Hej
Har snart garaget klart för eldragning.
Ska ha allt synligt draget. Jag har en kabel in i garaget 3 fas. En modernt elskåp från förra installationen som jag rev ner då jag isolerade.
Vill ha kanske 4st 3 fas uttag och 10st vanliga uttag. 10st lysrörs armaturer 2*36. En lysknapp. Allt detta ungefär jämt utspritt i garaget.
Sen är jag nöjd. Blir väl nån slags standardgarageinstallation. Vad ska jag ungefär budgetera för detta? Materialkostnad? Arbestkostnad? Garaget är 6*7 meter 2,80 i tak, gips med osb under.
Nån som har en aning?

Något pris på grejerna kan jag inte ge dig, men, menar du att du skall tända alla lampor varje gång du går in i garaget? Skall man in och hämta något räcker det med ledljus på rätt ställe. Skall man jobba med något behövs mer ljus.

De där grejerna köper du antagligen billigast på Biltema, Jula, eller Öb, snart kommer nog ett inlägg om deras undermåliga kvalite, men det funkar fortfarande i mitt förra garage efter 6 år, och mitt nya håller på att utrustas med produkter från ovan nämnda företag.
En del menar också att elektriker inte vill installera sådant mtrl, men då får man väl ringa någon annan, om man inte gör det själv.... vilket man absolut inte ska göra förstås..

Passar på och tipsar om sartano's dubbla byggstrålkastare med lågenergilampor. Perfekta att flytta runt och ha som arbetsbelysning. Tror de ligger på cirka 299-399 på harald nyborg.

Jag gillar i alla fall biltemas 3-fasuttag och likaså deras kapslade 1-fasuttag och brytare. Ingen risk man slår sönder dem i alla fall. Rekommenderas helhjärtat.

Däremot lämnar vissa billiga lysrörsarmaturer en del att önska. Hälften av beslagen trillar bort då man öppnar för att byta lysrör. Å andra sidan är de verkligen billiga.

Är kanske lämpligt med tre brytare till belysningen? En för mitten och en för vardera sidan.

/Kent

Okej... På allmän begäran lägger jag till en strömbrytare till :)
Jag hade tänkt mej ett pris för nån slags totalentreprenad ,en elektriker får min garagenyckel i några dagar typ. Vad kostar det?

15000 kr

varav ungefär hur mycket i arbete? hälften?

förstår att det kan skilja en del på tex lysrörsarmaturer. riktiga sånna som elektrikern kommer med kostar säkert 700 spänn eller nåt motför classes 199

Trilla skrev:
förstår att det kan skilja en del på tex lysrörsarmaturer. riktiga sånna som elektrikern kommer med kostar säkert 700 spänn eller nåt motför classes 199

varför ska han komma med det för...

Du får ju förklara att du bara vill ha enkla/billiga armaturer.

Kvalitets skillnad...

Trilla skrev:
varav ungefär hur mycket i arbete? hälften?
ja typ.50/50

Ja, mer än två dagar borde det ju absolut inte ta.

Låt elektrikern titta på centralen i förväg bara, om den skulle behöva byggas om eller bestyckas annorlunda.

720W lysrör, de e ganska mycket ljus det....Med bra armaturer som reflekterar ljuset nedåt tror jag du klarar dig med halva den effekten.. (Enkelrörsarmaturer kanske ?).

Om du bara skall ha belysning för in/utfkörning av bil så kanske dessutom det är värt att dessuttom fundera på någon l.e.d. eller halogen-armatur så att du slipper slita på alla de lysrören....

Alternativt dela belysningen så att det går att slå till en tredjedel i taget..

Det är ett garage/verkstad som nog aldrig kommer se en bil men väl andra roliga projekt. Men man kan kanske pruta på nån armatur men då garaget ser ut som ett L så blir det lite svårt att placera dom.
Hur långt från väggen ska man sätta armaturerna som sitter ovanför arbetsbänkarna? Så man slipper skuggning.

Hur bred arbetsbänk?

Skuggorna upp kommer om ljuskällans strålar skymms av person eller ett föremål.

Jag har 8 armaturer, 3x36W på en golvyta 5x12 meter, tycker nog det lyser lagom, 4 meter takhöjd iofs..

Lika bra att ta i medans man håller på, hellre än att behöva göra om det,
Två brytare är kanske ingen dum ide dock..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.