När vi flyttade in i vårt hus så var det en utelampa som av allt att döma gick på skymningsrelä och det funkade fint så nåt halvår till lampan gick sönder. Jag bytte ut den trasiga lampan mot en lågenergilampa som började blinka, ungefär som om man försöker dimma en lågenergilampa. Jag trodde först att det berodde på att det inte var tillräckligt mörkt, att skymingsreläet smög igång, och jag lät lampan blinka en stund och till slut pajade den. Vid det laget hade det hunnit bli riktigt mörkt och jag satte i en ny lågenergilampa som också började blinka. Bytte ut lampan mot en vanlig 40 watts glödlampa som tändes men som knappast lyser lika starkt som en 40 wattare normalt gör. vid det här laget kunde jag utesluta att lampan var kopplad till det skymningsrelä jag misstänkt utan att det sannolikt fanns ett inbyggt skymingsrelä i den första lampan. det måste ha varit väldigt snyggt gjort eftersom jag inte la märke till det när jag bytte lampa första gången.. så nu kör vi med manuell tändning och släckning av en 40 watts lampa som lyser som en 15 wattare.. jag har provmätt lampan och det verkar komma fram 230 volt i den. nyligen hade vi två elektriker hemma i ett annat ärende och jag frågade dem vad det kunde bero på men de bara la pannan i djupa veck och hummade lite utan att kunna ge nåt vettigt svar. det känns opraktiskt att inte kunna ha skymningsrelä på den och onödigt att köra en 40 wattare som lyser som en 15 wattare utomhus..

vad kan detta bero på? Jordfelsbrytaren har inga invändningar mot lampan och löser inte ut..

Det låter som att du har en resistans någonstans (t ex oxid på kontakter) som ger spänningsfall under belastning. Innan du har rett ut vad som är fel så tycker jag inte att du ska använda lampan eftersom sådant i värsta fall kan orsaka eldsvåda om det står oövervakat under längre tid.

Det skulle t ex kunna hända att det är oxid i sockeln på armaturen. Det skulle också kunna hända att du har något skymningsrelä någonstans utomhus som behöver bytas. Byt det som ser gammalt och sunkigt ut. Om det är en gammal armatur så tycker jag att du ska byta ut den. Du skulle kunna prova att spruta 5-56-spray i sockeln.

Redigerat:
Jag har en utearmatur med skymningsrelä och två lägen. Normalt (vid mörker - dagtid är den släkt) lyser lampan (glödlampa) med reducerad effekt för att spara ström och lampan, men en rörelsedetektor slår på den på full effekt när man kommer i närheten.

Det kunde ju vara något liknande i detta fall, om rörelsedetektorn är inställd att vara så okänslig att du inte märker detta läge.

Eller det kanske är en armatur med reaktor för tex. en kvicksilverlampa

marcusw skrev:
När vi flyttade in i vårt hus så var det en utelampa som av allt att döma gick på skymningsrelä och det funkade fint så nåt halvår till lampan gick sönder.

Jag bytte ut den trasiga lampan mot en lågenergilampa som började blinka, ungefär som om man försöker dimma en lågenergilampa.

Jag trodde först att det berodde på att det inte var tillräckligt mörkt, att skymingsreläet smög igång, och jag lät lampan blinka en stund och till slut pajade den.

Vid det laget hade det hunnit bli riktigt mörkt och jag satte i en ny lågenergilampa som också började blinka. Bytte ut lampan mot en vanlig 40 watts glödlampa som tändes men som knappast lyser lika starkt som en 40 wattare normalt gör.

Vid det här laget kunde jag utesluta att lampan var kopplad till det skymningsrelä jag misstänkt utan att det sannolikt fanns ett inbyggt skymingsrelä i den första lampan.
Det måste ha varit väldigt snyggt gjort eftersom jag inte la märke till det när jag bytte lampa första gången.. så nu kör vi med manuell tändning och släckning av en 40 watts lampa som lyser som en 15 wattare.. jag har provmätt lampan och det verkar komma fram 230 volt i den.

Nyligen hade vi två elektriker hemma i ett annat ärende och jag frågade dem vad det kunde bero på men de bara la pannan i djupa veck och hummade lite utan att kunna ge nåt vettigt svar. det känns opraktiskt att inte kunna ha skymningsrelä på den och onödigt att köra en 40 wattare som lyser som en 15 wattare utomhus..

vad kan detta bero på? Jordfelsbrytaren har inga invändningar mot lampan och löser inte ut..

Min gissning. (efter att jag la in några rader mm.)
Jag tror att skymningsrelät inte fixar lågenergilampor/ låg effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.