Jag har en relativt ny elcentral (treradig),men har en del problem. Kan exempelvis inte köra bastu (6kW trefas) och torktumlare (3,5 kW enfas) samtidigt. Huvudbrytaren är märkt 32A 380V vilket låter mer än tillräckligt. Två JFB 30 mA och 300 mA.

När jag gått igenom elcentralen ser jag att mellersta raden har mycket högre belastning (tvättmaskin, torktumlare, elugn, mikro, kyl, frys) än den översta (diskmaskin) och totalbelastningen på den nedersta raden är några taklampor. Brukar konventionen vara att man leder de tre faserna till olika rader i elcentralen?

Det var nu inte elektrikernas konung som installerade lådan:rolleyes:

Bara för att klargöra. Jag kommer inte att hempula, men vill installera en värmepump och vill ha tillräcklig kapacitet för att också kunna ta den utan att behöva säkra upp.

Om det är en central med proppar, då ligger det normalt 1 fas per rad. I moderna centraler med automatsäkringar så ligger normalt faserna 3 och 3. Dvs var tredje säkring går på samma fas.

Frågan är vad du har för huvudsäkring, eller är det det du menar med huvudbrytare på 32A?

Om du kör bara bastun och torktumlaren så kommer den fas som tumlaren är inkopplad på att belastas med nästan 25A.

OK. Skall kolla hur belastningarna skulle vara om det var var tredje automatsäkring. Huvudsäkringen är på 32A. Fick just reda på att vi har 400V här (i Belgien) nu.

Förstår jag saken rätt att om belastningen var helt jämn, skulle teoretiskt kapaciteten vara 12kW per fas (roten ur 3*230*32), aller total ~36kW? Eller är det 32A per fas, dvs 22 kW?

Redigerat:
Ok hur centraler ser ut i Belgien har jag ingen aning om.

Enklast får du effekten som 230V*32A*3. Man kan räkna ut den som roten ur 3 gånger 400V gånger 32A. Vilket ger samma sak. Dvs ca 22Kw. Observera att detta i så fall gäller i Sverige. Utomlands finns det en del "annorlunda" system. Inte nödvändigtvis 3 faser.

Men oavsett så måste du ha mer belastning än bastu och torktumlare för att knäcka din 32A säkring. Troligen ganska mycket mer.

OK. Det är omöjligt för mig att identifiera de olika faserna. Tilläggsbehoven är 20A enfas för utedel, 16A enfas för vvb och en innedel som varierar beroende på vald elpatron. Kan man ha trefas effektvakt kopplad till bastuns trefas? När den kör sina 6kW kompenserar den ju värmebehovet...:D

Det förutsätter ju att du kan få tag på en "standalone" effektvakt. De jag sett är alltid integrerade i en elpanna.

hempularen skrev:
Det förutsätter ju att du kan få tag på en "standalone" effektvakt. De jag sett är alltid integrerade i en elpanna.
De är väl inte så ovanliga? Jag har själv en separat effektvakt monterad i en liten normkapsling tillsammans med en kontaktor som bryter matningen till alla värmegrupper i diazedcentralen.

Inser nu att det givetvis måste finnas, har bara inte sett det.

thegeby skrev:
Jag har en relativt ny elcentral (treradig),men har en del problem. Kan exempelvis inte köra bastu (6kW trefas) och torktumlare (3,5 kW enfas) samtidigt. Huvudbrytaren är märkt 32A 380V vilket låter mer än tillräckligt. Två JFB 30 mA och 300 mA.

När jag gått igenom elcentralen ser jag att mellersta raden har mycket högre belastning (tvättmaskin, torktumlare, elugn, mikro, kyl, frys) än den översta (diskmaskin) och totalbelastningen på den nedersta raden är några taklampor. Brukar konventionen vara att man leder de tre faserna till olika rader i elcentralen?

Det var nu inte elektrikernas konung som installerade lådan:rolleyes:

Bara för att klargöra. Jag kommer inte att hempula, men vill installera en värmepump och vill ha tillräcklig kapacitet för att också kunna ta den utan att behöva säkra upp.
tjena....
jag jobbar som elektriker och kan klar göra lite saker...förhoppningsvis:)
för det första.....vad det står på huvudbrytaren har inte med hur mycket effekt du kan ta ut.....den visar bara hur mycket belastning som brytaren tål.....
hur mycket effekt du kan ta ut beror helt på ditt abonnemang........normalt är abonnemanget på 3 x 16 A alt 3 x 20 A........för att räkna ut hur mycket effekt du kan ta ut tex av 3 x 16 A gör på följande sätt......400v x 16A delat med roten ur 3 (1.72.) alltså ca 3700 W per fas.....(3.7 KW)
du kan altså ta ut 11.1KW på ett 16 A abonnemang.....men sen är det ju hur elektrikern fördelat belastningen på centralen........detta får man mäta med en amperetång.....rekomenderar att en elektriker gör detta.....och ev. lägger om belastningarna bättre om det behövs.......
alt. finns det en effektvakt som man kan installera...tex till varmvattenberedare eller dylikt.....så man kan köra bastun och nåt annat som stängs av så länge.....

elektrikerjanne skrev:
hur mycket effekt du kan ta ut beror helt på ditt abonnemang........normalt är abonnemanget på 3 x 16 A alt 3 x 20 A
TS bor i Belgien och har 32A huvudsäkring

elektrikerjanne skrev:
tjena....
jag jobbar som elektriker och kan klar göra lite saker...förhoppningsvis:)
för det första.....vad det står på huvudbrytaren har inte med hur mycket effekt du kan ta ut.....den visar bara hur mycket belastning som brytaren tål.....
hur mycket effekt du kan ta ut beror helt på ditt abonnemang........normalt är abonnemanget på 3 x 16 A alt 3 x 20 A........för att räkna ut hur mycket effekt du kan ta ut tex av 3 x 16 A gör på följande sätt......400v x 16A delat med roten ur 3 (1.72.) alltså ca 3700 W per fas.....(3.7 KW)
du kan altså ta ut 11.1KW på ett 16 A abonnemang.....men sen är det ju hur elektrikern fördelat belastningen på centralen........detta får man mäta med en amperetång.....rekomenderar att en elektriker gör detta.....och ev. lägger om belastningarna bättre om det behövs.......
alt. finns det en effektvakt som man kan installera...tex till varmvattenberedare eller dylikt.....så man kan köra bastun och nåt annat som stängs av så länge.....
Du, det är nåt fel på ditt tangentbord! Det kommer en massa punkter hela tiden! :D :p

Välkommen till forumet! :)

Ett foto skulle kanske underlätta...
Intressant om inte annat!

Tack för all hjälp. Jag återkommer när en elektriker har avtäckt skapelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.