7 995 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
El till uthus
Sida 1 av 2
Ha en kabel hängandes i luften? Tja, det går ju, men de flesta brukar gräva ner sina kablar idag. T.ex. EKLK i 50mm kabelskyddsrör.
Om du lägger den i ett skyddsrör och det inte är nån körväg räcker det med några dm (60 cm är vad som brukar rekommenderas)
Ps
Gör ett hål på slangens undersida där den är som lägst så rinner ev. vatten ur den
Ps
Gör ett hål på slangens undersida där den är som lägst så rinner ev. vatten ur den
klart att luftledning rekommenderas, så enormt mycket enklare, om du inte har minigrävare dvs...
en EKLK kan du hänga i luften om du spänner upp en vajer mellan byggnaderna först (ordentligt förankrad) och sedan fäster du EKLK'n med UV-beständiga buntband med ca 40cm mellanrum. lämna 20-30 cm slack i ändarna.
en EKLK kan du hänga i luften om du spänner upp en vajer mellan byggnaderna först (ordentligt förankrad) och sedan fäster du EKLK'n med UV-beständiga buntband med ca 40cm mellanrum. lämna 20-30 cm slack i ändarna.
Jag har ett liknande problem som trådstartaren, ska ha ström från en stolpe till en stuga ca 25 meter från stolpen. Jag har EKKJ 3x6+6 som jag tänkt använda, och gräva ner är väl ett alternativ, men marken mellan stolpen och stugan består av 1/5 jord, 2/5 sten och 2/5 rötter som varierar från fingertjocka till överarmsgrova.
Av förståeliga skäl skulle jag då vilja veta mer om att luftförlägga EKKJ, är det så enkelt som det beskrivs tidigare i tråden att man "bara" spänner upp en vajer och klamrar fast kabeln i den med UV-beständiga buntband, eller säger föreskrifter mm nåt annat? Vilken vajerdimension föreslås? Jag antar att man måste ha en grövre vajer om man kör med ett spann hela vägen, och lite klenare om jag kan lösa det med att göra två spann av det, det borde ju även halvera påfrestningarna på ändpunkterna också, förutsatt att mittenfästpunkten verkligen hamnar på mitten, så jag kommer att sikta på att få till två spann. Ideer tankar och uppslag emottages tacksamt.
Av förståeliga skäl skulle jag då vilja veta mer om att luftförlägga EKKJ, är det så enkelt som det beskrivs tidigare i tråden att man "bara" spänner upp en vajer och klamrar fast kabeln i den med UV-beständiga buntband, eller säger föreskrifter mm nåt annat? Vilken vajerdimension föreslås? Jag antar att man måste ha en grövre vajer om man kör med ett spann hela vägen, och lite klenare om jag kan lösa det med att göra två spann av det, det borde ju även halvera påfrestningarna på ändpunkterna också, förutsatt att mittenfästpunkten verkligen hamnar på mitten, så jag kommer att sikta på att få till två spann. Ideer tankar och uppslag emottages tacksamt.
25m är ju ganska långt, så det gäller att ha koll på hållfasthetsberäkningarna, och sen, har du tänkt att ha 3-fasmatning kan du inte använda EKKJ 3x6+6 då minsta tillåtna area på PEN-ledaren (vid 4-ledarsystem TN-C) är 10mm², alternativt drar du 5-ledarsystem (TN-S)Gilbert skrev:Jag har ett liknande problem som trådstartaren, ska ha ström från en stolpe till en stuga ca 25 meter från stolpen. Jag har EKKJ 3x6+6 som jag tänkt använda, och gräva ner är väl ett alternativ, men marken mellan stolpen och stugan består av 1/5 jord, 2/5 sten och 2/5 rötter som varierar från fingertjocka till överarmsgrova.