O
Japp som topic.... Om man vill ha att eluttag på uhuset som ligger ca 20meter ifrån huvudbyggnaden. Kan man dra kabeln i luften eller ska man gräva ner den? Vilken typ av kabel skall användas?

Ha en kabel hängandes i luften? Tja, det går ju, men de flesta brukar gräva ner sina kablar idag. T.ex. EKLK i 50mm kabelskyddsrör.

O
okej! tänke bara att det är enklare att dra det i luften... slippa gräva så mycket...
För man bör väl gräva ner till frostfritt djup va?!

Om du lägger den i ett skyddsrör och det inte är nån körväg räcker det med några dm (60 cm är vad som brukar rekommenderas)
Ps
Gör ett hål på slangens undersida där den är som lägst så rinner ev. vatten ur den

O
Okej! då blir det att gräva! *skratt* för "luftledning" rekommenderas inte alltså?!

Tack för hjälpen!

klart att luftledning rekommenderas, så enormt mycket enklare, om du inte har minigrävare dvs...
en EKLK kan du hänga i luften om du spänner upp en vajer mellan byggnaderna först (ordentligt förankrad) och sedan fäster du EKLK'n med UV-beständiga buntband med ca 40cm mellanrum. lämna 20-30 cm slack i ändarna.

Vad har hänt med dig electrocuted? Ska det inte vara stolpledning med blanktråd på isolatorkrok numera. Om det ändå vore EKKL med blymantel najad med rostfri bandklammer på vajern, kunde i värsta fall godtas.;)

20 m eklk på lina ger garanterat kabelbrott efter en tid, kabeln (ledana) tål inte dom upprepade böjningarna som vinden orsakar

O
okej... lufledning känns helt klart mer lockande... skönt å slippa gräva... men då blir väl frågan vilken kabel man bör köra med...

Men ärligt talat; hur ser det ut? Dessutom är spaden bra för överkroppen!

O
Floppman skrev:
Men ärligt talat; hur ser det ut? Dessutom är spaden bra för överkroppen!
Va bra då kommer du å gräver!! :P Nää men det är enklare och faktiskt inte så fruktansvärt fult tycker jag.

Nedgrävd EKKJ rekommenderar jag. Även om den där PEX kabeln (N1XV"?)
är helt ok tycker jag det känns bra med en ordentlig jordfläta......Skämt osido
Både EKKJ & PEX kabeln är ok att gräva ned, likså EKLK i rör.

Odjuret skrev:
okej... lufledning känns helt klart mer lockande... skönt å slippa gräva... men då blir väl frågan vilken kabel man bör köra med...
Luftledning 6mm2 Cu blanktråd.....

Jag har ett liknande problem som trådstartaren, ska ha ström från en stolpe till en stuga ca 25 meter från stolpen. Jag har EKKJ 3x6+6 som jag tänkt använda, och gräva ner är väl ett alternativ, men marken mellan stolpen och stugan består av 1/5 jord, 2/5 sten och 2/5 rötter som varierar från fingertjocka till överarmsgrova.

Av förståeliga skäl skulle jag då vilja veta mer om att luftförlägga EKKJ, är det så enkelt som det beskrivs tidigare i tråden att man "bara" spänner upp en vajer och klamrar fast kabeln i den med UV-beständiga buntband, eller säger föreskrifter mm nåt annat? Vilken vajerdimension föreslås? Jag antar att man måste ha en grövre vajer om man kör med ett spann hela vägen, och lite klenare om jag kan lösa det med att göra två spann av det, det borde ju även halvera påfrestningarna på ändpunkterna också, förutsatt att mittenfästpunkten verkligen hamnar på mitten, så jag kommer att sikta på att få till två spann. Ideer tankar och uppslag emottages tacksamt.

Gilbert skrev:
Jag har ett liknande problem som trådstartaren, ska ha ström från en stolpe till en stuga ca 25 meter från stolpen. Jag har EKKJ 3x6+6 som jag tänkt använda, och gräva ner är väl ett alternativ, men marken mellan stolpen och stugan består av 1/5 jord, 2/5 sten och 2/5 rötter som varierar från fingertjocka till överarmsgrova.

Av förståeliga skäl skulle jag då vilja veta mer om att luftförlägga EKKJ, är det så enkelt som det beskrivs tidigare i tråden att man "bara" spänner upp en vajer och klamrar fast kabeln i den med UV-beständiga buntband, eller säger föreskrifter mm nåt annat? Vilken vajerdimension föreslås? Jag antar att man måste ha en grövre vajer om man kör med ett spann hela vägen, och lite klenare om jag kan lösa det med att göra två spann av det, det borde ju även halvera påfrestningarna på ändpunkterna också, förutsatt att mittenfästpunkten verkligen hamnar på mitten, så jag kommer att sikta på att få till två spann. Ideer tankar och uppslag emottages tacksamt.
25m är ju ganska långt, så det gäller att ha koll på hållfasthetsberäkningarna, och sen, har du tänkt att ha 3-fasmatning kan du inte använda EKKJ 3x6+6 då minsta tillåtna area på PEN-ledaren (vid 4-ledarsystem TN-C) är 10mm², alternativt drar du 5-ledarsystem (TN-S)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.