O
Vi har en som inte rekommenderar eklk i luften och en annan säger att det går bra... men om man kör eklk i rör och lina uppe i luften? då slipper man de påfrestningar som vinden kan ha på sladden... ( va bara tvungen... det heter kabel)

lämnar man ordentligt slack i ändarna lirkas inte kabeln av, har sett såna här installationer utförda av elfirmor för "länge sen" och det funkar än, en kabel jag såg hade yttermanteln krackelerat på, och bärvajern var ordentligt rostig, men strömmen kom ändå fram...

ja 20m är "långt" på ett spann, men tar du 6 el. 8mm vajer till en EKLK, eller 8-10mm för en EKKJ och ser till att ändpunkterna sitter ORDENTLIGT i väggen, dvs inte en krok skruvad i en tunn planka utan helst genomgående med stor bricka på baksidan, eller så kroken får tag i en regel i väggen, så håller det.

tänk över hur du ska göra med slacket i ändarna, gör en "loop" med 2-3 varv av kabeln innan den klamras på väggen, och svaja sedan på vajern och se hur den rör sig, du ser ju om det är "loopen" som tar upp rörelserna eller om det tenderar böja kabeln vid infästningarna
sen är det så att det ska till orkanvindar för att få din kabel at svaja ordentligt, mer än en halvmeter åt vardera hållet på mitten av spannet kommer det aldrig att svaja om du spänt vajern tillräckligt. så det blir inte mycket rörelse i ändarna.

titta under huven på en jänkebil på hur bromsrören som går till huvudcylindern är dragna, jänkare har separat ram och karossen infäst med gummikuddar till ramen, därför rör sig karossen (som huvudcyl. sitter i, gentemot ramen som bromsrören är klamrade i.
för att de inte ska lirkas av i anslutningen mot Hcyl. så är de snurrade i en ring några varv före h-cyl.

GK100 skrev:
Vad har hänt med dig electrocuted? Ska det inte vara stolpledning med blanktråd på isolatorkrok numera. Om det ändå vore EKKL med blymantel najad med rostfri bandklammer på vajern, kunde i värsta fall godtas.;)
jag håller inne med de tankarna... hehe.. vill ju inte att alla härmar mig!

electrocuted skrev:
ja 20m är "långt" på ett spann, men tar du 6 el. 8mm vajer till en EKLK, eller 8-10mm för en EKKJ och ser till att ändpunkterna sitter ORDENTLIGT i väggen, dvs inte en krok skruvad i en tunn planka utan helst genomgående med stor bricka på baksidan, eller så kroken får tag i en regel i väggen, så håller det.
Ja herrejisses vad det håller, 25 meter EKKJ väger 0,48x25=12kg, och räknar vi då med rejäla säkerhetsmarginaler, dvs 20X istället för att räkna på det på riktigt ;-) så är vi uppe i 240kg, 6mm vanlig galvad handelsvajer har väl brottgräns på ca 2 ton, så för mig känns det väldigt overkill, en 4mm borde räcka och bli över med ca 60-70ggr högre brottgräns än lasten den ska bära, och särskilt om jag gör det i två spann, då kan nog även 3mm räcka och bli över med brottgräns på cirkus 500kg då påfrestningarna som sagt borde halveras i ändpunkterna.

Hmm, luftledningar.. Var det sydkraft de hette innan.. ?

I våra nät idag har vi 10mm2 koppar som hängt i 50 år med spann på ca 50 meter helt oisolerat. Och det håller, så länge träden står kvar. Själv hade jag nog hyrt en minigrävare en dag och sluppit se EKKJ i luften!

Gilbert skrev:
Ja herrejisses vad det håller, 25 meter EKKJ väger 0,48x25=12kg, och räknar vi då med rejäla säkerhetsmarginaler, dvs 20X istället för att räkna på det på riktigt ;-) så är vi uppe i 240kg, 6mm vanlig galvad handelsvajer har väl brottgräns på ca 2 ton, så för mig känns det väldigt overkill, en 4mm borde räcka och bli över med ca 60-70ggr högre brottgräns än lasten den ska bära, och särskilt om jag gör det i två spann, då kan nog även 3mm räcka och bli över med brottgräns på cirkus 500kg då påfrestningarna som sagt borde halveras i ändpunkterna.
jag tog till lite i överkant men det är ju bra att ha en stabil vajer att hänga kabeln i tycker jag, sen är det bättre hållbarhetpå de grövre vajerlåsen också, ett vaerlås till en 6mm vajer ser inte stabilt ut, rostar säkert bort på 25 år, men ett grovt lås för 10mm vajer håller säkert längre. det som är än viktigare är infästningarna i väggen, det blir hög belastning på dom om man spänner vajern riktigt.
jag har hängt EKKJ 3x10/10 i en plastad 8mm vajer i ett spann på nästan 20m hos en kompis, och som krokar använde jag gamla porslinsisolator-krokar som jag böjde ihop till en ögla. det blev ju stabilt om inte annat...

E0644010 Är en krok med franskbult i änden
E0601710 En EBR-sats med 2 krok om du vill ha genomgående, färst med valfri M20 bult samt passande bricka. För bilder se Elektroskandias katalog.
E 06 247 02 Vanlig LSP-krokisolator

Om du fortfarande vill ha luftledningen...

Hyr en minigrävare det blir både snyggt och framtidssäkert kostar du dessutom på en slang så blir det mmmmmmmmmmmmmm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.