El
prototypen: Det är en godkänd lösning. Detta var uppe för ett tag sedan och jag tror det slutade med att TS lämnade igen jordfelsbrytaren för badrummet och satte en i centralen, det är billigare med en i centralen än dessa specialare. Protte
elmont: Nästa gång, knacka på väggen mitt över brytaren ca 20 cm från tak så brukar det höras ;)
snickarboden: Hmm, en bra ide rörande det med belysning i verkstad är att ha nåt med batteri i som går igång om strömmen går. Man har (i alla fall jag) ofta lite saker i vägen och man slipper snubbla så förbannat på vägen ut. /Kent
el_richard: små pengar hit eller dit... Hur mycket brände ni på champange eller sprit vid nyårshelgen /julhelgen. Eller dessa små onödiga bilresorna till affären för att köpa tidningen... (dyr tidning 30-40 kr, kallstart mm)
prototypen: enfas 230V 16A=3680 Watt 20A=4600 Watt 25A=5750 Watt Och det går att köra enfasspisar på 10A också men inte alla plattor på samtidigt för fullt. Vet man vad varje platta drar så är det bara att räkna ihop och hålla sig under ovan skrivna effekter. Protte
Floppman: Eftersom TS verkar ha eget rör från central till kyl så lär det ju inte vara något större problem att sätta en egen dvärg till kylen...
CHEMAS: Ok. Då vet jag. JFB kommer installeras snart. Tack för svaren.
EmMi: För vår del blir det en kombinerad vatten och elhanddukstork. Efter råd och lyssnande från olika källor känns det bäst. Men om man behöver el 3/4 av året, varför ska man då ha en kombinerad, räcker det inte enbart med el då... Men det kanske är lite offtopic...
Stefan_B: Jo, det blir ju på samma sätt som jag tänkte med fasfördelningen, jag bara rörde ihop följden. Och med ditt svar inser jag att det går att använda en fasskena i vanlig ordning. Tack!
PST: L.e.d har oöverträffad livslängd och trivs bättre ju kallare det är. Verkningsgraden är i paritet med eller bättre än lysrör, och det kommer hela tiden nyheter inom l.e.d belysning. Lågenergilampor (Minilysrör) har ofta svårt att tända eller tar lång tid på sig att tända i kyla, man skall heller inte slå på och av dem ofta, det tar de stryk av. När det gäller halogen och andra
electrocuted: [citat] :D:D ja nu fick jag ju en idé!! 4st element mellan 2 faser blir ju lagom.. dessutom får man ju "slavfunktion på köpet, när en termostat slår ifrån så bryter det alla andra med.. nejdå, jag var faktiskt så modern så jag köpte spritt nya 400v gnosjö oljeelement med konvektorplåt...
Mats: Här lämnar Alla tråden då jag stänger den
mycke_nu: [citat] Förlusterna från såväl lampa som seriemotstånd blir ju nyttig effekt i ugnen, så det är inget problem. Sedan går det antagligen att göra något hyss med mittuttag på ett element om man klurar lite.
2HOT4U: tur att det finns bilforum där man kan få hjälp ;) http://www.elektrotech.hu/images/2812.jpg
h-man: Hehe, sorry jag var nog otydlig där. Hon har valt att avvakta ett tag till med att hedra oss med sin närvaro... Edit. Tack ändå!
Elinstallatören: kontakta din släkting å fråga honom direkt så han får som han vill ha det då....
Elinstallatören: sen ett fast pris förutsätter man vet underlaget tex trä/betong/lättbetong hur det ser ut vid den central det skall monteras? finns det plats? ligger centralerna efter varann eller paralellt? vill du ha en vid varje central?
snaggletooth: http://www.byggahus.se/forum/el/106764-konvertera-230v-spis-till-400v.html
Purre: Även jag har jobbat en del med lättbetong på senare tid och det är inget större problem egentligen. Vinkelslip med skiva för sten, kniv och hammare är det jag använde i brist på annat. http://renovering.purre.se/g3/images/0015.jpg På den bilden kan man skåda gamla röret som kom ut ur väggen från början. http://renovering.purre.se/g3/images/0020.jpg Efter att jag satt dit lite dosor
prototypen: Potentialfritt betyder att kontakterna är isolerade från resten. Frågan om säkerheten kan du få svar i databladet och det ska vara 4000 V överslagsspänning och 8 mm avstånd om jag ska vilja pilla i det som är anslutet till kontakterna om spolen är ansluten till 230 V. Leta på elfa.se , FEME gör fina relän även med 230 V spole. Titta i databladet efter spänning mellan spole och
PST: Inte blir det ngn värmeutveckling att tala om i dosan inte....(Så länge alla skarvar är juste)..det var ju samma enfasgrupp alltihop dessutom.
MickeM: AutoCad med Point5 använde jag vid konstruktion av elanläggningar i hus och elprocad när det var mot industrin typ motorstyrning m.m.
Danne031: Ska nog ta och hoppa över det där med att ses, jag har svårt att vara artig om jag inte tycker om personen nämligen ;) Om du inte vill göra en monty python då förstås, betala för att bli förolämpad, det kan jag ställa upp på nemas problemas. Du 'rättade' ju mig inte, då jag inte påstod något, eller påstod att jag hade gjort något, eller ens påstod att jag någonsin funderat
hempularen: Efterssom det mesta avisolerandet av tändtrådar bör vara aöver nu. Så stänger jag tråden. Gott nytt år!
hempularen: Lugna ner er. Danne har ställt en fråga, den kan tyckas dum. Men nu har han och alla andra fått svaret på varför det är farligt att fuljorda. Som jag ser det så har ingen inte ens Danne sagt att detta är bra eller ofarligt. Han ville förstå varför det är farligt. Sedan kan man alltid ha lite olika uppfattningar om huruvida just Danne borde vetat det förut. Som jag ser det så är
prototypen: Men vad ska man sätta i kallgaragen. Att vänta på en LE när man ska ha en skyffel. Det kan vara -20 och då vill inte LE riktigt vara med från början. Lysrörsarmaturer med 38 mm rör är ju en lösning. Protte
Mats: Ta en titt i teknikforumet så finns det en trave trådar om bland anant knx
Bjurran: Tillbaka till ämnet. och slopa behörighetsbiten som avhandlats i precis hur många trådar som helst. Ni har ändå läst reglerna vid det här laget. Något som är värt att betona är vad som ovan nämndes med färger. Det har tidigare används alla möjliga färger till olika saker. Det var inte alltid så enkelt att nolla var blå och skyddsjord gulgrön. Ska man dessutom gå tillbaka till
electrocuted: bra att du anlitade elektriker när du kände dig osäker, en del skulle säkert försöka koppla ändå fast de inte begriper och bränna upp tvättmaskinen..