Som jag skrivit i ett annat forum här så håller jag på och sätter ny el i det som skall bli dotterns rum. Den gamla elen låg utanpå och var inte jordad, så nu byter jag allt och passar då på att lägga in det i väggen (tegel/puts) samtidigt.

Fråga: Hur noga måste jag vara vid fästningen av aparatdosan (grön enkelgips) så det är jämnt med väggen? Har lite problem att få dem att vara exakt jämnt.

Om det diffar, bör den hellre sticka ut något eller vara insjunken?

Vill helst undvika att elektrikern som skall koppla ihop elen ber mig göra om :)

Tack på förhand!

Sticker dosan ut en bit så lär det bli en glipa mellan apparaten och väggen, så hellre något insjunken i så fall.

Om du köper en bättre dosa har den en höj/sänkbar ring.

Absolut längre in än utstick.... Gör hålet 1cm djupare sen "fyller" du det med gipsbruk och trycker dit dosan och låter det torka... Sitter som berget.. Fukta teglet först bara...

bjarne1 skrev:
Om du köper en bättre dosa har den en höj/sänkbar ring.
Ack, jag kollade bara efter att ringen var roterbar :)

Vart hittar man dosor med höjbar/sänkbar ring? Hittade inga på vare sig Bauhaus, K-rauta eller byggmax..

Jag har gjort hålen typ 2-3 cm djupare än dosan, så det borde vara lätt att trycka in dem som jag vill ha det.. Antar att strulet börjar när man börjar fylla igen spåren för rören och allt börjar röra på sig :)

mrfrenzy skrev:
[länk]
Tror att du kan hämta varorna på plats i Landskrona.
Ah, såg just att Jula hade Eljo dosor med periskop också. Sticker upp och köper ett par att ha om det skiter sig med de fasta :) Tack!

Det finns ju påbyggnadsringar att montera på vanliga dosor också

Mangan skrev:
Ah, såg just att Jula hade Eljo dosor med periskop också. Sticker upp och köper ett par att ha om det skiter sig med de fasta :) Tack!
Elko, annars var det rätt. :) Oerhört smidigt och lätt värt den extra kostnaden jämfört med de vanliga gula/gröna dosorna. Synd att jag inte kom på det innan jag hade dragit om 3/4 av all el i huset...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.