10 256 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Tvättmaskin från 1 fas till 3 fas uttag!
Sida 1 av 2
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Låt en elektriker sätta ett vägguttag i stället för trefasanslutningen och sätt tvättmaskinen i uttaget. Står tvättmaskinen i badrum så måste det finnas jordfelsbrytare
Protte
Protte
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
jordfelsbrytare finns det men jag har ingen uttag för att tvättmaskinen ska få el. ska jag dra en skarvsladd eller ska jag knipsa? det är en vanlig stickkontakt på tvättmaskinen!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Inte skarvsladd.
Sätt ett väggutag på väggen där trefasen kommer ut MEN använd RÄTT trådar. VI kan inte säkert säga vilka!
Protte
Sätt ett väggutag på väggen där trefasen kommer ut MEN använd RÄTT trådar. VI kan inte säkert säga vilka!
Protte
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
http://www.facebook.com/photo.php?pid=1927255&id=568566668http://www.byggahus.se/forum/el/
[IMG]http://www.facebook.com/photo.php?pid=1900496&id=568566668
Men Min tvättmaskin har en vanlig stickkontakt. varför kan man inte knipsa kabeln o sedan koppla i den till jordfelsbrytare?
[IMG]http://www.facebook.com/photo.php?pid=1900496&id=568566668
Men Min tvättmaskin har en vanlig stickkontakt. varför kan man inte knipsa kabeln o sedan koppla i den till jordfelsbrytare?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Därför att gör man det så försvinner CE-märkningen på maskinen och därmed förvinner också garantin (eller något sånt). Fast många brukar knipsa stickkontakten i alla fall.larosadeamor skrev:
Om jag var du så skulle jag knipsa stickkontakten och koppla in trådarna i TM-brytaren. Gul-grön på gul-grön, blå på blå och brun på valfri fas och sedan stänga av/ta bort propparna för de två andra faserna (fast givetvis bryta strömmen först).
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Okej men garantin finns inte kvar längre! så går det att knipsa?
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Patrik_Hed skrev:Därför att gör man det så försvinner CE-märkningen på maskinen och därmed förvinner också garantin (eller något sånt). Fast många brukar knipsa stickkontakten i alla fall.
Om jag var du så skulle jag knipsa stickkontakten och koppla in trådarna i TM-brytaren. Gul-grön på gul-grön, blå på blå och brun på valfri fas och sedan stänga av/ta bort propparna för de två andra faserna.
//Patrik
Vad menar du med AV/ta bort propparna för de två andra faserna?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Beroende på om du har ett Normskåp med Normsäkringar (säkringar med vippor för av och på) eller en vanlig elcentral med vanliga smältproppar så får du bryta strömmen till de två faserna som du inte kommer använda.larosadeamor skrev:
//Patrik
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Okej tacksåmycket! sista frågan?
om jag knipser och jag fixar allt! finns det några komplikationer? finns det någonrisk att det ändå börja brinna eller något?
om jag knipser och jag fixar allt! finns det några komplikationer? finns det någonrisk att det ändå börja brinna eller något?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det får nog någon annan, med lite mer livserfarenhet än mig, svara på.larosadeamor skrev:
//Patrik
Medlem
· Södermanland
· 11 inlägg
Patrik_Hed skrev:
Det finns doc ingen annan möjlighet att installera tvättmaskinen utan att knipsa?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om du gör rätt så bör det inte kunna hända något. men det finns rätt många möjligheter att göra fel. Med tanke på att du låter osäker så skulle jag nog råda dig att låta en elektriker göra detta.
I ett 3 fasuttag så har du dels 3 faser, dels (ibland) en nolla, och (alltid) skyddsjord. Mellan 2 fasledare har du 400V, mellan en fas (vilken som helst av dem) och nollan har du 230V. Ifall maskinen som var inkopplad tidigare gick på 400V så är det inte säkert att det finns nolla framdraget till uttaget.
Problemet när du skall koppla in maskinen, är att du måste abolut säkert kunna identifiera vilken/vilka anslutning som är fas, vilken som är nolla (oftast blå tråd) och vilken som är jord (oftast gröngul).
Gör du fel så blir maskinen förstörd, och har du riktig otur så brinner den. Lyckas du dessutom koppla fel på skyddjorden så (löser troligen jordfelsbrytaren) så kan maskinen med lite otur bli direkt livsfarlig att ta i.
Vid en sådan här inkopplling så duger det inte att lita på att nollan är blå, man bör mäta för att avgöra vad som är vad.
I ett 3 fasuttag så har du dels 3 faser, dels (ibland) en nolla, och (alltid) skyddsjord. Mellan 2 fasledare har du 400V, mellan en fas (vilken som helst av dem) och nollan har du 230V. Ifall maskinen som var inkopplad tidigare gick på 400V så är det inte säkert att det finns nolla framdraget till uttaget.
Problemet när du skall koppla in maskinen, är att du måste abolut säkert kunna identifiera vilken/vilka anslutning som är fas, vilken som är nolla (oftast blå tråd) och vilken som är jord (oftast gröngul).
Gör du fel så blir maskinen förstörd, och har du riktig otur så brinner den. Lyckas du dessutom koppla fel på skyddjorden så (löser troligen jordfelsbrytaren) så kan maskinen med lite otur bli direkt livsfarlig att ta i.
Vid en sådan här inkopplling så duger det inte att lita på att nollan är blå, man bör mäta för att avgöra vad som är vad.
CE-märkning och garanti har INGET med varandra att göra.Patrik_Hed skrev:
CE-märkningen garanterar att produkten uppfyller säkerhetskraven och utan CE-märkning får den inte säljas av näringsidkare eller marknadsföras. Klipper man stickproppen KAN tillverkaren/importören hävda att deras ansvar för säkerheten försvinner då produkten inte längre är i orginalutförande. Hårklyverier, men men. Men väl hos slutanvändaren så har förlust av CE-märkningen egentligen inte någon praktisk betydelse.
Garantin däremot gäller om apparaten används på av tillverkaren avsett sätt och inte har avsevärt modifierats så funktionen har förändrats etc. Att klippa stickproppen och installera maskinen fast ansluten faller näppeligen under detta. Skulle det vara så så har vitvaruaffärrernas installatörer tillintetgjort garantin på tusentals tvättmaskiner och torktumlare...