Hej!
Vi ska bygga ett hus på 162kvm till våren och genom att spara lite pengar hade jag tänkt dra rören själv. Eller gör man det? Naturligtvis trodde elektrikern att man inte skulle spara så mycket på att göra det själv. Dem kör med färdigdragna rör och var allting bara klart för dragningen så skulle det gå fort. Vad tror ni? Finns det någon som har erfarenhet av det sen tidigare? Ska tillägga att jag aldrig har dragit rör tidigare, men så svårt kan det väl ändå inte vara.
Sen vill dem köra på fortlöpande kontrakt. Hur ser ni på det? Rädd för att man får ett pris i början som visar sig vara betydligt dyrare när det är klart.

Du får inte dra rören själv - lämna jobbet till proffs.
Ju bättre specat jobbet är desto säkrare blir priset - undvik att komma med tillägg det brukar vara det som blir dyrt.
Tänk som fn på vad du vill ha och tänk även på om du vill ha möjlighet att utöka framgent.

Jag tror att det är svårt att spara in några pengar på att dra rören själv, det brukar bli så att det endera fattas nån bit eller att nått går till fel ställe eller att det blir för mycket lagt. Fattas det nån liten bit kan det kosta lika mycket att fixa det som den ev. förtjänsten skulle bli. Och det är inte så självklart alla gånger, det får ju inte bli ett enda fel på rörläggningen.
Den största nyttan gör du nog om du ser till att städa och hålla bygget fritt från all bråte som brukar samlas, då går det lättare att jobba och "gubbarna" blir på gott humör och jobbet går snabbare.
Oftast blir det inte dyrare att göra jobb på löpande räkning, lämnar jag ett anbud måste jag räkna med ALLT som kan komma att gå fel och inkludera det i priset. Skulle det inte gå "fel" så är det jag som får dom pengarna vid anbudsförfarande och du vid löpande räkning.
Om du är rädd för att kostnaden ska skena kan du (efter att ni bestämt vad som ska göras) be om ett takpris, då utförs arbetet på löpande räkning men kostnaden blir aldrig högre än takpriset. Det gäller naturligtvis inte om du under tiden ändrar dina önskemål och vill ha mera än vad som ursprungligen sades.

Att lägga rören själv är inte så lätt som det kan se ut.
Först behöver Du en elritning med de belastningsberäkningar och regler (rekommendationer etc.) på antal uttag etc., etc. som skall tillhöra elgrupperna. Ledningar från en grupp får inte blandas med ledningar från en annan grupp i samma rör.
Vilka ledningsareor krävs liksom hur många ledningar (trådar) krävs för den eller den gruppen som också påverkar vilken rördimension Du skall använda. Att böja rör är inte det lättaste. Billight material (Biltema, Jula m.fl. avrådes ifrån). "Slangarna" de billiga är skit och ger lättare knixar än proffsmaterialen så Du kanske måste öppna upp en vägg om Du drar kablar senare.
Sedan när Du närmar Dig elcentralen så måste Du få "ner" kablarna på bra sätt ur Dina rör så det inte blir alltför mycket virrvarr vid arbetet med centralen.
Har Du inte gjort det förut och antagligen då inte heller har så stora kunskaper i ovannämnda områden - låt elektrikern göra det.
Ett sätt att med takpris är att beräknar elektrikern 50timmar, men genom att Du förberett (förenklat för honom med städning, bra ritning, inga ändrinagr etc.) så gör han det kanske på 40timmar. Dela då "vinsten" 50/50. Du övervakar med tidrapport då givetvis. Då finns incitament för att jobba snabbt och bra OM Du har med en seriös firma att göra.

Handlar det om en normal villa installation så är det inte speciellt svårt... (finns säkert de som tycker det kan vara svårt, men är man normalhändig så löser man det utan problem...)
Hitta en elektriker som går med på att göra jobbet på det sättet, sedan går ni noga igenom hur rören skall ligga, vilka ställen som behöver egna faser och så vidare och så vidare. sedan lägger du ett antal timmar på att lägga rören exakt så som ni kommit överens om. då tjänar du ett gäng timmar, inga jättesummor, men helt klart pengar (i alla fall för mig...)

Jag drog alla rör själv i mitt hus (omdragning av el vid renovering, skrotade i princip all gammal el). Jag drog även all tråd. På elektrikerna inrådan drogs en jäkla massa rör direkt till centralen, minst ett till varje rum. Genom att själv köpa tråd, brytare och uttag sparar man massor, jämfört med att låta elektrikern fixa dem.

Jag vet att man igentligen inte får dra rör och tråd själv och låta elektrikern koppla ihop, men med rätt elektriker är det inget problem.

Även jag fixade med mina rör och dosor själv i samråd med elektrikern. Han drog sedan trådarna och kopplade.
Antagligen bröt jag mot någon lag.

Då har jag rensat lite i denna tråd också. Diskussionen har spårat ur och handlar nu bara om behörighetsfrågor igen.

Tillbaks till trådskaparens ursprungsfråga.

Ähmen va fan?
Dra rör själv leder ju till behörighetsfrågor.
Jag tyckte inte det hade spårat ur.

Är det inte ok att diskutera detta?

Frågan har ju diskuterats hundra gånger förut. Svaret från de som vet är alltid: "Diskutera frågan med din elektriker, inte med oss".

Man önskar att folk skulle lära sig söka i gamla trådar innan de skapar en ny. Det finns andra fora där moderatorena är stenhårda och låser trådar med svaret "Det finns redan en tråd i ämnet. Skriv där!"

Jag såg nu att frågan har diskuterats förut.
Jag ber om ursäkt.
En förklaring jag kan ge är att jag inte har hängt så länge på el-forat + att jag inte har sökt överallt innan jag postade.

Om vi tittar lite högre upp i el forumet så finns där en klistrad tråd om "hempuleri". Där är det OK att diskutera vad som är behörighetskrävande och varför och hur det borde vara istället.

I "vanliga" trådar är det Ok att lägga in typ ett inlägg (totalt i hela tråden) om att det eller det är behörighetskrävande. Det finns et värde att en frågeställare får klart för sig att det han tänker göra är behörighetskrävande om han inte visste det förut. Men trådarna får inte översvämmas med behörighetsdiskussioner.

Men det måste ju vara tillåtet att påpeka rent felaktiga påståenden i alla fall tills modertorn hinner rensa.

Anmäl gärna tråden i ett sånt läge. Då får vi en pling direkt

/Mats
Moderator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.