Kan någon hjälpa mig att definiera ordet strömavbrott? Har försökt kolla runt på nätet men inte hittat något.

Ett exempel taget ur luften: Lille Pelle stänger av frysen utan att någon ser på. Alla matvaror blir förstörda.
Har skadan skett till följd av ett strömavbrott?

Vad sägs om NE´s definition:
tillfälligt uppehåll i förlopp frivilligt el. ofrivilligt;
huruvida lille Pelle gjorde detta frivilligt eller ofrivilligt spelar då ingen roll - ett avbrott blev det.
Därav kan nog skadan anses ha skett till följd av strömavbrottet.
Men jag är övertygad om att ett försäkringsbolag har klausuler som gör att dom inte ersätter.

Om man säger så här.
Jag är försäkringsbolaget... och vi ersätter denna skadan som anses ha skett till följd av ett strömavbrott.

Isf hyggligt av bolaget - strömavbrott var det ju - undrar var gränsen går?

Om lille Pelle tillhör ditt hushåll är väl frågan snarast om försäkringen täcker skador som man orsakar själv. Att stänga av en apparat kan nog knappast betraktas som avbrott i elleveransen. Är lille Pelle grannens barn bör deras ansvarsförsäkring täcka skadan.

IMO, strömavbrott = avsiktligt eller oavsiktligt avbrott i elleveransen, dvs från elnätet. Att någon fingrar på strömbrytaren till frysen kan knappast betraktas som ett strömavbrott men borde å andra sidan täckas av något annat moment i försäkringen, i synnerhet om det orsakats av ett lekande barn...

Strömavbrott ur nätbolaget synvinkel:
TOTALT avbott under minst två minuter. Fasbortfall är alltså inte strömavbrott.
Nätbolaget har inget med lille Pelle att göra, det är efter kundens huvudsäkringar.

Strömavbrott ur IT-avdelningens synvinkel: mer än enstaka cykel saknas på någon fas.

petersv skrev:
mer än enstaka cykel saknas på någon fas.
:D
aka "dipp" aka "sättning" aka "svaj" :)

Egentligen är det faktiskt Energimyndigheten som definierat det här med två minuter.
Men elbolagen är ju inte sena att anamma detta.

I ärlighetens namn är avbrott antingen några få cykler (kanske 0,5 s) eller så tar de bra mycket längre tid än 2 minuter.

Elbolagen är bra på att påstå att korta avbrott inte är avbrott utan något annat.

Lille Pelle orsakar inte nått avbrott, däremot orsakade han skada som man inte kunde förutsätta och skadan borde ersättas.

Men jag är inte nått försäkringsbolag.

petersv skrev:
I ärlighetens namn är avbrott antingen några få cykler (kanske 0,5 s) eller så tar de bra mycket längre tid än 2 minuter.

Elbolagen är bra på att påstå att korta avbrott inte är avbrott utan något annat.
Jag håller med dig.
Jag, och många andra i elverksbranschen, tycker att allt över 0,5s är ett avbrott.
Men nu var det ju en definition som efterfrågades och i anvisningarna till den avbrottsstatistik som Energimyndigheten kräver in står det att det betraktas som strömavbrott när tiden går över två minuter.

Men strunt samma, det verkar vara nån försäkringsbolagsmänniska som har svaret i just den här frågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.