El
mycke_nu: [citat] Hehe, jo, men nu spelar jag dj-vulens advokat och antar att spisen är fast ansluten.
nad robban: fick svaret på hemmabioforumet, snacka om cp konstruktion, här är citerat, detta funka klockrent.. "Dock så ska fjädern aldrig klämma ovanifrån på skivan/underlaget (det material du borrat/sågat ur för spotlightsen. Den lilla delen av fjädern ska peka nedåt och den stora delen rakt upp. Det är den lilla fjädern som ska spänna rakt mot skivan i sidled"
W-Gurra: Tackar för hjälpen! Har precis kopplat in den och det funkar utmärkt! //Gurra
snaggletooth: [citat] Med risk för att bli tjatig (det här diskuterades i en annan tråd nyligen): SS 436 40 00 ELINSTALLATIONSREGLERNA 526.3 Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag: skarvar hos nedgrävda kablar massafyllda eller inkapslade skarvar förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem. SS 424
Henrik1234: [citat] montera ett frånslagsfördröjnings relä (långt ord) efter uret så att när spänningen till brännaren bryts så går fläkten den inställda tiden
Johan Nordmark: Ja lampan går på samma säkring. Jasså hur går det till då. Det räcker med 1,5mm2 om den gamla kablen var det pluss att dom kopplat in två andra uttag i ett annatrum med vanlig 0.75 lampsladd som åker väck nu.
PST: Se denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/el/72905-220v-uttag-i-badrum.html
svågern: Hej, ville bara tipsa om 'Mats Nätverksskola' som finns i teknikdelen av forumet. http://www.byggahus.se/forum/teknik/
snaggletooth: Ja, med i vissa undantag för fasskenor o.dyl. som kanske inte passar alla fabrikat sinsemellan. Men för själva kapslingen har det ingen betydelse.
Mats: OCh nu har vi glidit iväg från grundfrågan så jag stänger
pefo: [citat] Jo, det slog mej också senare under kvällen. Komplettering av kabel utan skyddsledare bör det vara som gäller om man läser texten lite noggrannare. Och då handlar det säkert om lite grövre prylar. Så jag ändrar mej! ;)
Mikael_L: Aha, jeppeknaster menade tillsammans med högtalarsladdar ... Jag missförstod det som att kanalen var designad för högtalarsladd, men jk ville använda den till annat bruk. Men protte har iaf rätt.
SamSven: Funkar det med 20W? Räcker det till i vardagsmiljö? Ex. är hallen nästan 5m lång o vi har tänkt ha 4 spottar... räcker det med 20W då? Andra jag har frågat säger minsta 35W.
el_richard: Jag vet en som monterade en JFB i en kapsling (typ gamma ip 21 eller 23) UNDER badkaret..... IDIOT!!!
Rikard Ågren: Tanken är att den ska manövrera en äldre elpanna
hempularen: Det känns snom detta öppnar för en ny kilometer lång tråd om en utpopisk möjlighet att få bygga in skarvar. Låt os bara konstatera att i en normal bostad, så skall skarvar var åtkomliga. Jag stänger tråden.
hempularen: En 10A säkring kan du belasta med 2300W (10A x 230V). Om du har en säkring som bara är belastad med ett fåtal lampor och några vägguttag, där du normalt inte kopplar in några stora belastningar så är det inga problem med att koppla på fler uttag. Enl. min elektriker så har man en tumregel om ungefär max 10 uttag på en säkring. Sedan talar du om att förlkänga ledningen med 7m. Då
henlin431: Jag kopplade in vanlig elkontakt på matningen, sen kopplade jag på en vanlig kabel på tåtarna mot handdusktorken. Allt är kopplat utanför badrummet. Allt annat i badrummet är avstängt. När jag kör handdukstorken på "effektnivå" 2 av 5 enligt termostaten så drar den drygt 100 watt per timmer. Då är det en termostat på 300watt. Jag ska mäta golvet om någon vecka. Någon som har
Hågge: Eljo har hand-0-auto -brytare för apparatdosa. E-nr: 1932914. Tror dock att det sitter en kraus & naimer-brytare under skalet..
mycke_nu: [citat] Dom är som sagt inte gjorda för långvarig hög belastning.
Bambi: Men släckte jag ner spottarna i rummen och körde så lite som möjligt , ugn, spis,fläkt och värme då höll den i 10 min till som behövdes tills maten var kvar, så jag få ha det under uppsikt tills vidare. Var mest för det inte hänt innan vid matlagning och värme så man trode något hade förändrats/hänt. Tack för respons Mvh
villafors: Jag har fått pris på 900:- styck för Noral Calypso2. http://www.noral.se/?page=pk&pkID=16&pID=89&s=5 Någon mer som har fått pris eller köpt dessa?
eriobe: Ok, men nu är IKEAs instruktioner begränsade till streckgubbar.... Jag får fundera på hur jag gör,
snaggletooth: Ett litet utdrag ur Minimikrav på elmaterial 703 Basturum Fast förlagd kabel: FHV för utvändig förläggning, RHH i infällda rör av isolermaterial i område 3 och 4 samt FK i infällda rör av isolermaterial i område 2. I område 2 kan även EKK_Light och FKK_Light användas. Kablar får inte ha metalliskt hölje eller vara förlagda i metallrör. Ljusarmatur: Ljusarmatur ska vara fast
Johan Gunverth: [citat] Har funderat på detta ett par gånger. Får jag ett bud?
Akzid: Ingen fara! Jag har heller aldrig sagt att det var en svår utbildning. Kan man bara matematik och kan tänka logiskt klarar man sig bra:) Men dom som har lite problem med matte har ett rent helsike.... Det största problemet är väl att man glömmer så jäkla snabbt....