhet mitt inne i Göteborg eller så så kanske man tror att el alltid finns och därför tar det för givet.. Sätt dig ett par dagar utan ström mitt ute i skogen med två barn och fallande temperatur - inget vatten - det börjar tina i frysen, så får vi se sedan om du fortfarande inte tycker att man kan kräva att nätbolagen tar in extra personal för skiftarbeten när det väntas storm...
Du skulle bli den sista jag skulle kämpa för att ge ström åter, värsta som finns är gnällspikar som egentligen inte vet vilket arbete som ligger bakom att återställa nätet.

Jag är nog redan den siste du, men nu har jag köpt ett eget verk så nu skiter jag i vilket...
Sedan handlar det återigen inte om själva gubbarna på fältet - jag fattar väl vilket slitjobb det är att jobba i skogen - vi har 70ha skog så jag vet nog faan vad det innebär..

NÄTÄGAREN skall se till att ha tillräcklig beredskap när de vet om att det skall storma så de kan jobba dygnet runt för att se till att strömmen kommer tillbaka.. Jag har flera gånger sagt att jag kan acceptera att det tar lite tid - men då skall de fanimej jobba dygnet runt MED SKIFT för att återställa strömmen - eller låna ut elverk till drabbade.

Jag skulle vilja se hur glad du är efter en bunt avbrott på dryga dygnet. Tålåmodet tryter till sist vet du..

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Styx skrev:
EDIT: Känner att jag nog inte riktig hajar hur ett elverk fungerar - när man kör det på bygget så behövs ju ingen jord till det - bara att plugga i förlängningssladden och köra så lite jord/nolla måste det ju kunna fixa i alla fall..
Det är inte så komplicerat när allt fungerar som det ska. Det är säkerhetsaspekterna som gör det komplicerat.
Görs det fel så kan t.ex. glappkontakt, ledarbrott eller kortslutning innebära livsfara för dig eller nätägarens anställda.

Jag kan inte alla regler om reservkraft, men jag inser att det finns många säkerhetsmässiga fallgropar.

/Hasse

Du har rätt, jag har nu suttit och begrundat de otaliga trådar som finns i ämnet och inte blivit klokare för det ;) alltså måste det vara komplicerat..
En Laphroaig får det blir brevid prylarna - så kan jag smutta på den medan han kopplar - eller skall vi kanske göra tvärtom - för spänningens skull :)

Men en lite annan sak.. Jag läste någonstans att man skulle undvika att köra tv, dator och annan elektrisk utrustning på verken.. Gäller det bara billiga Kinaverk eller även lite dyrare .!?

Nätägaren jag jobbar åt har lagt full styrka i beredskap.

Vi har varit ute till 4 i morse och sektionerat så mycket som möjligt för att så många som möjligt ska få strömmen tillbaka.
När det blev ljust i morse kom alla igång med reparation. Det är ingen mening att ödsla tid på att slita ut folket genom att patrullera linjerna när det är mörkt vid såna här störningar. Vid dagsljus ser du bättre än i mörker, det går 10 gånger så fort att hitta felet. Jag tycker nätbolagen gör rätt i att skicka ut huvuddelen de ljusa timmarna, det är effektivare än ditt förslag med skiftarbete. Sen är det ingen höjdare att springa runt i skogen i 25 m/s.

Hoppas nu du fattar anledningen till att de skickar ut alla i dagsljus, fler får strömmen tillbaka fortare än med ditt förslag.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
TACK - äntligen lite konstruktiv information..

Jag ber om ursäkt för att jag hoppat på allt och alla men jag har knappt sovit själv heller i stormen och droppen var i morse när snorkig personal på nätbolaget väl mest tyckte jag var gnällig som undrade hur länge de beräknade det skulle ta att starta upp strömmen igen..

Synd att inte personalen i kundtjänst förklarade det här för mig direkt - då hade jag sluppit ta upp sjukhusakutens tid med mitt blödande magsår också ;)
Tack Floppman.!!!

Tyvärr har de som sitter i kundtjänst sällan varit ute och jobbat i nätet. Hoppas magen repar sig...

Sen finns det en annan punkt också som inte nämns. I full storm så är det också en kraftig risk för linjemontörerna att vara i skogen. Har ett träd ramlat så kan det onekligen komma ett till hastigt och mindre lustigt

Absolut. Jag blev så heligt förbannad bara på den slappa inställningen i kundtjänsten..

Ur säkerhetssynpunkt inom huset är korrekt potentialutjämning viktigast. Ett lokalt jordtag förhindrar farliga spänningar mellan hus och omgivande mark samt flyttar bort vagabonderande jordströmmar till en mera kontrollerad punkt (jordtaget). Beroende på hur huset är byggt och markens beskaffenhet kan de vagabondernade jordströmmarna öka eller inte.

Bäst är att kombinera ett lokalt jordtag med en lokal isolationstransformator. Bra, men dyrt.

I en del nybyggda områden använder man rena TN-S system. Då kan man normalt multippeljorda skyddsjorden utan negativa konsekvenser (vagabondernade jordströmmar) samt enkelt använda en 4-polig reservkraftsomkopplare. Tyvärr går det åt mer ledare så det används inte så ofta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.