Ja tyvärr fick jag ingen med och hittar ingen på nätet heller.. Köpte det av en kollega - men jag skall kolla mer med honom..

sverre skrev:
Hur vet du att spänningen snabbt dyker till noll?

Om du kopplar in en felkretsimpedans (t.ex. dina ledningar i din installation som du kopplar in dig på) istället för en stum jordslutning direkt vid verket, blir felströmmen så stor att generatorn stannar och inget/ingen skadas?
Motorn stannar omedelbart pga att den inte orkar driva lasten. Ungefär som att stoppa in en stor gren under gräsklipparen. Ett litet elverk har väl knappast något stort tungt svänghjul?

f91jsw skrev:
Motorn stannar omedelbart pga att den inte orkar driva lasten. Ungefär som att stoppa in en stor gren under gräsklipparen. Ett litet elverk har väl knappast något stort tungt svänghjul?
Det jag försöker förklara är att man inte alls kan vara säker på det och att man absolut inte ska bygga upp säkerheten kring ett sådant antagande!
I första hand sjunker spänningen, och har du en stor impedans kan det bli så att du i princip har kopplat in en lång värmekabel och felströmmen blir så låg att inga skydd löser.
Problemet är välkänt och större vid klent nät än om man hade varit inkopplad direkt på ringhals!

Det är just därför det är så viktigt att man alltid ska se till så att utlösningsvilkoret är uppfyllt i alla lägen, och man ska kunna bevisa det genom beräkning eller genom mätvärden!
Hur du ska kunna bevisa att motorn stannar inom 0,4s om du får ett fel längst bort från elverket, det vet jag inte, men jag skulle gärna vilja veta det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.