7 275 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Noggrannhet med dosor?
Har bytt panel på insidan av en vägg där det satt ett eluttag, när jag fräste upp hålet för att komma fram till dosan missade jag med en cm (måste ha varit nån där och flyttat min markering
). Jag löste detta genom att ta loss panelen på utsidan av väggen och flyttade dosan en cm så den passade perfekt i hålet.
Jag passade även på att sätta dit nytt eluttag och det blev ett ELJO Trend köpt på Swedol. Detta har ju förutom de två fästhålen som man sätter i dosans skruvar även fyra fästhål så att det går att skruva direkt i väggen (jag använde alla 6 fästpunkter, eluttag får gärna sitta ordentligt...)
Denna operation tolkar jag in under tillåtelsen för obehörig att byta eluttag själv, fast om man ska hårddra det så får jag väl egentligen inte flytta dosan ens en cm...
Till min fråga: om jag nu hade varit en inte särkilt nogräknad person så hade jag ju kunnat bara skruva eluttaget mot väggen och på så vis få en glipa mellan väggen och dosan i sidled, detta förstår jag ju att det inte är i närheten av tillåtet men det jag undrar är hur täta måste anslutningarna vara i djupled?
Om man till exempel sätter en skiva gips till på en vägg och bygger på 6-13mm beroende på skiva är man då tvungen att flytta ut dosorna/montera förhöjningsringar eller duger det med att bara montera längre skruv?
/Per
Jag passade även på att sätta dit nytt eluttag och det blev ett ELJO Trend köpt på Swedol. Detta har ju förutom de två fästhålen som man sätter i dosans skruvar även fyra fästhål så att det går att skruva direkt i väggen (jag använde alla 6 fästpunkter, eluttag får gärna sitta ordentligt...)
Denna operation tolkar jag in under tillåtelsen för obehörig att byta eluttag själv, fast om man ska hårddra det så får jag väl egentligen inte flytta dosan ens en cm...
Till min fråga: om jag nu hade varit en inte särkilt nogräknad person så hade jag ju kunnat bara skruva eluttaget mot väggen och på så vis få en glipa mellan väggen och dosan i sidled, detta förstår jag ju att det inte är i närheten av tillåtet men det jag undrar är hur täta måste anslutningarna vara i djupled?
Om man till exempel sätter en skiva gips till på en vägg och bygger på 6-13mm beroende på skiva är man då tvungen att flytta ut dosorna/montera förhöjningsringar eller duger det med att bara montera längre skruv?
/Per
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Som du skrev..... förhöjningsramar.
Men man kan skruva uttaget i panelen, då böjer man inte metallramen.
EDIT:
Angående doshål inte centrerat: Spackla igen hål eller byt gipsskiva å måtta hålet lite bättre.
Nä, du får inte göra denna åtgärden själv, men det låter som du gjort det bra, på gränsen till overkill
Men man kan skruva uttaget i panelen, då böjer man inte metallramen.
EDIT:
Angående doshål inte centrerat: Spackla igen hål eller byt gipsskiva å måtta hålet lite bättre.
Nä, du får inte göra denna åtgärden själv, men det låter som du gjort det bra, på gränsen till overkill
Redigerat:
...å proffsen som inte har det med sig skulle dra fast det i väggen med träskruv...
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Det duger med att byta till längre skruvar.Egon84 skrev:
//Patrik
Edit: Attans, "Elmont" var snabbare.
Tack för svaren, då kör jag på min variant med både skruvat i dosan och väggen. Och köper förhöjningsramar till uttaget på andra väggen där dosan sitter lite längre in.
Om jag inte hade behövt flytta dosan, hade jag fått göra denna operation själv eller måste det vara en elektriker som håller i dosfräsen?
Uttagena som jag använde mig av, ELJO Trend, är av typen med skruvlösa fastsättningar av kablarna. Jag tyckte inte att dom kändes lika gedigna som dito med skruv, för om man tar i lite så är det ju inte särskilt svårt att dra ur kabeln ur anslutningen, i alla fall lättare än på en anslutning med skruv. Är det nåt man får leva med eller är det fel?
Om jag inte hade behövt flytta dosan, hade jag fått göra denna operation själv eller måste det vara en elektriker som håller i dosfräsen?
Uttagena som jag använde mig av, ELJO Trend, är av typen med skruvlösa fastsättningar av kablarna. Jag tyckte inte att dom kändes lika gedigna som dito med skruv, för om man tar i lite så är det ju inte särskilt svårt att dra ur kabeln ur anslutningen, i alla fall lättare än på en anslutning med skruv. Är det nåt man får leva med eller är det fel?
