28 011 läst ·
5 svar
28k läst
5 svar
Inbyggnadsmicro som går igång men inte värmer??
Sambons mor har råkat ut för ett problem.
För en vecka sedan slutade hennes micro värma maten. Däremot går den igång, dvs lampan tänds, klockan går och den roterande glastallriken snurrar. Det låter som om den går igång med det blir inte varmt.
I tron om att micron var trasig gick hon och köpte en ny (för 4500 spänn) men fortfarande samma problem!
Hon bor i bostadsrätt. Föreningen verkar inte vara till någon hjälp.
Nångon som har en idé?
För en vecka sedan slutade hennes micro värma maten. Däremot går den igång, dvs lampan tänds, klockan går och den roterande glastallriken snurrar. Det låter som om den går igång med det blir inte varmt.
I tron om att micron var trasig gick hon och köpte en ny (för 4500 spänn) men fortfarande samma problem!
Hon bor i bostadsrätt. Föreningen verkar inte vara till någon hjälp.
Nångon som har en idé?
Trasig magnetron (komponenten som genererar mikrovågor).
Den nya mikron är trasig.
Det finns inget externt som kan orsaka att den inte fungerar. Är den ansluten till ett fungerande väggutag så ska den fungera. Annars är den trasig.
Den nya mikron är trasig.
Det finns inget externt som kan orsaka att den inte fungerar. Är den ansluten till ett fungerande väggutag så ska den fungera. Annars är den trasig.
Jag har råkat ut för detta en gång. Det var när jag försökte köra mikron på elverket. Det funkade inte.
Snackade med en elektriker och han sa att ett elverk simulerar en sinuskurva, vilket inte ger en harmonisk kurva utan mer en fyrkantskurva. Därför funkade inte mikron. Men jag antar att hon kör på vanligt vägguttag så det bör ju inte vara det.
Tänkte bara nämna symptomet.
Har ni testat de båda mikrovågsugnarna någon annanstans?
Snackade med en elektriker och han sa att ett elverk simulerar en sinuskurva, vilket inte ger en harmonisk kurva utan mer en fyrkantskurva. Därför funkade inte mikron. Men jag antar att hon kör på vanligt vägguttag så det bör ju inte vara det.
Tänkte bara nämna symptomet.
Har ni testat de båda mikrovågsugnarna någon annanstans?
Klicka här för att svara