Har ett gigantiskt gammal proppskåp i lägenheten. Sitter tillsammans med ngn slags mätare fortum har satt dit. Och bakom det en till stor låda som jag inte har ngn aning om vad det är till för, om det till och med används fortfarande.

Någon som vet om man måste ha allt det där och om man inte kan byta ut till modernare mindre automatproppskåp?
Stockholms innerstad, byggår -73

Se bild:
20080224360hp2.th.jpg

Enda anledningen att byta det är estetisk, är det inte äldre än -73 håller det länge än.
Dessutom verkar det vara en specialare med huvudsäkringarna i centralen, sitter inga på mätartavlan och cetralen är plomberad?
Naturligtvis går den att byta, med lite extra besvär pga av huvudsäkringsspecialaren, men mätaren och mätartavlan blir du inte av med om inte värden/fastighetsägaren/föreningen bestämmer sig för att samla dem på ett ställe.

jo precis... estetiskt...
går det att flytta dem till ett annat rum.. tex klädkammaren... 50cm till vänster, på samma vägg?

Bygg en gipslåda runt? Kostar inte mycket iaf :)

En extern jfb kanske skulle varit vettig att fått installerad?

/Kent

Jag hade också föreslagit att man kan bygga in den.
Att flytta elcentraler kostar en bra slant!

snickarboden skrev:
En extern jfb kanske skulle varit vettig att fått installerad?

/Kent
jordfelsbrytare? vad gör en sån?

v-g skrev:
Bygg en gipslåda runt? Kostar inte mycket iaf :)
jo då.. det har jag gjort.. eller rättare sagt en mdf kåpa :)
men det tar så mycket plats av det lilla lilla utrymme vi har i hallen så vi skulle vilja få bort den där ifrån helt och hållet

GoForIt skrev:
Jag hade också föreslagit att man kan bygga in den.
Att flytta elcentraler kostar en bra slant!
pratar vi 1, 2, 5 eller 10 tusen? att flytta borde väl bara vara att förlänga några sladdar.. eller är jag helt ute å cyklar?

matte2k skrev:
jordfelsbrytare? vad gör en sån?

jo då.. det har jag gjort.. eller rättare sagt en mdf kåpa :)
men det tar så mycket plats av det lilla lilla utrymme vi har i hallen så vi skulle vilja få bort den där ifrån helt och hållet

pratar vi 1, 2, 5 eller 10 tusen? att flytta borde väl bara vara att förlänga några sladdar.. eller är jag helt ute å cyklar?
En jordfelsbrytare är enkelt uttryckt en säkerhetstillsats i din elcentral (finns även separata) som klipper strömmen om olika mycket ström passerar igenom. Skulle något gå fel med din elinstallation, så slår den av strömmen innan den ex. tar vägen genom din kropp..

När det gäller kostnaden för att flytta en central, så är det ju svårt att bedöma på distans. Men vi pratar spontant säkert bortom 10 000 kr. Det är inte bara att förlänga några sladdar..

kusinen min fick pris av en elektriker för elcentralflytt, 18.000kr för att flytta den till andra sidan väggen, men då var iofs en splitter ny central med dvärgar och JFB medräknad.
men han tog inte det anbudet ändå...

Priser: Mer än 500:- per timme inkl moms skall man inte behöva betala för en elektriker. Sedan tillkommer materiel och ev kostnad för "framkörning". Låter man elektrikern stå för materielen får man räkna med att få betala mångdubbelt mer än om man köper in den själv.. Om en elektriker gjorde jobbet på 1-2 dagar har kusinen fått betala för mycket.....Höll han på i en hel arbetsvecka var det ett rimligt pris.

Kolla på ett litet skåp hos IKEA, antingen någon "möbel" eller ett köksöverskåp och sätt runt centralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.