2 443 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hög elförbrukning i obebodd hus
Hej
Ville kolla upp en sak med er , ang hög elförbrukning.
Har ett hus på ca 70 kvm.Har EJ flyttat in än...
Öppet till nock i torpdelen, 1 loft
Vattenburen golvvärme bara i badrum o hall , ca 20 kvm (inställd på lägsta temp)
Ackumulatortank TS500 m 120 liters förrådsberedare., drivs med elpatron.
2st el-radiatorer är på i torpdelen , för underhållsvärme,på lägsta nivå. ( vi har typ 8 gr där när vi inte är närvarande,och pellets använder vi då vi e på plats)
1 tr frostvakt ( 4 W) i pumphuset, inställd på 8 grader.
Det enda vi gör i huset just nu är: Använder bygglampa då vi rustar.Radion är på ibland.Laddar skruvdragarbatteriet.
Samt använder varmvatten bara i badrummet.
Ändå ligger elförbrukningen på runt 1100-1250 kwh/mån.
Helt otroligt enligt mig......
Som exempel där vi bor idag, m direktverk el,lagar mat,lever o bo, där har vi runt 1400 kwh....
Rimmar inte riktigt........Vad suger mina kwh i hus nr 1?
Ville kolla upp en sak med er , ang hög elförbrukning.
Har ett hus på ca 70 kvm.Har EJ flyttat in än...
Öppet till nock i torpdelen, 1 loft
Vattenburen golvvärme bara i badrum o hall , ca 20 kvm (inställd på lägsta temp)
Ackumulatortank TS500 m 120 liters förrådsberedare., drivs med elpatron.
2st el-radiatorer är på i torpdelen , för underhållsvärme,på lägsta nivå. ( vi har typ 8 gr där när vi inte är närvarande,och pellets använder vi då vi e på plats)
1 tr frostvakt ( 4 W) i pumphuset, inställd på 8 grader.
Det enda vi gör i huset just nu är: Använder bygglampa då vi rustar.Radion är på ibland.Laddar skruvdragarbatteriet.
Samt använder varmvatten bara i badrummet.
Ändå ligger elförbrukningen på runt 1100-1250 kwh/mån.
Helt otroligt enligt mig......
Som exempel där vi bor idag, m direktverk el,lagar mat,lever o bo, där har vi runt 1400 kwh....
Rimmar inte riktigt........Vad suger mina kwh i hus nr 1?
Det har ju varit kallt ett tag, och att hålla ett hus som inte är så där kolossalt välisolerat med energi från el så låter det inte helt orimligt med den förbrukningen.
Det är ju inte mer än 2kW/timme och det höjer inte jag på ögonbrynen för när det är en kall vinter som vi har nu.
Det är ju inte mer än 2kW/timme och det höjer inte jag på ögonbrynen för när det är en kall vinter som vi har nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Vi har ett hus i Jämtland ca 140 kvm, delas mellan 3 familjer. Vi är totalt bara där under 2-3 veckor per år. Huset är byggt 1955. Har värmt upp med elpatron i en kombipanna. Under övrig tid har vi bara haft underhållsvärme, ca 8- 10 grader.
Förbrukningen har legat på ca 20 000 kwh per år. Nu har vi sedan några månader kört på en luft/vatten värmepump istället. Hittills ser det bra ut med förbrukningen. Vi har förbrukat ca 4500 kwh på 3 månader, men detta är den värsta perioden på året där temperaturen ofta går under pumpens avstägningspunkt. Jag gissar att dessa 3 månader tidigare har stått för ca 10 - 15 000 kwh.
Förbrukningen har legat på ca 20 000 kwh per år. Nu har vi sedan några månader kört på en luft/vatten värmepump istället. Hittills ser det bra ut med förbrukningen. Vi har förbrukat ca 4500 kwh på 3 månader, men detta är den värsta perioden på året där temperaturen ofta går under pumpens avstägningspunkt. Jag gissar att dessa 3 månader tidigare har stått för ca 10 - 15 000 kwh.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Men då beror det ju på om bolaget har börjat med fjärravläsning eller inte. Fram till nu så har ju elbolagen gjort preliminärräkningar som bygger på en "gissad" förbrukning. Den verkliga förbrukningen är sedan högre eller lägre, detta justeras i samband med att man faktiskt läser av. Det brukar framgå av räkningen om förbrukningen är avläst eller uppskattad.
Nu börjar ju alltfler ha fjärravläsning, då skall varje räkning bygga på avläst värde.
Nu börjar ju alltfler ha fjärravläsning, då skall varje räkning bygga på avläst värde.
saknar snurrande skiva på el-mätaren....
Det är en ack.tank Strömspannan TS500 årsmodell 2006 med inbyggd förrådsberedare ( v v b ) på 120 liter.evakat skrev:
Men visst, elpatronen kanske går 24/7, vem vet.....Hur kan man "se" det?
Mätaren är ny, Björklinge Energi, och fjärrläst.Så vi betalar för det vi förbrukat.
Som Swetrot säger så är det i snitt 2kW/timme.
En kupévärmare på full effekt är 2kW, gör tankeexperimentet att låta den värma dina 70m2 till 8°....i januari.....rimligt?
Mycket rimligt skulle jag säga.
En kupévärmare på full effekt är 2kW, gör tankeexperimentet att låta den värma dina 70m2 till 8°....i januari.....rimligt?
Mycket rimligt skulle jag säga.
bax skrev:
Ok, då köper jag det.
Men......
Huset där vi bor då, direktverk. el , där vi lagar mat, duschar dagligen, har 20 grader varmt inne,datorn står på 24/7, tv:n går 4-5 h om dan,samt väääldigt dålig isolering , där har vi "bara" 1400 kwh för samma period, dvs januari.
Vi har ju haft lika kall vinter här som i det andra huset
Det låter som om det är huset ni bor i som har "fel" förbrukning...
Innan vi satte in Luft-luft-värmepump och Keddy-insats låg vår januariförbrukning (direktverkande el) på 3300kWh. 3300kWh i januari gav 25000kWh totalt på ett år. Med samma proportioner skulle din årsförbrukning ligga kring 10000kWh. Låter konstigt om du har direktverkande el och "väääldigt dålig isolering" ?
Har du någon form av värmeväxlare i ventilationen?
Är huset väldigt litet och ligger i Skåne?
/Ingenjören
Innan vi satte in Luft-luft-värmepump och Keddy-insats låg vår januariförbrukning (direktverkande el) på 3300kWh. 3300kWh i januari gav 25000kWh totalt på ett år. Med samma proportioner skulle din årsförbrukning ligga kring 10000kWh. Låter konstigt om du har direktverkande el och "väääldigt dålig isolering" ?
/Ingenjören
Nej,ingen värmeväxlare , och huset ligger i Uppland...Ingenjören skrev:Det låter som om det är huset ni bor i som har "fel" förbrukning...
/Ingenjören
Klicka här för att svara