5 039 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
"Intressanta" installationer hittade vid renovering....
Nej, men river man i installationer från runt -70 så verkar de som om det fanns kablar med gulgrön innan standarden infördes, samtidigt användes röd som jord och då kunde det tydligen bli lite hur som helst.mats_o skrev:
Tillägg: Samtidigt verkar det ha funnits en del konservativa elmojjar, har hittat kulo med gulgrön fas i hus byggda ett par år in på 70-talet, brun jord förekommer också. Brun liknar ju röd, lixom...:eek::eek:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Det gör min elektriker också när han komplettera (om jag inte gör det själv). Det var med tanke på att vi hade börjat med svart fas precis innan de nya bestämmelserna och han ansåg det vara idiotiskt att behöva byta ut allt fast förlagd el.mycke_nu skrev:
Det är mitt långsambygge som ställer till det. Reglerna hinner att förändras medans man bygger.
Naturligtvis har vi en tydligt tavla på centralen som beskriver färgvalen.
Det är naturligtvis OK att göra kompletteringar i till- och ombyggnader med gamla färger, men bygga helt nya kåkar med svart fas tycker jag är lite väl konservativt..
Jag stod inför valet att forsätta med svart fas, eller byta till brun när jag påbörjade renoveringen av kåken. Trodde att det skulle bli en begränsad utbyggnad, men valde trots det att lägga brun fas. Tur det, för det ena har givit det andra och när jag är klar kommer det inte att finnas en enda meter FK kvar av den gamla installationen.
Jag stod inför valet att forsätta med svart fas, eller byta till brun när jag påbörjade renoveringen av kåken. Trodde att det skulle bli en begränsad utbyggnad, men valde trots det att lägga brun fas. Tur det, för det ena har givit det andra och när jag är klar kommer det inte att finnas en enda meter FK kvar av den gamla installationen.
Både Brun, Svart & Grå är väl standardfärger för fasledare, iallafall i flerledarkablar. Om gruppcentralen är trefasansluten, skall F1 matas med brun, F2 med svart och F3 med grå. (Om man istället använder vit för F3 blir väl heller ingen överraskad...)
Det skulle ju vara överskådligt och fint om matade enfasgrupper ges samma FK-färger, dvs man kan då se direkt vilka faser som matar respektive "uttag". Dvs det kan knappast vara något skäl att inte tillåta att använda brun, svart OCH grå som fasledare.
Det skulle ju vara överskådligt och fint om matade enfasgrupper ges samma FK-färger, dvs man kan då se direkt vilka faser som matar respektive "uttag". Dvs det kan knappast vara något skäl att inte tillåta att använda brun, svart OCH grå som fasledare.
I trefaskopplingar skall första fasen vara brun, andra svart och tredje grå. I enfaskopplingar skall fasen numera vara brun. Svart och grå används lämpligen till tändtrådar (brutna faser)
Att i samma installation omväxlande använda brun och svart som fas eller tändtråd tyckte jag inte var speciellt bra, även om det är tillåtet med god uppmärkning.
Dessutom har jag på vissa ställen i kåken röda, gröna, blå och vita faser, röd skyddjord, gröna och bruna X-trådar, inget av vilket längre är standard. Förutom detta så saknas jordade uttag i de flesta rum så allt åker ut.
Tycker i och för sig att ditt förslag har vissa fördelar, men problemet i praktiken är väl att få färgerna att räcka till om brun, svart och grå är reserverade för faser. Det blir bara vit och orange, möjligen röd, kvar till X-och tändtrådar mm. Gul, grön, ljus/mörkblå går inte att använda. Orange och röd vill man, om jag förstått saken rätt, dessutom ofta reservera för specialapplikationer typ larm.
Att i samma installation omväxlande använda brun och svart som fas eller tändtråd tyckte jag inte var speciellt bra, även om det är tillåtet med god uppmärkning.
Dessutom har jag på vissa ställen i kåken röda, gröna, blå och vita faser, röd skyddjord, gröna och bruna X-trådar, inget av vilket längre är standard. Förutom detta så saknas jordade uttag i de flesta rum så allt åker ut.
Tycker i och för sig att ditt förslag har vissa fördelar, men problemet i praktiken är väl att få färgerna att räcka till om brun, svart och grå är reserverade för faser. Det blir bara vit och orange, möjligen röd, kvar till X-och tändtrådar mm. Gul, grön, ljus/mörkblå går inte att använda. Orange och röd vill man, om jag förstått saken rätt, dessutom ofta reservera för specialapplikationer typ larm.
Klicka här för att svara