Hej

vad är igentligen skillnaden mellan installationsprovare och Isolationsprovare?

/chali

Installations provare testar "allt". Den kan ex. mäta upp att utlösningskriteriet för säkringar är uppfyllt, den testar jordfelsbrytare och (tror jag) gör kontinuitetsmätning dvs. testar att det inte är dålig kontakt någonstans mellan centralen och ett uttag. Och sedan kan den givetvis göra isolationstest.

En isolationstestare är i princip en vanlig ohm meter som mäter resistans, med en mycket viktig skillnad. När en vanlig multimeter lägger ut 5 eller 9 V för att mäta resistans så kan en isolationsprovare lägga ut 500 - 1000V vissa kan gå upp till 3750V vid mätningen. Det ger ett helt annat utslag. För om det finns hål på en isolering men där är ingen galvanisk kontakt mellan ledaren och ex. plåten runt en apparat, så mäter multimetern att det är avbrott när den mäter med 9V. Lägger du på 1000V så slår det över igenom hålet, och felet hittas. Om man efter en multimeter mätning hade "frikänt" utrustniongen så kan det slå över när du tar den i drift och det kommer 230V över isolationshålet. Det räcker att det är ett luftgap på ca 0,2 mm mellan ledaren och något annat så slår det över för 230V. Är det sedna lite fuktigt så kan strömmen krypa flera millimeter.

En liten brasklapp, jag har aldrig använt en installationsprovare, det jag vet om den är hörsägen så det kan vara fel.

Tack för ett mycket grundligt svar=)

/chali

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.