*host* Finn fem fel ungefär.
Inget illa menat men hur tusan vågar man göra sådana här saker i en lägenhet?

Man blandar inte areor och säkringar på det viset och man lånar _ALDRIG_ någonsin jorden från ett annat ställe. Den skall vara obruten för varje grupp från central.

Det där är ett skolexempel på hur man INTE skall göra.

/Kent

Ok, jag hänvisar till mycke_nu på byggahus om det händer nåt..:D
Elektrikarn på firman har väglett mig en del, men jag litar inte helt på att han ansåg det riktigt, utan bara enklast..
Tackar för engagemanget, på blir det pizza ,med riktiga bestick då, om jag törs köra diskmaskinen..:)

Redigerat:
snickarboden skrev:
*host* Finn fem fel ungefär.
Inget illa menat men hur tusan vågar man göra sådana här saker i en lägenhet?

Man blandar inte areor och säkringar på det viset och man lånar _ALDRIG_ någonsin jorden från ett annat ställe. Den skall vara obruten för varje grupp från central.

Det där är ett skolexempel på hur man INTE skall göra.

/Kent
Vad menar du med obruten, ? Den skarvas väl normalt vid varje dosa ?
Areor och säkringar är inte blandade, 16 A säkring och 6mm2 till spisen,från central.
10 A säkring och 1,5mm2 till diskmaskinen från central, till dosan bakom spisen,fast i samma rör iofs
Där går 1,5mm2 obruten vidare till en annan dosa för Dm,
Skyddsjord kan jag ha gjort en fuling, och lånat från spisdosan, kommer inte ihåg hur det hela lämnades..

(Obs : i undrande ton, inte i sur..)

Redigerat:
Givetvis är det FEL, men här får man vara pragmatisk och ställa risken att Mäster dör i hjärtinfrakt av en diet bestående av Calzone mot risken att han har handen på diskmaskinen i det ögonblick det blir kortslutning i denna och spisen samtidigt som JFBn har lagt av, OCH fysikens lagar har upphävt utlösningsvillkoret för en 16 A säkring kopplad till en 6 mm2 ledning. ;)

Mäster kommer uppenbarligen INTE att bila upp väggen. No matter what.

Om inte annat så var det världsrekord i lång meningsbyggnad :cool:

Det är inte omöjligt att jag bilar upp väggen är jag rädd, jag är känd för att plötsligt överarbeta saker, in absurdum.
Varför bara byta fläktremmen, huven är ju öppnad, skulle man inte lyfta ur motorn å tvätta den ??

Men om jag lyckas knöla in en 1,5mm2 jord i röret också ? skulle det kunna vara ok,
Jag är inte ett dugg orolig för att något kommer att hända i nuläget, men vet hur det kommer att sluta, jag vill ha en godkänd lösning, förr eller senare..

Varför inte dra om trådarna då till två kompletta grupper med 2,5 kvmm? Det borde ju få plats. Med uppmärkning förstås och allra helst sammankopplade brytare.

Reserverar mig för att jag är jäkligt osäker på om man får blanda olika enfasgrupper så.

/Kent

Redigerat:
Sov på saken..

.. om du nu inte behöver en bra ursäkt att köpa en skinande ny Hilti borrhammare. Då är det en annan sak. ;)

Redigerat:
Hmmm, Hilti...

Jo problemet jag har är som det beskrevs jag behöver 2 faser till hällen + en till ugnen + en till kombiugnen. Jag ska ta bort allt gips o kottla upp för stommarna och jag måste dra nolla till spisuttaget för jag har bara 3faser o jord. kan jag då dra en fas till i det befintliga röret ner till spisuttaget och sedan dra vidare 2 av faserna med flexislang i väggen till en utvändig kopplingsdosa bakom ugnarna i skåpet?? Jag har 2.5mm och tänker självklart fortsätta använda det.
Ugnen är ikeas NUTID OVN 600s den drar 2500w
kombiugnen är ikeas NUTID MVN 400s den drar 2800w
det är vad jag har fått när jag ringde ikea och det ska vara MAX effekten.
Någon som har några tips eller som har haft samma problem??
Eller kan man köra dom på samma säkring om man inte kör fullt på båda kolla om ni orkar

MVH texastaz

Redigerat:
Nej,

En 3 fasgrupp kan köra på en nolla, en skyddsjord osv. men kopplar du dit ytterligare en matning, då blir det en ny grupp som måste ha egen nolla och skyddsjord.

Man behöver kunna lite 3 fas teori för att förstå det här. Faserna i en 3 fasgrupp är fasförskjutna, det betyder att växelströmmen inte är maxad samtidigt på de 3 faserna, konsekvensen är att ström som går ut till din häll på en fas, delvis kommer att gå tillbaka i nollan, men delvis i en annan fas. Om strömmen i de 3 faserna är exakt lika stor, så blir det ingen ström alls i nollan.

Om du nu drar fram en 4e matningsledning så är den faslägesmässigt identisk med någon av de tidigare 3 (finns bara 3 faser). Om den då skulle kopplas mot samma nolla så kan du i vissa lägen få dubbelt så stor ström i nollan, nollan kommer då att brinna.

Det man då kan fundera över är om du kan dra 3 nya trådar i det befintliga röret, dels får det med stor sannolikhet inte plats, dels så måste man då räkna på strömmvärden. Om man lägger flera ledningar nära varandra (räcker egentligen att rören går nära varandra i väggen) så riskerar man att det blir för varmt i rören. Sådant löses antingen genom att ledningarna dras mer åtskillda, eller att man måste öka arean på trådarna (då blir det inte lika varmt i röret).

Jag hade tidigare en NUTID OVN 600 på 230 V 16 A /2,5mm2 samt en NUTID MVN 400 på 230 V 13 A /1,5mm2...dock inte i samma kabel/rör.
Du får nog räkna med att ugnen drar full effekt i ganska lång tid vid pyrolysrengöring, men det är inte omöjligt att det går att ansluta kombiugnen till befindtlgt 230 V 10 A uttag om du inte har mycket annan belastning där...testa och se hur det går...i värsta fall går säkringen.
Att dra ytterligare en fas med i röret är direkt brandfarligt då du riskerar att överbelasta nollan.

Orsaken till att jag inte har kvar NUTID OVN 600 och NUTID MVN 400 kan du se här:

http://www.byggahus.se/forum/koek/102616-vaelja-vitvaror-ikea-eller-inte-vad-taenka-pa.html

http://www.byggahus.se/forum/koek/77849-vitvaror-hos-ikea.html

/FLKR

texastaz> Med 2,5 mm2 och fem belastade ledare (3 faser + 1 extra fas & nolla) kan du max säkra med 6 A pga värmeutveckling i röret.

Dina ugnar drar 11 A resp 12 A och kräver därför 13 A säkring kombinerat med 6 mm2 ledningar om du drar allt i samma rör.

Absolut enklast blir det om du kopplar 3 x 2.5 mm2 trefas till häll och en ugn. Till den andra ugnen drar du fram 1.5 mm2 säkrat 13 A eller 2.5 mm2 säkrat 16 A i ett separat rör.

tack för alla svaren tror jag kan lösa det nu genom att köpa ugn + en vanlig mickro på något annant ställ , det finns mycket snyggare o bra grejor på tretti.se som skulle vara nice
Tack igen för alla tips o snabba svar
Texastaz

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.