12 086 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Borrat sönder kabeln
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
om det är trögt kan det ibland hjälpa att dra ut bara en tråd först. Om det verkligen är totalstopp så skulle jag nog undersöka väldigt noga att det inte finns en extra kopplingsdosa någonstans. kanske övertapetserad, eller att röret tar en sväng ner till en takdosa i våningen under "på vägen".
En kabel som är omöjlig att enbart dra ut kan mycket väl bli möjlig om någon skjuter på i andra änden. Det blir inte dubbel "kraft" genom detta utan långt mycket större förbättring.joxarn skrev:För att förtydliga så kan jag inte ens dra ut kabeln. Har inte fäst någon ny kabel på den andra änden ännu... Jag tror att det tar emot där kabeln är sönderborrad. Eller är det bara friktionen av kabeln mot röret? Hur hårt vågar man dra innan man riskerar att sabba kabeln?
Kanske tryckluft och diskmedel i ena änden kunde hjälpa ändå...
Prova att spreja in lite Siliconspray, det når kanske första kröken i varje ände om du har tur.
Svart som tändtråd är OK men tveksamt eftersom du har svart som fas. Man ska i det längsta undvika att ledare kan förväxlas. Däremot är det inte tillåtet att använda blå till annat än nolla i en rörinstallation, dvs med enkelledare.joxarn skrev:
Klicka här för att svara