A
AxxxL: tack för era svar! :)
3 svar · 2,8k läst
T
tecco: [citat] Tack för era svar! Kan kolla lite, annars får elektriken kolla upp detta när han kommer om en månad. Han ska ändå sätta in en jordfelsbrytare och då måste ju detta ordnas först.
3 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Då har jag rensat lite i tråden, och stänger.
10 svar · 4,4k läst
·
L
Logano: 1968 blev det ett krav på att skyddsjorden i gruppledningar skulle vara grön/gul. Övergångsbetämmelser gjorde att röd fick användas fram till utgången av 1972. Men 1960 fick jorden i anslutningsledningar (sladd) vara grön/gul men inget krav. Samtidig bestämdes att grön/gul endast fick användas som skyddsledare. Glasklart va
2 svar · 9,8k läst
S
smidifix: Vet inte om jag skriver i rättt kategori nu... Men är ute efter en lampa som man tänder i ett snöre, alltså bara glödlampan hänger å sen drar man i ett snör så tänder man. Nån som vet vart vam hittar sånna?? MVH Linus
0 svar · 4,2k läst
E
el_richard: Står säkert "trapp" där han ska koppla in kabeln eller så står det i instuktionen...
3 svar · 3,7k läst
M
Mats: Och inte ens det räcker ty det kan vara skarvat på vägen på nått lustigt sätt. Min gamla handledare sa alltid att så länge du inte ser hela ledaren så ska den mätas, ligger en del i det
16 svar · 4,8k läst
E
elmont: "Normalt" drar man så mycket som möjligt i tak och väggar, bla. därför att man ska lägga golvet så att man har nått vettigt att stå och arbeta på, krypa och vingla på golvåsar är ingen höjdare
2 svar · 2,9k läst
G
Gonate: Så den blir inte högre än knappt 2,5 cenimeter? och kan kopplas ihop med flera lampor så det endast behövs 1 kontakt i väggen? (utan elektriker)
5 svar · 4,4k läst
·
F
Floppman: [citat] Jag tror det är tvärtom, Servisledn.säk. sitter i kabelskåp/stolpe och ev. servissäk. sitter mellan mätning och servisledn.säkring. Men även jag har fel ibland!
19 svar · 6,1k läst
F
Floppman: Aj då, måste varit onykter igår kväll och missat ett "o" i TS inlägg. Sorry...
5 svar · 3,4k läst
E
elmont: Jag menar den gamla instalationen med rör och dosor på vinden. Takdosor sitter normalt i taket, med öppningen mot rummet och rören ligger i taket under isoleringen och räcker inte utloppen från takdosor sätter man kopplingsdosor i väggarna, så gör man i dag och så har man gjort i alla tider.
10 svar · 5,4k läst
H
henke81: de är köpta utomlands. Har hunnit med att montera i ett par vitrinskåp hemma nu också, bifogar bild på detta.
13 svar · 8,5k läst
·
L
Logano: Har du en DWG/DXF fil? Skicka över din ritning så kan jag peta in symbolerna åt dig när jag får tid. Men isf gör jag som du har tänkt och lägger ingen tankeverksamhet på upplägget.
10 svar · 46,7k läst
·
M
MrPilot: Eller om du ska ha halogenspottar, tar du en värmebeständig kabel typ PLS
2 svar · 4,3k läst
A
ampz: PEN ledare mellan en massa olika enheter kanske? Men det bör väl inte vara något som är omöjligt att ändra på kan man tycka.
110 svar · 89,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: Har aldrig träffat på en fasföljdkänslig spis.
3 svar · 3,6k läst
G
go_getter: Jag har börjat köra med rörutlopp och sedan kulouttag för fläkten så man slipper problem med ett uttag bakom en styv kanal :)
6 svar · 13,7k läst
·
G
go_getter: Vet inte om det handlar om en infälld eller utanpåliggande installation då det inte framgår. Jag antar dock att det handlar om en infälld, och då är det mest troligt att en säkring har gått utan att ögat lossnat eller som sagt en huvudsäkring. Annars vid en utanpåliggande installation, då främst äldre kulo, är det mycker vanligt att dom skruvar i porslindosorna gängas upp. Det
3 svar · 4,0k läst
T
timebandit: [citat] Då får jag skaffa mig ett 2-poligt uttag istället, tack. Skall försöka förklara lite tll =P Precis innanför garageingången sitter brytaren till vägguttaget. Det finns BARA 1 vägguttag. Jag vill sätta dit en fördelningsdosa på 2 uttag i den så att jag kan ha mina ljus inkopplade i uttaget hela tiden. Bara jobbigt och sätta i srickproppen och ut hela tiden... Jag vill inte
9 svar · 24,4k läst
F
Floppman: [citat] Fel av mig. Gul/grön är 10mm2, resten 6mm2.
14 svar · 16,8k läst
·
E
elmont: Vissa fabrikat av svagströmsledningar kan vara liiite svåra att dra i så mitt råd är att dra i dem medan du har väggarna öppna, så om det skulle krångla med tråddragningen kan du ju öppna röret och dra "delsträckor". Datakabel, koax eller tele kabel kostar inte så många kr/m så skulle det bli nån bit som inte kommer till användning har det inte så stor betydelse. Och ska du
6 svar · 3,6k läst
E
elmont: Har du nödig kännedom är det nog inga problem men är du det MINSTA tveksam tycker jag att du ska be om hjälp el i våtutrymmen kan vara mycket farligt. Vet man inte hur dom olika kablarna "ser ut" och vart dom får användas kan det vara lite svårt att säkert säga, det finns ingen enkel "tummregel". En flyttbar JFB ska man inte ha mer än tillfälligt och det pga. att den just är
5 svar · 2,5k läst
E
erikssonjorgen: Men det är det jag skriver. Fast kopplingsdosa som det gäller.
9 svar · 8,6k läst
B
steelis: Byt perkulator, kan ju faktiskt vara samma fel på båda.
2 svar · 7,0k läst
P
Per72: [citat] Det är inte säkert. Det beror på hur hög kortslutningsströmmen blir
40 svar · 11,2k läst
E
elmont: Både Elko och Eljo har en utbrytning på baksidan av sina (utvändiga) IP 44 uttag, men bara för 1 ingång. Där du har flera rör som mynnar får du sätta en kopplingsdosa och dra ekk i rören.
1 svar · 3,4k läst
M
MR_Klintan: Har nu bytat ut kontakten mot en annan och nu fungerar det bra. Tack för hjälpen
9 svar · 4,6k läst
A
ampz: Tja, det går väl att sättta in en JFB i fasadmätarskåpet också om man vill. Det är ju ditt skåp.
30 svar · 11,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.