Kolla upp hur långt ledarna ska skalas så att de kommer tillräcklig långt in.Egon84 skrev:Uttagena som jag använde mig av, ELJO Trend, är av typen med skruvlösa fastsättningar av kablarna. Jag tyckte inte att dom kändes lika gedigna som dito med skruv, för om man tar i lite så är det ju inte särskilt svårt att dra ur kabeln ur anslutningen, i alla fall lättare än på en anslutning med skruv. Är det nåt man får leva med eller är det fel?
Det har jag kollat, 11 mm.
Allt är i sin ordning, och det är med svårighet man kan lossa på trådarna, och jag tror inte att det finns nån risk att dom lossnar... Det kan ha med min allergi mot snabbfästen
(Jobbar med roterande verktyg och inom det området har jag inte än sett ett snabbfäste som fungerar lika bra som skruvade fästen)
Det ska kopplas in en jordfelsbrytare på det här också så det blir nog bättre än resten av installationerna i huset där de enstaka jordade uttagena är jordade med nollan... (Ja, det ska göras om snarast!)
Allt är i sin ordning, och det är med svårighet man kan lossa på trådarna, och jag tror inte att det finns nån risk att dom lossnar... Det kan ha med min allergi mot snabbfästen
Det ska kopplas in en jordfelsbrytare på det här också så det blir nog bättre än resten av installationerna i huset där de enstaka jordade uttagena är jordade med nollan... (Ja, det ska göras om snarast!)
Nollan och jord är inte samma sak, man kan inte jorda med nollan. Ett uttag som ser ut som ett jordat men inte är det ger en bedräglig säkerhetskänsla. Min åsikt är att sådana uttag omedelbart skall kopplas bort. Då är det bättre med ett vanligt gammalt ojordat uttag som ingen blir lurad av.Egon84 skrev:
Vad jag vet om dssa snabbanslutningar så kan man "ricka" ur ledaren, samma som med Wago däremot är det betydligt sv¨årare att dra den rakt ur så kan du göra det är det nog något fel, du har skalat upp den för lite eller använt fel kabeltyp kanske.Egon84 skrev:Det har jag kollat, 11 mm.
Allt är i sin ordning, och det är med svårighet man kan lossa på trådarna, och jag tror inte att det finns nån risk att dom lossnar... Det kan ha med min allergi mot snabbfästen(Jobbar med roterande verktyg och inom det området har jag inte än sett ett snabbfäste som fungerar lika bra som skruvade fästen)
Vad gäller dina uttag så får du nog ordna dessa innan du sätter JFB annars kommer den byglingen lösa ut.
Jo att nollan och jord inte är samma sak vet jag, men så är det kopplat, och nej, jag använder det inte, det är redan urkopplat..
Det verkar dock inte som att nåt av elen i huset är gjort av en riktig elektriker...
Jordfelsbrytaren ska bara kopplas in på en tvåfasgrupp som är indragen till hallen, en fas till uttag och en till lyse. Så den kommer inte att ha något att göra med resten av elsystemet.
Det verkar dock inte som att nåt av elen i huset är gjort av en riktig elektriker...
Jordfelsbrytaren ska bara kopplas in på en tvåfasgrupp som är indragen till hallen, en fas till uttag och en till lyse. Så den kommer inte att ha något att göra med resten av elsystemet.
Slugge skrev:Vad jag vet om dssa snabbanslutningar så kan man "ricka" ur ledaren, samma som med Wago däremot är det betydligt sv¨årare att dra den rakt ur så kan du göra det är det nog något fel, du har skalat upp den för lite eller använt fel kabeltyp kanske.
Vad gäller dina uttag så får du nog ordna dessa innan du sätter JFB annars kommer den byglingen lösa ut.
DEt va ju eljo. liten plast bit man ska trycka in om man ska koppla ut vägguttaget.
eljo = skit snabbkopplingar
elko = mycket bra snabbkopplingar.
Men JAG föredrar skruvkopplingar. (jag skrev JAG)
Se till att få jordfelsbrytaren inkopplad på hela anläggningen när elektrikern väl är där.
Det är en bra livförsäkring på en gammal (och eventuellt tattarmässig installation), räkna med några timmar felsökning för att hitta evt jordfel.
Det är en bra livförsäkring på en gammal (och eventuellt tattarmässig installation), räkna med några timmar felsökning för att hitta evt jordfel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden